Verweij (Dept): Ieder merk knokt voor aandacht, dat is de uitdaging

Verweij (Dept): Ieder merk knokt voor aandacht, dat is de uitdaging
  • Bureaus
  • 25 apr 2019 @ 10:08
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Strategie

Rens Verweij maakte begin 1 april de overstap van Vice naar Dept waar hij head of strategy is geworden. Hiermee ondersteunt hij de creatieve tak van het bureau. Marketingtribune belde met hem over de overstap en wat hem gaat bezighouden.

Wat heb je tot nu toe gedaan in dit vak?

Verweij: ‘Ik ben in 2008 ‘per ongeluk’ beland op een stage bij De Telegraaf. Er werd destijds een afdeling opgezet die verantwoordelijk werd voor de ‘online sales’ van alle Telegraaf kanalen. We groeiden in die 5 maanden van 6 mensen naar 30. Het explodeerde. Daar werd ik gefascineerd door alles op het gebied van marketing, communicatie en digitaal. Na mijn master ben ik aan de slag gegaan bij mediabureau MEC. Ik kreeg daar de kans om alle kanten van het media-vak te zien en te begrijpen. Ik had al heel snel door dat ik Strateeg wilde worden. In het midden staan van alles en de grote lijnen neerzetten. Na 2 jaar nam ik deel aan de YIM media talent-van-het-jaar competitie, en deze won ik ook. Ik kreeg daarop een telefoontje van Thijs Boon, de CEO van Vice Media. We werkten al veel samen en hij vroeg mij of ik strateeg wilde worden bij het creatief bureau van Vice. Ik had geen idee wat het bedrijf precies deed, maar de energie was heel erg aanstekelijk en de functie was precies wat ik wilde doen. De zes jaar die volgde was een fantastische rollercoaster waarin ik de hele wereld heb gezien, voor de mooiste merken projecten heb mogen doen en met de slimste mensen heb mogen werken.’

Waarom de overstap?

‘Er was nog voldoende ambitie en ruimte om te groeien bij Vice, maar ik merkte dat ik toe was aan een andere omgeving en nieuwe impulsen. Ik ben nooit op zoek geweest, maar toen ik met Dept begon te praten kreeg ik hetzelfde gevoel van de aanstekelijke energie die ik eerder voelde bij Vice. Bij Dept is er nu ‘iets’ aan het gebeuren en daar wil ik onderdeel van zijn en het helpen bouwen.’

Wat trekt je aan bij Dept?

‘Voornamelijk de tomeloze energie die er heerst. Daarnaast zijn alle disciplines aanwezig om een ‘rond’ plan op te zetten, waarin er specialisten zijn op bijna alle touchpoints in de consumer journey. Hierdoor kan een creatief concept perfect vertaald worden naar de juiste assets. Ik wil samenwerken met al deze specialisten, van elkaar leren en zorgen dat we elkaar nog beter maken in wat we doen. Naar mijn mening is dat de oplossing om te innoveren binnen een steeds complexer wordende marketing/ communicatie/ media wereld.’

Wat ga je doen bij Dept en is dat fundamenteel anders dan bij Vice? Lijkt mij dat je bij Vice meer in de creatieve hoek zat en nu meer bij corporate strategie.

‘Mijn afdeling en ik moeten steeds meer gaan samenwerken met andere disciplines. We zijn niet meer autonoom in het creëren van een strategische aanpak en een concept. En dat is maar goed ook. De waarheid ligt niet meer in één stijl, maar in een slimme strategie die echte waarde creëert op elk touchpoint van de consument. Samen met de creatieven moeten we op zoek gaan naar nieuwe invalshoeken en innovatieve manieren om ons concept te laten landen bij de ontvanger. Met deze manier van denken lossen we businessproblemen op. Creativiteit wordt dan een middel en niet een opzichzelfstaand doel.’

Wat zie je als belangrijke uitdaging als het gaat om marketing/reclame/content? Wat doen marketeers bijvoorbeeld goed en wat minder goed?

‘We leven in een hele fascinerende tijd, met veel uitdagingen (en veel kansen). Eén waar ik benieuwd naar ben: de mediaconsumptie is in de afgelopen jaren geëxplodeerd, waardoor we als consumenten nu continu worden geconfronteerd met verschillende boodschappen, via verschillende devices, met verschillende soorten content. Iedereen probeert binnen deze storm van boodschappen een beetje aandacht te winnen. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit zich gaan ontwikkelen. Dat we als consument hierin mee gaan en er gewend aan raken, of dat er een anti-trend gaat komen waar iedereen op een media-dieet gaat. Wordt social media straks het nieuwe roken? En als dat gebeurt, zijn we als merken dan te afhankelijk geworden van deze platformen?’

Dept wordt steeds groter en groter. Zie je dat niet als een nadeel?

‘Absoluut niet. Ik ben zeer blij verrast hoe de organisatie staat op dit moment. Het mantra ‘big enough to cope, small enough to care’ wordt frequent herhaald en de organisatie is naar die filosofie opgezet. De groei stelt ons in staat om de schaal te vergroten van wat we nu doen en om meerdere specialismen onder één dak samen te brengen.’

Wanneer is jouw overstap voor jou geslaagd?

‘Persoonlijk wil ik hele mooie en succesvolle dingen maken. Mijn overstap is voornamelijk geslaagd als iedereen waar ik mee werk blij en enthousiast wordt van het werk zelf en het proces wat daaraan vastzit. Klanten, Depsters, consumenten. Ik geloof dat het beste werk wordt gemaakt als je het naar zin hebt. Dus we gaan heel veel lol hebben en zorgen dat je dat voelt in het werk wat we met zijn allen maken.’ 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken