Sorrell presenteert New Business Plan: 'skip alle creatieve bureaus'

  • Bureaus
  • 13 sep 2018 @ 11:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieCampagnesMarketing

Na drie decennia 's werelds grootste bureaus te hebben overzien en gedeeltelijk bestuurd, concludeert sir Martin Sorell dat hun rol inmiddels is uitgespeeld. Dat blijkt uit de 191 pagina's dikke prospectus van zijn nieuwe bedrijf S4 Capital (S4C) die deze week verschijnt.

Als nieuwe hoofdspelers in marketingcommunicatie en belangrijkste concurrentie benoemt S4C nu 'consultancy businesses with an emphasis on technological services in the digital marketing arena' zoal IBM iX, Accenture Interactive, Deloitte Digital en PwC . In aanvulling hierop kunnen productiehuizen als B-Reel, Stink, Psyop, Omnicom’s EG+, Publicis Groupe’s Prodigious, WPP’s eigen Hogarth en webbouwers als R/GA, AKQA en Digitas hierin een rol spelen. En natuurlijk MediaMonks, dat recent werd ingelijfd door Sorrell en dat de basis voor zijn nieuwe imperium vormt. S4C gaat de wereld veroveren zonder op klassieke leest geschoeide creatieve units, dat is de boodschap.



In dit schema van S4C speelt MediaMonks nog de hoofdrol. S4C stelt nog een groot medianetwerk te willen acquireren en een 'merkenbureau', dan kan het hele speelveld der marcom volgens Sorrell anno 2018 worden bestreken. Met kleinere creatieve spelers die de prospectus noemt, zoals eBuilders, Superhero Cheesecake en Made.For.Digital komt de huidige combinatie al ver.

Rapport van Goldman Sachs
Het 191 pagina's dikke bericht van Sorrell komt een week na een kritisch rapport van Goldman Sachs, waarin de analisten vertellen over herstructureringen die WPP te wachten staan, vergelijkbaar met de herstructurering die de Publicis Groupe nu tot en met 2020 doorvoert. Goldman Sachs geeft een neutraal advies over de aandelen WPP, ook nadat bekend werd dat het netwerk onlangs haar grootste individuele klant Ford kwijtraakt aan Wieden + Kennedy. MarketingTribune startte dit jaar de serie 'New Creative Hubs', waarin alternatieve bureauvormen worden gepreseneerd. Klik op de links om ze allemaal te lezen.
(PvWK, bronnen: MT, Adweek en S4C







Lees ook: Victor Knaap: 'Sir Martin Sorrell is nu een MediaMonk'


LEES HIER DE HELE SERIE
[New creative hub 1] U-Studio van Unilever telt al 20 vestigingen
[New creative hub 2] Persgroep Nederland: 'Wij coördineren het hele traject'
[New creative hub 3] Business Openers: 'Een merk is zoveel meer' 
[New creative hub 4] Talpa Media Solutions sluit merken op eigen media aan
[New creative hub 5] UM Studios draagt creativiteit in de genen
[New creative hub 6] Evoluerend Brand New Telly helpt labels WPP
[New creative hub 7] Canon pioneert met eigen creative hub
[New Creative hub 8] De ingevlogen creatief bij Apple
[New Creative hub 9] PwC transformeert merk en product

foto boven: Sorrell op het 2017 reclamefestival in Cannes (credits PvWK)













Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken