Epica Awards prikkelt met campagne over jury-beïnvloeding

Epica Awards prikkelt met campagne over jury-beïnvloeding
  • Bureaus
  • 29 jun 2016 @ 11:54
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CampagnesBekroningenAwardCreatie

De Epica Awards bestaan dertig jaar en komen dit najaar weer terug naar Amsterdam. Om de reclamewereld wakker te schudden uit de Cannes-roes, is de Epica-organisatie een prikkelende eigen campagne gestart, ontwikkeld door het Parijse bureau Altmann+Pacreau. De campagne neemt de vriendjespolitiek in reclameland op de hak.

De boodschap: Epica's worden gejureerd door journalisten en zijn daarom de meest objectieve competitie in het award-landschap. De campagne toont sms'jes die beroemde creatieven in vakjury's ontvangen van 'vrienden' die in feite bedelen voor het bekronen van hun eigen werk.

Olivier Altmann, mede-oprichter van het verantwoordelijke bureau: 'Er zijn tegenwoordig zo ontzettend veel award-competities dat we goed moesten zoeken naar de juiste boodschap die er echt uitspringt. Gelukkig is Epica naar mijn weten de enige reclameprijs die wordt gejureerd door journalisten in plaats van creatieven. Something which could appear as a lack of credibility was in fact for us a competitive advantage. De jury kan namelijk totaal objectief zijn.'

'Vriendelijke' berichten

Geen van de Epica-juryleden is direct betrokken bij het te jureren werk of moet zijn eigen bureau promoten. 'Al je in een jury zit ontvangen je talloze "vriendelijke" berichten, bedoeld om informatie in te winnen en milde druk uit te oefenen op jouw beoordeling', zegt Altmann. 'Dat inzicht hebben we gebruikt bij het ontwikkelen van de Epica-promotie. We spelen in op bureaus die deze prijs specifiek ondersteunen vanwege zijn afwijkendheid.'

Dit jaar vieren de Epica Awards hun 30-jarig bestaan. Na een verblijf in Berlijn keert de vakprijs terug naar Amsterdam, waar op 17 november en creatieve conferentie met prijsuitreiking wordt georganiseerd. De nieuwe Epica-campagne zal vanaf september opduiken in de vakbladen die zijn aangesloten bij de prijs. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken