Creatief bureau Multitude lanceert checklist voor ethische marketing
- Bureaus
- 31 mrt 2023 @ 08:30
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MarketingMaatschappij
- 31 mrt 2023 @ 08:30
- Nanny Kuilboer
Maart 2023 is B Corp-maand en ter gelegenheid daarvan lanceert creatief bureau Multitude een checklist voor ethische marketing.
De checklist is door Multitude zelf ontworpen. Rozemarijn Koopmans, managing director bij Multitude: ‘Wij werken uitsluitend met impactorganisaties, maar we misten een marketingmethode voor ethisch digitaal gedrag.’
Energieverbruik websites en social media
Koopmans vervolgt: ‘De digitale wereld zit vol valkuilen: van greenwashing tot het doorverkopen van de data en het enorme energieverbruik van websites en social media.’ Multitude onderzocht of het überhaupt mogelijk is om ethisch campagne te kunnen voeren. ‘Goed nieuws, dat kan, en dat is maar goed ook, want we hebben verantwoordelijke merken nodig om de transities van de toekomst te versnellen. Daarom zijn marketeers aan zet om dit nieuwe tijdperk van vertrouwen en transparantie vorm te geven en onze checklist helpt daarbij.’
Van 4 naar 3 P’s: People, planet, privacy
De checklist stapt af van de 4 traditionele P’s (product, plaats, prijs, promotie) en in plaats daarvan draait om People, Planet en Privacy. Koopmans: ‘Onder People valt onder meer toegankelijk en neuro-inclusief ontwerp, bij Planet leer je onder andere over groene hosting en bij Privacy krijg je handvatten over contextual advertising, up to date met de nieuwe Europese cookiewet. De checklist werkt voor websites, campagnes en alle andere uitingen die marketeers publiceren. Multitude moedigt iedereen aan om bij te dragen aan deze groeiende checklist door te mailen naar rozemarijn@multitude.nl. Hoe sneller we samen het roer om gooien, hoe beter.’
Bekijk hier de checklist voor ethische marketing van Multitude.
B Corp
Multitude is zelf ook een B Corp en werkt met merken als Triodos, Patagonia, Women Inc. en Bits of Freedom. De afgelopen tijd hebben ook zij ethische keuzes gemaakt in hun digitale marketing. Zo zijn ze zelf al overgestapt van Mailchimp naar EmailOctopus, draait hun website op groene hosting en namen ze afscheid van Google Analytics voor het ethische alternatief Plausible.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 13,... 29-03-2024
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing