Kia doet sociaal experiment met leaserijders
- Bureaus
- 19 okt 2018 @ 09:01
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- StorytellingVideoActivatieCampagnes
- 19 okt 2018 @ 09:01
- Redactie MarketingTribune
Samen met de introductie van de nieuwe Kia Ceed presenteert de autofabrikant een sociaal experiment in een door XXS Amsterdam ontwikkelde campagne. Een groep zakelijke leaserijders wordt gevolgd met verborgen camera's. Maken zij de authentieke keuze?
Het experiment is bedoeld om te laten zien dat consumenten, dus ook leaserijders, geneigd zijn in hun keuzegedrag de groep te volgen. Opvallend is dat in zowel de experimenten als in het kiezen van hun leaseauto, zakelijke rijders zich vaak laten leiden door groepsdruk in plaats van zelf een authentieke keuze te maken: de top-5 meest gekozen leaseauto's verandert nauwelijks.
De vraag in dit experiment is dus ook of de zakelijke rijder zich laat beïnvloeden door de groep of dat hij zelf een authentieke keuze maakt bij het uitzoeken van een nieuwe leaseauto.
Groei in zakelijke markt
Kia heeft de ambitie om in Nederland sterk te groeien in de zakelijke markt - maar moet daarvoor als merk meer vertellen dan alleen wat de functionaliteiten van haar modellen zijn. Daarom lanceert Kia met de nieuwe Kia Ceed ook de eerste campagne die communiceert over de mentaliteit van het merk. Een mentaliteit die gaat over het durven af te wijken van de gebaande paden, van je eigen keuzes willen maken.
Kia was daarom bijvoorbeeld ook de eerste die zeven jaar garantie als standaard introduceerde. Met de Ceed wil Kia het groepsgedrag doorbreken; Kia gunt het de zakelijke rijder om zelf een authentieke keuze te maken.
Drietal experimenten
De basis van de campagne is de film waarin het experiment met de zakelijke rijders is vastgelegd. Een drietal experimenten die laten zien dat wij als mensen sterk beïnvloedbaar zijn door groepsdruk. Aan het eind van de film moedigt Kia de zakelijke rijder aan een authentieke keuze te maken: een keuze die je echt zelf maakt.
Hiermee lanceert Kia een campagne die meer doet dan alleen vertellen over de nieuwe Ceed. Een campagne die laat voelen wat de mentaliteit van het merk Kia is: het nodigt uit je eigen keuzes te maken en af te wijken van de gebaande paden als je dat zelf nodig vindt.
Credits
Opdrachtgever: KIA
Verantwoordelijk bij de klant: Sjoerd Knipping (Commercieel Directeur ) en Maaike Aarts (Communicatie & PR Manager)
Bureau: XXS Amsterdam
Creatie: Paul van Uden, Anne-Maro Huberts
Creatieve Directie: John de Vries, René Verbong
Strategie: Joram Helmer, Michael van den Brande
Account: Ward Enckhof, Lisa Been
RTV-Producer: Marcel Ossendrijver
Filmproductiemaatschappij: We Film
Regisseur: Joeri Holsheimer
Executive producer: Rogier Sol
Producers: Annemieke Boschma, Anouk Knapen & Lino Kempees
Camera techniek/Go Pro’s: Christiaan van der Knoop
Offline editors: Sander van der Aa & Joshua Menco
Kleurcorrectie: The Compound, Tim van Paassen
Online afwerking: The Compound, Tim van Paassen & Daniel Falkenhagen
Geluidsnabewerking: Evelien van der Molen
Muziek: Library muziek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ANWB lanceert nieuwe merkcampagne 'ANWB ... en gaan'
- 63ste 'Even Apeldoorn bellen' commercial live
- JongeHonden kopen geen Cannes-tickets en organiseren Gap Year
- Social Deal Wellness eerste nieuwe film Bald Jackal Agency
- Rosewood lanceert eerste AI-dogfluencer van Nederland: ‘zonder...
- War Child activeert voorbijgangers met doneerbushokje op...
Laatste Nieuws
- Trotse medewerkers GVB werven... 04-06-2025
- Drie Nederlandse nominaties op... 04-06-2025
- Digitale Museumkaart krijgt frisse... 03-06-2025
- Odido roept op: ‘Gebruik je stem’03-06-2025
- Intertoys brengt dino’s tot leven... 02-06-2025
- Effie Awards 2025 van start: drie... 02-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management