NOS en ABN Amro grote winnaars bij SpinAwards

NOS en ABN Amro grote winnaars bij SpinAwards
  • Bureaus
  • 23 mei 2019 @ 08:35
  • 16235 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaCampagnesDigitaalAward

Bij de SpinAwards zijn woensdag 41 prijzen uitgereikt in de Amsterdamse nachtclub Escape. De Grand SpinAward ging naar de NOS. The Lockdown van ABN Amro en Code D’Azur viel maar liefst 6 keer in de prijzen.Tim Hofman werd uitgeroepen tot Digital Celebrity.

Ruim 500 opdrachtgevers, creatieve bureaus en andere talentvolle digitale makers waren getuige van de uitreiking van de awards. In totaal werden 19 gouden, 21 zilveren en één Grand SpinAward uitgereikt. De wervingscampagne The Lockdown van ABN Amro viel maar liefst zes keer in de prijzen, het daarvoor verantwoordelijke bureau Code d'Azur zelf won in totaal zelfs zeven prijzen.

Grand SpinAward voor NOS

De NOS ontving de Grand SpinAward. Deze prijs wordt uitgereikt aan de partij die het digitale denken het meest verder heeft gebracht het afgelopen jaar en wordt door alle juryvoorzitters gekozen uit de nominaties. De NOS viel op met de redactionele producties rondom ‘Onder de duim’ over socialmedia-gebruik en ‘Ik zie wat jij niet ziet’ over depressie. De omroep wordt geroemd om zijn innovatiekracht en doorzettingsvermogen op het digitale vlak waarmee de journalistiek als geheel naar een hoger plan wordt gebracht.

De gouden ring voor de Digital Celebrity ging naar Tim Hofman. Digital celebrities zijn de nieuwe generatie sterren, geboren en groot geworden op Snapchat, YouTube, Facebook en andere digitale hotspots. De SpinAward gaat naar de maker met de creatiefste innovaties van het afgelopen jaar.

Juryvoorzitter Jacqueline Vizee (Maak|Veed): ‘Tim Hofman heeft er afgelopen jaar voor gezorgd dat het kinderpardon weer in de belangstelling kwam te staan. Dit deed hij door middels zijn YouTube format BOOS een item te maken met Nemr. Hij laat zien dat je met extra aandacht het verschil kan maken.’ De andere genomineerden waren Vivian Bendermacher en GameMeneer.

Opvallende categorieën

De 2019 editie telde één nieuwe categorie: Artificial intelligence & Voice. Deze SpinAwards gaan naar creatieve toepassingen van kunstmatige intelligentie in welke vorm dan ook. In deze categorie werden twee gouden SpinAwards uitgereikt aan KRO-NCRV en Gamemedia en United en aan Zappmissie Live VR-game en Travel Assitant van KLM en Code D’Azur.

Alle winnaars van de SpinAwards 2018:

Website
Goud: SpangaS, KRO-NCRV, Grrr
Goud: De Digitale Rijpingskelder, Isobar
Zilver: Below The Surface, Q42 & Fabrique

E-commerce
Goud: Rituals.com global redesign

Digital Campaign
Goud: Je bent één klik verwijderd van cybercrime, FCB Amsterdam
Zilver: Car Commercial To Go, DDB Unlimited
Zilver: Knalplanga, Roorda Reclamebureau

Social Media
Zilver: Face it, Buutvrij for life
Zilver: Ontspoord: eerste WhatsApp-thriller van Nederland (Johnny Wonder)
Zilver: Doritos Collisions: The Livestream Battle, Fitzroy

Mobile
Goud: Smartify, MOBGEN | Accenture Interactive
Zilver: The Lockdown, CODE D'AZUR
Zilver: AH Tech app, &samhoud media en &ranj

Game
Goud: The Lockdown, CODE D'AZUR
Zilver: DJI. Gamification tijdens detentie, Kaliber

AR&VR
Goud: Zappmissie Live VR-game, KRO-NCRV, Gamedia, United
Goud: The Lockdown, CODE D'AZUR
Zilver: WKZ-maatje, &samhoud media

Artificial intelligence & Voice
Goud: Chefkok BinnensteBuiten, Embot, KRO-NCRV
Goud: Travel Assistant by KLM, CODE D'AZUR
Zilver: Auping Bedtijdverhaal, Greenhouse & Mindshare NL

Digital Service Idea
Goud: Extra Teamlid, Greenberry & Garage2020
Zilver: YoungOnes #eigenbaas, Freshheads
Zilver: SmartOcto Tentacles, Fabrique & SmartOcto

Design
Zilver: The Lockdown, CODE D'AZUR
Zilver: End Family Fire, Droga5, Superhero Cheesecake

User Experience
Goud: Snelweg Sprookjes, Achtung McGarryBowen
Zilver: The Lockdown, CODE D'AZUR

Content
Zilver: Car Commercial To Go, DDB Unlimited
Goud: Knalplanga, Roorda Reclamebureau
Goud: Onder de duim: hoe je telefoon jou in z'n greep houdt (NOS)

Media
Goud: Car Commercial To Go, DDB Unlimited
Goud: #myfirstblood, 2Basics Marketing & Sports

Innovation
Goud: Extra Teamlid, Greenberry & Garage2020
Zilver: The Lockdown, Code D'Azur
Zilver: DJI. Gamification tijdens detentie, Kaliber

Young Talent
Goud: Mazehunter
Zilver: PrivEZ
Zilver: Jamspace

Digital Celebrity
Goud: Tim Hofman

Grand SpinAward
NOS

De SpinAwards zijn de prijzen voor creatieve concepten die het digitale denken verder brengen. De SpinAwards bestaan sinds 1998 en worden georganiseerd door de Stichting SpinAwards, in 2018 overgenomen door Sijthoff Media.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken