Consumentenmonitor: Nederland blijft thuis deze zomer

Consumentenmonitor: Nederland blijft thuis deze zomer
  • B2b
  • 18 jun 2020 @ 11:15
  • 17858 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Wekelijks doet Marketingtribune exclusief verslag van de Monitor Consumentengedrag van bureau Validators en de VU Amsterdam. Samenvattend: zelfs nu veel maatregelen versoepeld zijn geven mensen aan dat ze meer vrijheid willen.

Ondertussen blijven we voorzichtig en zetten we ‘crisis’-gedrag door. De meest opmerkelijke verschuiving zien we in de vakantieplannen: het merendeel van Nederland viert vakantie thuis of in eigen land deze zomer. Dus voorzichtige hoop voor de horeca en buitenreclame?

Minder zorgen, meer controle

Ruim drie maanden na het begin van de intelligente lockdown lijkt het Corona-virus in Nederland aardig onder controle. Grotere testcapaciteit en steeds minder ziekenhuisopnames, we voelen ons duidelijk wat veiliger. Ondanks dat de regering waarschuwt voor een tweede golf en het virus in Peking weer de kop opsteekt, zien we in de Monitor Consumentengedrag dat zorgen om gezondheid blijven afnemen. Tegelijkertijd voelen mensen dat ze weer meer controle over hun leven krijgen. Er is ook nog steeds een meerderheid voor de maatregelen zoals die nu gelden. Het zijn vooral mensen met een onzekere werksituatie (zoals mensen met een tijdelijk contract, zzp’ers en freelancers) die de maatregelen overdreven vinden. Juist deze groep groeit flink de afgelopen weken.

Behoefte aan meer vrijheid, maar nog weinig verandering in gedrag

Ondanks dat de maatregelen zijn versoepeld zien we dat steeds meer mensen genoeg krijgen van de beperkingen. Mensen hebben vooral genoeg van het advies nog steeds zoveel mogelijk thuis te blijven: 43% wil van deze maatregel af tegenover 29% twee weken geleden. Opvallend is dat ook meer mensen weer naar kantoor willen. 14% wil graag dat het advies om zoveel mogelijk thuis te werken wordt versoepeld, tegen 7% twee weken geleden.

Tegelijkertijd blijven we voorzichtig. Consumenten geven bijvoorbeeld niet ineens meer geld uit aan dingen als horeca, musea of andere activiteiten.

Ook besteden ze niet opeens meer tijd (offline) met vrienden en familie. En er wordt ten opzichte van twee weken geleden ook niet meer (offline) geshopt.

Gijs de Beus, strateeg bij Friends & Foes en lid expertpanel (midden onder op foto): ‘Het lijkt wel alsof ons gedrag nog een beetje achterloopt bij het sentiment dat we zien in de resultaten. Een mooie kans om mensen met communicatie weer in beweging te krijgen. Wel afhankelijk van de branche. Horeca en musea moeten ook weer niet te veel mensen aantrekken. Maar om toerisme in de regio te stimuleren lijkt dit wel een goed moment.’

Zomervakantie in eigen land

Nederland blijft namelijk letterlijk thuis deze zomer. Inmiddels geeft 37% aan thuis te blijven. Nog eens 18% heeft een vakantie geboekt in Nederland of overweegt dat te doen.

Slechts 20% heeft een vakantie geboekt in het buitenland of overweegt dat. De versoepeling van de reisregels naar het buitenland hebben dus niet geleid tot een run op de reisbureaus en touroperators. Mogelijk biedt dit voor de Nederlandse horeca nog perspectief om de verloren omzet van de afgelopen maanden enigszins goed te maken. Ook outdoor reclame zou van deze ontwikkeling kunnen profiteren.

Rick Vriesema, commercieel directeur Out of Home Masters: ‘De OOH-sector werd hard getroffen in de periode waarin iedereen thuisbleef, maar deze zomer is buitenreclame juist het mediumtype waar potentieel ontstaat. Mensen blijven tijdens de zomervakantie massaal in Nederland. Het geld dat ze normaal uitgeven aan een buitenlandvakantie, geven ze nu in Nederland uit. Dit is hét moment om de consument te verleiden met een krachtige OOH-campagne. Adverteerders krijgen nu beter bereik, tegen het alom bekende zomertarief. Dat biedt volop kansen voor merken.’

Naleving maatregelen: ik wel, anderen niet

Verschillende media berichtten al dat het steeds drukker wordt, onder anderen in de horeca. Houden we ons wel aan de maatregelen? We hebben het eens nagevraagd. Gemiddeld geven we onszelf een 8,0 als het bijvoorbeeld gaat om 1,5 meter afstand houden. 82% geeft zichzelf zelfs een 7,0 of hoger. Tegelijkertijd denken we dat anderen het minder goed doen. Het gemiddelde cijfer dat we aan anderen geven is een 6,2. In de grote steden is de perceptie het meest negatief. Stedelingen vinden dat slechts 46% van de mensen een 7,0 of hoger verdienen (tegenover 54% voor heel Nederland).

Martin Leeflang, CEO Validators (linksonder op foto): ‘Vanuit de psychologie weten we dat we onszelf meestal beter en unieker vinden dan anderen. Dat zie je hier duidelijk terug als we vragen of mensen zelf of in het algemeen genoeg afstand houden. Maar het is interessant om dit over langere tijd te volgen. We krijgen dan namelijk wel een indruk of de maatregelen van de overheid nog worden nagekomen of niet.’

Switchtrend zet door onder mensen die onzekerder zijn over werksituatie

Eerder bleek al dat de crisis onder consumenten leidt tot meer switchgedrag tussen merken. Deze week zien we hierin een interessante bevestiging. Consumenten met een onzekere werksituatie kopen steeds minder dezelfde merken. Afgezien van een uitschieter in week 22 zien we een dalende lijn van 64% naar 53%. Het omgekeerde is het geval bij mensen met een vast contract. Deze consumenten geven juist aan steeds meer dezelfde merken te blijven kopen met een consistente stijging vanaf week 19.

Sommige groepen en sectoren werden meteen economisch hard geraakt en anderen nagenoeg nog niet. Voor merken geldt daarom ook dat er geen standaardoplossing is voor deze crisis

Rob Revet, merkstrateeg bij FNDMNTL en lid expertpanel (rechtsboven op foto): ‘Eerder zagen we al dat onzekerheid samenhangt met meer switchgedrag. Wat hier vooral opvalt, is dat consumenten met wat meer zekerheid nu langzaam weer vervallen in routinegedrag. Dat is wel kenmerkend aan de coronacrisis, vind ik. Sommige groepen en sectoren werden meteen economisch hard geraakt en anderen nagenoeg nog niet. Voor merken geldt daarom ook dat er geen standaardoplossing is voor deze crisis.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken