[De zomer van] Jacqueline Smit: 'Ik blijf graag nieuwsgierig naar andere zienswijzen'
- Algemeen
- 7 aug 2019 @ 10:18
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Personalia
- 7 aug 2019 @ 10:18
- Lucas Boon
Jacqueline Smit geniet deze zomer van de stad Amsterdam, drinkt Bocca Coffee en deed voor haar bedrijf Rockport Ink inspiratie op in de Verenigde Staten.
Foto: Jacqueline Smit in Rockport, mei 2019.
Smit, die in het verleden onder meer werkzaam was als commercieel directeur van TMG en CEO van 538 Group, lanceerde in 2017 haar eigen bureau Rockport Ink, waarmee ze kortgezegd bedrijven ondersteunt met transitie vraagstukken. Op het moment is Smit bezig met het voorbereiden van een tweedaagse leiderschapstraining in augustus. 'Steeds vaker krijg ik de vraag, veelal uit de mediahoek, hoe een organisatieverandering samengaat met persoonlijke verandering in het leiderschap - in plaats van het te zien als twee aparte bewegingen. Daar is mijn 'omnient methodiek' op gebouwd: de kern is persoonlijke ontwikkeling in de directe context van de organisatie en het gevraagde leiderschap.'
Rockport.
Smit is net terug uit de Verenigde Staten. 'Ik was in mei in Rockport (vlakbij Boston, red.) en daarna in Seattle.' De rest van de zomer blijft ze in Amsterdam. 'Tijd om van de stad te genieten en tegelijkertijd aan het werk te zijn. Mijn twee favoriete plekken in de wereld zijn trouwens Amsterdam en Rockport, vandaar dus ook de naam van mijn bedrijf.' Na de zomer gaat Smit verder met een aantal opdrachten op het gebied van media en technologie en dan met name de combinatie van die twee. 'Ik ben veel aan het lezen en mijn gedachten aan het vormen. In Seattle heb ik veel inspiratie opgedaan: in de uitdagingen van deze tijd gaat het steeds meer over de integratie van technologie.' Over de impact van technologie op de media-industrie spreekt Smit tijdens het IAB-congres in september.
Wat is in deze zomertijd je favoriete merk en waarom?
Bocca Coffee. Eigenlijk gewoon het hele jaar. Omdat het goede koffie is en ik het ritueel van goede koffie maken, altijd en overal kan waarderen.
Welk marketingboek moeten vakgenoten deze zomer absoluut meenemen in hun reiskoffer?
Het laatste boek dat ik heb gelezen is The Surrender Experiment, dat gaat over het accepteren van alles wat je tegenkomt. Dus niet direct een mening of Pavlov-reactie voor de ervaring zetten, maar deze gewoon aangaan en kijken wat er gebeurt. Het mooie is dat de schrijver van het boek, Michael Singer, met deze aanpak zakelijk heel succesvol is geworden. Ik blijf graag nieuwsgierig naar andere zienswijzen en vind het vervolgens leuk om daarmee te doen wat bij mij past - dat dan weer wel.
Hoe zorg je ervoor dat je productief blijft gedurende de relatief rustige zomermaanden?
Dit is voor mij de periode om even terug te kijken naar het afgelopen halfjaar, nieuwe initiatieven te starten, de propositie van Rockport Ink weer onder de loep te nemen, mensen te spreken en even langs te gaan bij The Good ,The Bad and The Ugly van de afgelopen maanden.
Amsterdam.
Lees ook over de zomers van:
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers