[Ingezonden artikel] De 5 Digital Marketing Trends voor 2019
- 11 mrt 2019 @ 15:44
- Sales
Ben jij je als marketeer bewust van de laatste ontwikkelingen op het gebied van marketinginnovaties? In dit whitepaper vind je de belangrijkste Digital & Online Marketing Trends van 2019.
Jaarlijks verschijnen er vele onderzoeken naar marketingtrends. Wat opvalt, is dat marketeers vaak op zoek zijn naar innovaties, de nieuwe ‘dingen’… Op zich valt hiervoor wat te zeggen omdat met name nieuwe kanalen in het begin een hoog rendement kunnen hebben. De eerste Google AdWordscampagnes en de eerste e-mailcampagnes scoorden beduidend beter dan die van tegenwoordig. Aan
de andere kant zien we ook dat fundamentele activiteiten zoals customer relationship management of search engine optimization wat minder hoog op de lijstjes van marketeers en managers staan. Dit terwijl deze marketingactiviteiten cruciaal zijn voor digital marketing succes.
We hebben de 5 belangrijkste trends op een rij gezet, die in 2019 extra aandacht verdienen. Iedere trend in het whitepaper wordt afgesloten met 2 actiepunten die noodzakelijk zijn om met de trends aan de slag te gaan. Deze trends zijn gebaseerd op 1.000 professionals die de afgelopen jaren bij Beeckestijn Business School een opleiding of training hebben gevolgd.
De 5 trends zijn hieronder kort samengevat:
1.Toename integrale (digital) marketing
Integratie binnen marketing is niet nieuw. Ook toen het marketingvakgebied enkele decennia oud was en direct marketing haar intrede deed, realiseerden veel marketeers zich dat integratie zowel voor de klant als de organisatie interessant was. Anno 2019 komen veel organisaties er achter dat tussen de digital marketeers relatief weinig samenwerking is.
2.Tekort aan online professionals blijft een uitdaging in 2019
Het tekort aan digitale vaardigheden in de markt was in 2018 al groot – en groeit in 2019. Veel vacatures blijven onvervuld en door dit tekort aan goed geschoolde online-marketingspecialisten is er een ‘war on digital talent’ ontstaat. Zonder werving- en selectiebureaus wordt het steeds lastiger om goede digital marketeers aan te trekken. De meeste van hen hoeven niet meer te zoeken, maar worden gevonden.
3.Sterke groei conversational user interfaces
We zijn allemaal gewend aan e-mailmarketingactiviteiten. Binnen WhatsApp en Facebook Messenger zijn er ook de eerste tekenen waar te nemen van marketingboodschappen. WhatsApp en Facebook Messenger worden door bedrijven steeds vaker als klantservice- en marketingkanaal ingezet. Inmiddels is het mogelijk om je te abonneren op WhatsApp-nieuwsdiensten in plaats van de vertrouwde e-mailmarketingnieuwsbrief. Wat in China al jaren gewoon is binnen WeChat, zien we in de toekomst ongetwijfeld ook meer en meer in Nederland.
4.Veel veranderingen op het gebied van SEO
Ieder jaar zijn er veranderingen op het gebied van search engine optimization. Maar 2019 belooft een dynamischer jaar te worden voor SEO dan voorgaande jaren. En aangezien de meeste online oriëntaties nog steeds op zoekmachines beginnen, moeten marketeers hier echt werk van maken.
5.Digitale transformatie wordt pragmatischer en meer op interne kennis gebaseerd
Bestuurders en managers realiseren zich inmiddels dat het zelden gebeurt dat nieuwe business ontstaat door toedoen van externe partijen. In 2019 wordt de trend dat digitale transformatie meer van binnenuit moet komen en niet via een big bang maar stap voor stap. Een belangrijke randvoorwaarde hiervoor is dat er voldoende kennis op verschillende niveaus binnen de organisatie aanwezig is.
Benieuwd naar het volledige whitepaper? Download het whitepaper »
Over Beeckestijn Business School
Beeckestijn Business School is hét opleidingsinstituut voor online marketing, online communicatie en customer management professionals. We combineren strategie, theorie en praktijkkennis in kortdurende, praktische opleidingen & trainingen, incompanytrajecten en traineeships.
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing