4 Tips voor betere sales met marketing automation
- B2b
- 11 aug 2015 @ 15:06
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - LeadgeneratorMarketingautomationBranded contentOnderzoek
- 11 aug 2015 @ 15:06
- Gastblogger
Een goede afstemming van marketing en sales is een hoofdvoorwaarde voor succes. Met behulp marketing automation kan die samenwerking behoorlijk worden verbeterd. Hieronder vier tips van gastblogger Ton van der Meer, CEO bij CRMWaypoint, die helpen om met marketing automation het meeste uit de combinatie van sales en marketing te halen.
Tip 1: Kwalificeer leads
Lead management met behulp van content op websites is ondertussen een beproefde strategie om sales direct te laten profiteren van online marketingactiviteiten. Het idee is simpel: mensen surfen op de site, downloaden een whitepaper en laten daar hun mailadres en contactgegevens achter. Sales kan vervolgens actief achter deze leads aanjagen. Er is daarbij geen onderscheid tussen de verschillende prospects, ze lijken op het oog allemaal even kansrijk. Door de customer journey te bekijken en customer analytics toe te passen, kan de lead worden geclassificeerd als kansrijk of juist als ‘nog niet klaar’. Sales krijgt zo alleen high quality leads en de medewerkers weten precies waar ze extra aandacht in moeten stoppen. Interessante cijfers in dit verband: 61 procent van de B2B-marketeers sturen alle leads direct door naar sales, slechts 27 procent kwalificeert deze leads eerst. Je hebt zodoende direct een concurrentievoordeel!
Tip 2: Personaliseer campagnes
Marketinguitingen zijn meestal niet op het individu toegesneden. De nieuwsbrief of – beter nog – de uitnodiging voor een salesevent wordt bijvoorbeeld naar alle mogelijke prospects, klanten en partners gestuurd. De succesrate van zo’n mailing is vaak beperkt, omdat veel content in de nieuwsbrief niet is toegespitst op de belevingswereld van de ontvanger. Een prospect wil andere dingen weten dan een partner. Een partner wil weer andere dingen weten dan een trouwe klant. Marketing automation-tools stellen organisaties in staat om content gepersonaliseerd aan te bieden en enkel de prospects te benaderen waarvoor de content echt iets toevoegt. Leads kunnen zo veel beter warm worden gemaakt voor een bepaald product of dienst. Gepersonaliseerde campagnes zijn de manier om leads van ‘not ready’ uiteindelijk ‘high quality’ te maken.
Tip 3: Automatiseer de sales follow-up
Salesmensen moeten actief achter hun goede leads aangaan. Hoe sneller ze dat doen, hoe slagvaardiger de organisatie is en hoe groter de kans op succes. Salesmensen hebben het echter vaak druk en soms kan het opvolgen van een lead erbij inschieten. Veel follow-up kan echter worden geautomatiseerd. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een bedankje naar aanleiding van de komst naar een event. Of een mail met een verwijzing naar het dagverslag omdat iemand juist niet op dat event was. Door dit soort zaken te automatiseren, gebeurt dit altijd op het juiste moment en wordt dit niet vergeten.
Tip 4: verbeter je sales-funnel met goede rapportages
Op welke content zit een bepaalde lead te wachten? Wat willen mensen lezen? En wat niet? En wanneer staan ze open voor een gesprek met sales? Al dit soort zaken wijzen zich niet vanzelf. Je zal ze door trial-and-error uit moeten zoeken. Stel slimme rapportages op en kijk welke content goed werkte en welke prospects daarop reageerden. Was de actie succesvol? Dat kan een reden zijn om ‘m vaker te doen. En wanneer de actie niet succesvol was, kan het een reden zijn om veranderingen aan te brengen in je contentstrategie. Zo bouw je geleidelijk aan de perfecte customer journey.
Gastblogger: Ton van der Meer
Functie: CEO bij CRMWaypoint
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Sanne Houterman nieuwe Strategy... 23-06-2025
- Van duurzame kruk tot circulaire... 20-06-2025
- Marketingtransfers week 24, 202520-06-2025
- Supermetrics neemt Relay42 over voor... 19-06-2025
- HBS lanceert GeoSpark voor meetbare... 17-06-2025
- Snowflake en Acxiom moderniseren AI... 16-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation