Epica Awards prikkelt met campagne over jury-beïnvloeding
- Bureaus
- 29 jun 2016 @ 11:54
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CampagnesBekroningenAwardCreatie
- 29 jun 2016 @ 11:54
- Jeroen Mirck
De Epica Awards bestaan dertig jaar en komen dit najaar weer terug naar Amsterdam. Om de reclamewereld wakker te schudden uit de Cannes-roes, is de Epica-organisatie een prikkelende eigen campagne gestart, ontwikkeld door het Parijse bureau Altmann+Pacreau. De campagne neemt de vriendjespolitiek in reclameland op de hak.
De boodschap: Epica's worden gejureerd door journalisten en zijn daarom de meest objectieve competitie in het award-landschap. De campagne toont sms'jes die beroemde creatieven in vakjury's ontvangen van 'vrienden' die in feite bedelen voor het bekronen van hun eigen werk.
Olivier Altmann, mede-oprichter van het verantwoordelijke bureau: 'Er zijn tegenwoordig zo ontzettend veel award-competities dat we goed moesten zoeken naar de juiste boodschap die er echt uitspringt. Gelukkig is Epica naar mijn weten de enige reclameprijs die wordt gejureerd door journalisten in plaats van creatieven. Something which could appear as a lack of credibility was in fact for us a competitive advantage. De jury kan namelijk totaal objectief zijn.'
'Vriendelijke' berichten
Geen van de Epica-juryleden is direct betrokken bij het te jureren werk of moet zijn eigen bureau promoten. 'Al je in een jury zit ontvangen je talloze "vriendelijke" berichten, bedoeld om informatie in te winnen en milde druk uit te oefenen op jouw beoordeling', zegt Altmann. 'Dat inzicht hebben we gebruikt bij het ontwikkelen van de Epica-promotie. We spelen in op bureaus die deze prijs specifiek ondersteunen vanwege zijn afwijkendheid.'
Dit jaar vieren de Epica Awards hun 30-jarig bestaan. Na een verblijf in Berlijn keert de vakprijs terug naar Amsterdam, waar op 17 november en creatieve conferentie met prijsuitreiking wordt georganiseerd. De nieuwe Epica-campagne zal vanaf september opduiken in de vakbladen die zijn aangesloten bij de prijs.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- Nieuwe NIX18-campagne richt zich op ouders
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers