Creatief bureau Multitude lanceert checklist voor ethische marketing
- Bureaus
- 31 mrt 2023 @ 08:30
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MarketingMaatschappij
- 31 mrt 2023 @ 08:30
- Nanny Kuilboer
Maart 2023 is B Corp-maand en ter gelegenheid daarvan lanceert creatief bureau Multitude een checklist voor ethische marketing.
De checklist is door Multitude zelf ontworpen. Rozemarijn Koopmans, managing director bij Multitude: ‘Wij werken uitsluitend met impactorganisaties, maar we misten een marketingmethode voor ethisch digitaal gedrag.’
Energieverbruik websites en social media
Koopmans vervolgt: ‘De digitale wereld zit vol valkuilen: van greenwashing tot het doorverkopen van de data en het enorme energieverbruik van websites en social media.’ Multitude onderzocht of het überhaupt mogelijk is om ethisch campagne te kunnen voeren. ‘Goed nieuws, dat kan, en dat is maar goed ook, want we hebben verantwoordelijke merken nodig om de transities van de toekomst te versnellen. Daarom zijn marketeers aan zet om dit nieuwe tijdperk van vertrouwen en transparantie vorm te geven en onze checklist helpt daarbij.’
Van 4 naar 3 P’s: People, planet, privacy
De checklist stapt af van de 4 traditionele P’s (product, plaats, prijs, promotie) en in plaats daarvan draait om People, Planet en Privacy. Koopmans: ‘Onder People valt onder meer toegankelijk en neuro-inclusief ontwerp, bij Planet leer je onder andere over groene hosting en bij Privacy krijg je handvatten over contextual advertising, up to date met de nieuwe Europese cookiewet. De checklist werkt voor websites, campagnes en alle andere uitingen die marketeers publiceren. Multitude moedigt iedereen aan om bij te dragen aan deze groeiende checklist door te mailen naar rozemarijn@multitude.nl. Hoe sneller we samen het roer om gooien, hoe beter.’
Bekijk hier de checklist voor ethische marketing van Multitude.
B Corp
Multitude is zelf ook een B Corp en werkt met merken als Triodos, Patagonia, Women Inc. en Bits of Freedom. De afgelopen tijd hebben ook zij ethische keuzes gemaakt in hun digitale marketing. Zo zijn ze zelf al overgestapt van Mailchimp naar EmailOctopus, draait hun website op groene hosting en namen ze afscheid van Google Analytics voor het ethische alternatief Plausible.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Afas zet Jonas centraal in... 15-12-2025
- HvA-opleidingen vernieuwen... 15-12-2025
- Mini-Vlammetje centraal in Warmste... 12-12-2025
- Heks’nkaas kiest voor digital-first... 12-12-2025
- Hulphond Nederland draait... 12-12-2025
- ACT beloont 12 internationale... 11-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

