Hoe Bloomon zijn strategie aanpast voor Moederdag

Hoe Bloomon zijn strategie aanpast voor Moederdag
  • Bureaus
  • 9 mei 2018 @ 00:00
  • 21287 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • MerkenE-commerceCustomer JourneyInterviewActies

Komende zondag is het Moederdag. Een piekmoment voor bloembezorging. Maar hoe haak je daar op in als je dienst een abonnee-service voor bloemen is? Bloomon gooit zijn productstrategie om en komt met een losse Moederdagbos. MarketingTribune stelt hier vier vragen over.

Ter ere van alle moeders biedt Bloomon voor het eerst een 'special edition', eenmalig te verkrijgen cadeaubos aan: de Moederdagbos. Het klinkt zo logisch, maar wat komt er kijken bij deze strategiewissel? Bloomon bezorgt de bossen op zaterdag 12 en zondag 13 mei bij moeders in heel Nederland. Bestellen kan tot vrijdag einde middag. Om versheid van de bloemen te garanderen is deze bos beschikbaar zolang de voorraad strekt. Jaja, dat heet schaarste creëren. Daarom zochten we uit hoe Bloomon dit precies aanpakt.

Hoe belangrijk is Moederdag voor Bloomon en de bloemenindustrie in het algemeen?

Reinoud Haal, Global Head of Growth van Bloomon: 'Moederdag vormt duidelijk een piekmoment voor de bloemenindustrie: vorig jaar werden volgens het jaarverslag van FloraHolland 3% van de snijbloemen in de week voor Moederdag afgezet. Ook wij zien ieder jaar een duidelijke piek in de week voorafgaand aan Moederdag.'

Bloomon is een abonnementendienst voor bloemen. Hoe ingewikkeld is het voor jullie productieproces om nu ook losse bossen te bezorgen?

'Het vergt enkele aanpassingen binnen ons huidige proces, met name voor onze inkoop, maar we hebben het inkopen, produceren en bezorgen van losse bossen de afgelopen weken succesvol getest. De relaties met onze kwekers en anders partners zijn sterk, waardoor we snel kunnen schakelen en een kwalitatief goed en vers product kunnen bezorgen in het Moederdagweekend. We krijgen al een hoop enthousiaste orders binnen van zowel nieuwe als bestaande klanten en zijn klaar voor een piek de komende dagen.'

Hoe anticipeerden jullie in voorgaande jaren op piekmomenten zoals Moederdag?

'Ons uitgangspunt is dat we geloven dat mensen altijd mooie bloemen in huis verdienen. Daarom hebben we daar een succesvolle propositie voor neergezet. We zijn dus minder afhankelijk van een bepaald moment zoals Moederdag waarin traditioneel veel bloemen cadeau worden gegeven. Die dag is dus niet doorslaggevend voor ons om een succesvol jaar te draaien. Waarom zou je namelijk maar een dag in het jaar dankjewel zeggen of je moeder verrassen? We hebben altijd onze eigen draai aan Moederdag gegeven in onze communicatie en het design van onze bossen, maar misten de mogelijkheid om een nog specialere bos op de dag zelf te laten bezorgen. Met deze luxe Moederdagbos kan dat nu wel.'

Is de consument trouw genoeg om zich te verbinden aan abonnementen, ook voor bloemen? Leven we niet in een tijd waarin de consument juist zo veel mogelijk vrijheid wil hebben? 

'De consument wil zeker vrijheid, maar de consument zoekt tegelijkertijd gemak en hulp bij het kiezen van het juiste product tussen het gigantische aanbod dat er bestaat, zowel offline als online. Dit geldt ook voor bloemen. Wij geloven dat consumenten altijd stijlvolle, verse bloemen in huis moeten hebben, zonder hassle. Dat is waarom ons abonnement perfect is: je ontvangt tweewekelijks bloemen, maar je kunt altijd pauzeren of stopzetten wanneer jij dat wilt. Consumenten waarderen die combinatie aan vrijheid en gemak.'

Wat zijn de toekomstplannen van Bloomon?

'Wij willen Bloomon uitbouwen tot een wereldwijd bloemenmerk en laten zien dat bloemen een lifestyleproduct zijn. Dat doen we onder meer door internationale samenwerkingen aan te gaan met fashion- en design-brands zoals &Other Stories, Marie-Stella-Maris en littala. Met onze recente uitbreiding naar Frankrijk zijn wij nu actief in zes landen. De afgelopen jaren zijn we jaarlijks verdubbeld in het aantal klanten. Inmiddels hebben zo'n 250.000 Europese huishoudens Bloomon-bloemen op tafel gehad. Daarnaast willen we op structurele basis de cadeaumarkt betreden en ons aanbod hierop vergroten met eenmalig te bestellen bossen, zoals nu de Moederdagbos.'

Interview Jeroen Mirck, senior redacteur van MarketingTribune.

Wie is Reinoud Haal van Bloomon?

Reinoud Haal is als Global Head of Growth bij Bloomon verantwoordelijk voor de groei van het bedrijf binnen de zes landen waarin Bloomon momenteel actief is. Na het afronden van zijn middelbare schooltijd vertrok hij met een scholarship naar de University van Iowa waar hij zijn Bachelor of Business Administration, richting Finance, behaalde in combinatie met deelname aan de University of Iowa Men’s Varsity Tennis Team. Na zijn afstuderen werkt Haal enkele jaren als Financial Analyst bij de investment bank Houlihan Lokey in London. Later maakt hij de stap naar SparkOptimus waar hij als e-commerce strategy consultant aan de slag gaat.




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken