[column] Eenrichting solidariteit

[column] Eenrichting solidariteit
  • Bureaus
  • 22 jul 2020 @ 09:58
  • 18495 x gelezen
  • Link
  • Paola Cassone
    Paola Cassone

    Performance Strategy Director
    Initiative
  • Doelgroepen

Ik heb echt medelijden met de Millennials en Generatie Z. Ik bedoel: het leven is voor ons allemaal al best een uitdaging, maar zij treffen het pas echt slecht.

Economen beweren dat hun generatie voor het eerst in eeuwen gemiddeld minder welstand zal genieten en een lagere sociale status zal hebben dan hun ouders en voorouders. En dan betalen ze ook de hoogste rekening voor de Corona-toestand. Waarom denk ik dat?  Ze mogen al maanden geen school, geen vrienden, geen kroeg, geen café of bioscoop bezoeken. Ze moeten op vakantie in eigen land. Ze kunnen niet naar de club en een concert of festival zit er al helemaal niet in. Maar ze dienen zich wel aan de regels van social distancing te houden. Je zult zeggen, dat dit aan iedereen is gevraagd. Ja, dat klopt, maar zeg eens eerlijk: hoeveel clubs, optredens, festivals, bioscopen en kroegen heb je bezocht in de maanden voor Corona? Ik kan het je precies vertellen: minder dan de helft van een gemiddelde Millennial of Z. En wie gaat liever met gezin naar een vakantiepark of camping in Nederland dan met vrienden en een rugzak de wereld verkennen? Ik denk dat ik mijn punt heb gemaakt.

Millennials en Generatie Z verdienen onze steun nu meer dan ooit

Er is ons solidariteit gevraagd voor kwetsbare ouderen, die het meest door deze ziekte worden getroffen, solidariteit voor de noodzakelijke beroepen, de zorg, de logistiek. Zelfs voor bedrijven zoals Booking.com en KLM, die staatsteun krijgen in deze moeilijke tijden. Dat noem ik eenrichtings-solidariteit. Niemand heeft tot nu toe solidariteit gevraagd voor onze jongeren. Toch hebben ze volgens mij recht op het hoogste niveau van onze solidariteit, zelfs hoger dan de zorgmedewerkers en zeker hoger dan KLM en Booking.com. Denk erom: het natuurlijke overgangsproces naar volwassenheid door onderwijs en werk, met de bijbehorende cruciale overgangsrituelen zoals examens, afstuderen of het verlaten van het huis, is bij hen dramatisch verstoord. Socialiseren met vrienden en vermaak: ook dramatisch verstoord. Wat heeft dit voor consequenties op de lange termijn? Niemand weet het. Maar ik heb een vermoeden.

 

Verschillende onderzoeken suggereren dat – op de ultrakorte termijn - de pandemie jongeren tussen 15 en 25 jaar heeft verenigd. Hoewel deze groep zeer divers is, zijn ze verenigd door hun gevoel van vrijheid en door hun opvattingen over de toekomst. Met de hulp van vrienden, familie en een hoop cynisch humorisme is het hen gelukt om een microwereld te creëren waar ze zich relatief gelukkig en veilig voelen als buffer tegen de onzekerheid en stress van de buitenwereld. En ook al baren onderwijs, werkgelegenheid en geld de meeste zorgen voor de toekomst, ze staan nu al te trappelen om alles wat ze abrupt hebben moeten laten vallen te hervatten en ze kijken overwegend positief naar wat hen te wachten staat.

Geen woorden, maar daden

Let wel, dit is het perfecte moment om onze solidariteit voor deze generatie te laten zien! Geen woorden maar daden: laat je door empathie, positivisme en humor leiden. Merken die deze generatie willen veroveren moeten nu laten zien dat ze weten wat het betekent om een jong persoon te zijn in deze buitengewone tijd van onrust en onzekerheid. Positivisme is belangrijk: merken moeten de vlag van betere tijden hooghouden, met humor! Merken die Gen Z kunnen helpen glimlachen ondanks de uitdagingen kunnen rekenen op een toppositie in hun hart en brein: hulde aan Oreo en haar TikTok #oreosticksandwich actie. Ook is er nu een grote kans ontstaan voor financiële diensten om via diverse influencers diensten aan te bieden. Influencers die in de schoenen van deze generatie hebben gestaan en hen kunnen helpen de nieuwe normaal te begrijpen en erin te navigeren.

Merken die deze generatie willen veroveren moeten nu laten zien dat ze weten wat het betekent om een jong persoon te zijn in deze buitengewone tijd van onrust en onzekerheid

Last but not least: pas op voor de offline cultuurdraai! Na maanden van een overwegend digitaal dieet, hebben digital natives het belang ontdekt van samen zijn in het echt, maar ze hebben hulp nodig om dit op een veilige manier te doen. Nu meer dan ooit zoeken ze inspiratie, creativiteit en positieve rolmodellen van wie ervaring heeft van de offlinewereld. En dat zijn wij.

Paola Cassone

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken