Zalando: weg met stereotypes

  • Bureaus
  • 24 feb 2020 @ 13:40
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • WebwinkelE-commerceCampagnes

Zalando is klaar met stereotypering in mode. In een vandaag gelanceerde internationale voorjaarscampagne introduceert het online warenhuis een nieuw concept: Zerotypes.

Met de nieuwe campagne genaamd Goodbye Stereotypes, hello zerotypes, ontwikkeld door het Londense reclamebureau Mother, wil de webshop een breder debat aanwakkeren: over achterhaalde culturele stereotypes die 'nog altijd' bestaan in onze samenleving.

Samen met marktonderzoeksbureau YouGov deed Zalando onderzoek naar stereotypering. Hierin geeft 89% van de consumenten aan dat stereotypes nog altijd bestaan in de huidige samenleving, waarvan 47% zegt dat dit meer leeft dan vroeger. De meerderheid van de ondervraagden vindt dat de media een van de belangrijkste aanstichters zijn van dit 'probleem'. Daarbij verwijst 57% naar films en talkshows en 60% naar de reclame-industrie.

Jacintha de Graaf, regional lead bij Zalando Benelux, zegt: 'Wij begrijpen dat stijl voor elke persoon anders is en dat stereotypes geen plaats hebben in onze moderne samenleving. Met deze campagne willen we laten zien dat mensen vrij kunnen zijn, zonder types, verwachtingen of grenzen die hen definiëren.'

De campagnevideo (zie onder) neemt de kijker mee naar een dagje kermis, waarin gaandeweg de typering en outfits van de personages veranderen. De campagne wordt verder uitgerold op tv, social media, out of home en in print.



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken