Epica Awards prikkelt met campagne over jury-beïnvloeding
- Bureaus
- 29 jun 2016 @ 11:54
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CampagnesBekroningenAwardCreatie
- 29 jun 2016 @ 11:54
- Jeroen Mirck
De Epica Awards bestaan dertig jaar en komen dit najaar weer terug naar Amsterdam. Om de reclamewereld wakker te schudden uit de Cannes-roes, is de Epica-organisatie een prikkelende eigen campagne gestart, ontwikkeld door het Parijse bureau Altmann+Pacreau. De campagne neemt de vriendjespolitiek in reclameland op de hak.
De boodschap: Epica's worden gejureerd door journalisten en zijn daarom de meest objectieve competitie in het award-landschap. De campagne toont sms'jes die beroemde creatieven in vakjury's ontvangen van 'vrienden' die in feite bedelen voor het bekronen van hun eigen werk.
Olivier Altmann, mede-oprichter van het verantwoordelijke bureau: 'Er zijn tegenwoordig zo ontzettend veel award-competities dat we goed moesten zoeken naar de juiste boodschap die er echt uitspringt. Gelukkig is Epica naar mijn weten de enige reclameprijs die wordt gejureerd door journalisten in plaats van creatieven. Something which could appear as a lack of credibility was in fact for us a competitive advantage. De jury kan namelijk totaal objectief zijn.'
'Vriendelijke' berichten
Geen van de Epica-juryleden is direct betrokken bij het te jureren werk of moet zijn eigen bureau promoten. 'Al je in een jury zit ontvangen je talloze "vriendelijke" berichten, bedoeld om informatie in te winnen en milde druk uit te oefenen op jouw beoordeling', zegt Altmann. 'Dat inzicht hebben we gebruikt bij het ontwikkelen van de Epica-promotie. We spelen in op bureaus die deze prijs specifiek ondersteunen vanwege zijn afwijkendheid.'
Dit jaar vieren de Epica Awards hun 30-jarig bestaan. Na een verblijf in Berlijn keert de vakprijs terug naar Amsterdam, waar op 17 november en creatieve conferentie met prijsuitreiking wordt georganiseerd. De nieuwe Epica-campagne zal vanaf september opduiken in de vakbladen die zijn aangesloten bij de prijs.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing