'Merk niet louter verantwoordelijkheid marketingafdeling'

'Merk niet louter verantwoordelijkheid marketingafdeling'
  • Bureaus
  • 24 okt 2019 @ 13:00
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • HRPersonaliaStrategie

Rudolf Rodenburg is aangesteld als head of internal branding bij New Growth Strategies, de nieuwe 'business strategy & consultancy'-dochter van TBWA\Neboko. Wat wil hij binnen nu en een halfjaar neergezet hebben?

Rodenburg brengt ruim twintig jaar internationale ervaring met zich mee, zowel aan bureau- als klantzijde. Hij werkte op het gebied van merkstrategie, marketingcommunicatie en internal branding in sectoren variërend van retail, airlines en pharma. Lange tijd, tien jaar, woonde en werkte hij in Londen, onder meer bij Interbrand en Design Bridge.

Als head of internal branding bij New Growth Strategies gaat hij aan de slag met het bouwen van merken, zowel voor intern als extern gebruik. 'Zodat het niet slechts bij plannen blijft, maar er ook daadwerkelijk een verandering, zo je wilt een culturele transformatie, plaatsvindt.' Wat Rodenburg aanspreekt aan internal branding is dat het niet nóg een extra project voor medewerkers is. ‘Het is geen extra werk bovenop wat al gedaan wordt. Omdat het gaat om de vertaling van strategie en merk, wordt vaak al binnen enkele maanden de hoeveelheid werk juist minder. Er is meer focus, duidelijkheid en ruimte voor groei. Daar kan geen enkele andere investering tegenop.’

Waarom heb je 'ja' gezegd tegen deze nieuwe uitdaging?

Ik was op zoek naar een bureau met een holistische aanpak. Business strategy, merkstrategie en de implementatie daarvan door internal branding zijn extreem nauw met elkaar verweven. Er zijn echter geen andere bureaus die deze combinatie van strategie en creativiteit te bieden hebben. Dus toen ik met New Growth Strategies in contact kwamen, zaten we al direct op dezelfde golflengte.

Wat ga je concreet doen?

Organisaties helpen om hun merk intern betekenis te geven. Ervoor zorgen dat medewerkers het merk begrijpen, weten wat het voor ze kan betekenen en dat ze het ook kunnen leven in de dagelijkse praktijk. Op die manier kunnen afdelingen effectiever en efficiënter samenwerken, men is meer aligned en er ontstaat voor de gebruiker naar buiten toe een meer consistente merkbeleving. Een merk is namelijk niet alleen iets van de marketingafdeling. In succesvolle organisaties werkt iedereen met het merk als kompas.

Kun je iets vertellen over het klantenportfolio van New Growth Strategies?

We zijn aan de slag met een goede balans van de top-30 Nederlandse merken met daarnaast een aantal internationale opdrachtgevers, aangevuld met MKB-klanten. Op dit moment werken we samen met onder meer een groot bouwbedrijf, een regionaal opleidingscentrum, een uitgeverij en een verzekeringsmaatschappij.

Wat wil je binnen nu en een half jaar met New Growth Strategies neergezet hebben?

Meer bekendheid geven aan de enorme en positieve impact van internal branding, toch een relatief jonge discipline. Medewerkers hebben de grootste invloed op het succes en de groei van elke organisatie. Echter moet je ze wel de juiste tools bieden; de richting die strategie en merk geven, vertalen in iets wat betekenis heeft. Medewerkers raken geïnspireerd en gemotiveerd als ze weten wat hun bijdrage is aan het bereiken van de stip op de horizon.

Hoe gaat New Growth Strategies concreet waarde toevoegen in het huidige en volle bureaulandschap?

Door creativiteit een integraal onderdeel te laten vormen van business. Het bureaulandschap is dan misschien vol, maar dát is de plek met een groeiende vraag. Het draait hierbij om het vinden van nieuwe manieren om waarde te creëren en te claimen, door creativiteit compleet te integreren in de merkervaring die een consument ondergaat. Samen met TBWA\ zorgen wij ervoor dat data en strategie worden doorvertaald in slagvaardige campagnes en culturele transformaties.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken