Kia doet sociaal experiment met leaserijders

Kia doet sociaal experiment met leaserijders
  • Bureaus
  • 19 okt 2018 @ 09:01
  • 15948 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • StorytellingVideoActivatieCampagnes

Samen met de introductie van de nieuwe Kia Ceed presenteert de autofabrikant een sociaal experiment in een door XXS Amsterdam ontwikkelde campagne. Een groep zakelijke leaserijders wordt gevolgd met verborgen camera's. Maken zij de authentieke keuze?

Het experiment is bedoeld om te laten zien dat consumenten, dus ook leaserijders, geneigd zijn in hun keuzegedrag de groep te volgen. Opvallend is dat in zowel de experimenten als in het kiezen van hun leaseauto, zakelijke rijders zich vaak laten leiden door groepsdruk in plaats van zelf een authentieke keuze te maken: de top-5 meest gekozen leaseauto's verandert nauwelijks.

De vraag in dit experiment is dus ook of de zakelijke rijder zich laat beïnvloeden door de groep of dat hij zelf een authentieke keuze maakt bij het uitzoeken van een nieuwe leaseauto.

Groei in zakelijke markt

Kia heeft de ambitie om in Nederland sterk te groeien in de zakelijke markt - maar moet daarvoor als merk meer vertellen dan alleen wat de functionaliteiten van haar modellen zijn. Daarom lanceert Kia met de nieuwe Kia Ceed ook de eerste campagne die communiceert over de mentaliteit van het merk. Een mentaliteit die gaat over het durven af te wijken van de gebaande paden, van je eigen keuzes willen maken.

Kia was daarom bijvoorbeeld ook de eerste die zeven jaar garantie als standaard introduceerde. Met de Ceed wil Kia het groepsgedrag doorbreken; Kia gunt het de zakelijke rijder om zelf een authentieke keuze te maken.

Drietal experimenten

De basis van de campagne is de film waarin het experiment met de zakelijke rijders is vastgelegd. Een drietal experimenten die laten zien dat wij als mensen sterk beïnvloedbaar zijn door groepsdruk. Aan het eind van de film moedigt Kia de zakelijke rijder aan een authentieke keuze te maken: een keuze die je echt zelf maakt.

Hiermee lanceert Kia een campagne die meer doet dan alleen vertellen over de nieuwe Ceed. Een campagne die laat voelen wat de mentaliteit van het merk Kia is: het nodigt uit je eigen keuzes te maken en af te wijken van de gebaande paden als je dat zelf nodig vindt.

Credits

Opdrachtgever: KIA

Verantwoordelijk bij de klant: Sjoerd Knipping (Commercieel Directeur ) en Maaike Aarts (Communicatie & PR Manager)
Bureau: XXS Amsterdam
Creatie: Paul van Uden, Anne-Maro Huberts
Creatieve Directie: John de Vries, René Verbong
Strategie: Joram Helmer, Michael van den Brande
Account: Ward Enckhof, Lisa Been
RTV-Producer: Marcel Ossendrijver
Filmproductiemaatschappij: We Film
Regisseur: Joeri Holsheimer
Executive producer:  Rogier Sol
Producers: Annemieke Boschma, Anouk Knapen & Lino Kempees
Camera techniek/Go Pro’s: Christiaan van der Knoop
Offline editors: Sander van der Aa & Joshua Menco
Kleurcorrectie: The Compound, Tim van Paassen
Online afwerking: The Compound, Tim van Paassen & Daniel Falkenhagen
Geluidsnabewerking: Evelien van der Molen
Muziek: Library muziek



Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken