[column] Bedrijfsleven bezwijkt onder wittemannenschaamte
- Bureaus
- 1 okt 2019 @ 14:52
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - CommercialsCommunicatie
- 1 okt 2019 @ 14:52
- Dick van der Lecq
Hans Teeuwen zou roepen: ‘Worden jullie onderdrukt? Nou, dat moet ik even aan mijn man vragen.' Minister Ingrid van Engelshoven (Emancipatie) vindt de achterstand van vrouwen in de top helemaal niet grappig.
Ze dreigt het bedrijfsleven met een pakket maatregelen en is inmiddels overgegaan op naming&shaming: ‘In onze top-5 haalt Ahold het streefpercentage niet; ik zou me kapot schamen als ik in de leiding van dit bedrijf zat’.
V.l.n.r.: onlangs benoemde topvrouwen bij Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen: Herna Verhagen van PostNL, Dominique Leroy van KPN, Nancy McKinstry van Wolters Kluwer en Ilse van Albert-Heijn.
Die leiding van dit bedrijf schrok zich een hoedje en haastte zich een topvrouw te benoemen. Niet alleen in de boardroom, waar Marit van Egmond begin dit jaar als CEO werd aangesteld. Maar nu ook in de reclamecampagne waarin supermarktmanager Ilse ‘de nieuwe baas’ van Albert-Heijn is. Een verrijking voor het reclamelandschap, Nederland raakt gegarandeerd verliefd op de niet-perfecte Ilse. En nog duurzaam ook, met deze campagne kun je weer jaren vooruit. Wat wil je nog meer.
Van Engelshoven heeft zelf nog niet gereageerd, zij was even druk met haar genderneutrale speeltjes. En met de oproep aan fabrikanten om te stoppen met seksistisch speelgoed. Maar niet getreurd, Marjet Heins van Buiten de Lijntjes Communicatie, nam de honneurs waar. Heins zegt echt boos en diep verdrietig te zijn over de nieuwe Albert-Heijn-campagne: ‘Dit is een dieptepunt in onze emancipatie. Is dit waar onze Dolle Mina’s voor hebben gestreden? De man is een luie flikker en over de carrièreontwikkeling van Ilse komen we niets te weten!’.
Toegegeven, genderspecifieke producten en communicatie duwt met name jonge mannen en vrouwen in een bepaalde richting. Maar laat de fatsoenspolitie dan échte emancipatieboeven vangen, en bedrijven die net lekker bezig zijn te veranderen niet veroordelen, maar een beetje aanmoedigen. Net als de energietransitie gaat emancipatie niet van vandaag op morgen, maar van A naar Beter. Geef ze een beetje tijd, straks bezwijkt het bedrijfsleven nog onder de opeenstapeling van vlees-, vlieg-, bezorg-, benzine-, Piet- en wittemannenschaamte. Bovendien gaat emancipatie echt niet sneller met campagnes waarin dominante carrièrevrouwen met chauffeur en een strijkende huisman figureren. Notabene de Anne Frank Stichting adviseert om stereotypering juist met wat ontspanning en humor te benaderen. Precies wat Albert-Heijn doet.
Klaas Knot (DNB) is overigens wel in zijn nopjes. Met de versobering in de campagnes van Heineken, Hema en KPN dacht hij de eerste tekenen van een naderende recessie te zien. In het groots en meeslepende AH-feuilleton met 90-seconden commercials wordt niet bepaald op de kleintjes gelet en klinkt optimisme en overtuiging. Scheidrechter Knot kan de speeltijd in onze hoogconjunctuur dus gewoon nog even verlengen. Ook dat is het lekkere van Albert-Heijn.
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- ProRail kiest MediaMonks voor arbeidsmarktcommunicatie
Laatste Nieuws
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
- Bifi terug op TV met campagne... 16-04-2024
- Moco Museum ook in Londen, Fitzroy... 16-04-2024
- Finalisten van de Dutch Creativity... 15-04-2024
- Smyle-billboard door 135 000 stappen... 12-04-2024
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing