Bas van Teylingen: 'Fake influencers zullen snel door de mand vallen'

Bas van Teylingen: 'Fake influencers zullen snel door de mand vallen'
  • Content
  • 6 sep 2019 @ 12:31
  • 60205 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentInfluencermarketing

Bas van Teylingen, chief creative officer en partner bij online videobureau Online Cookie Collective, is een van de sprekers op de tweede editie van het Influencer Marketing Event, aanstaande dinsdag (10 september) in DeFabrique te Utrecht. We blikken vast met hem vooruit.

Van Teylingen is naast zijn werkzaamheden voor OCC ook zelf influencer. Daarnaast is hij oprichter van De Tube School en stond hij aan de wieg van het populaire YouTube-format First. Eerder dit jaar bracht hij zijn boek 'Help! Mijn kind zit op YouTube' uit.

Waarom is jouw talk op IME19 de moeite waard om bij te wonen?

Omdat er een hoop onduidelijk bestaat omtrent influencer marketing. Ik ga duidelijkheid geven en laat zowel succesvolle als minder succesvolle cases uit de praktijk zien. Ook vertel ik over de valkuilen en waarom verhalen vertellen met video steeds dominanter gaat worden.

Je bent oprichter van het succesvolle YouTube-format First met ruim 200k abonnees. Waarom werkt dit format wel en andere niet? Wat is het geheim?

First is van origine opgezet en betaald door Ziggo om de jongere doelgroep die grotendeels niet meer lineair kijkt terug naar de televisie te bewegen. Op een bepaald moment zijn we losse snippets gaan delen op YouTube en kwamen we erachter dat het daar veel beter werd bekeken. Vervolgens besloten we om de main focus te leggen op YouTube, met één keer per week een live uitzending op TV.

Het geheim is simpel, namelijk het geld dat Ziggo erin heeft gestoken. Daardoor kan er kwalitatief goeie videocontent gemaakt worden. Het werkt, omdat er een duidelijke strategie achter zit en omdat First goed weet wat zijn doelgroep wil zien, door ze te betrekken bij de content creatie middels het sociale karakter van YouTube en aanverwante social media platformen zoals bijvoorbeeld Instagram en Snapchat.

Wat raad jij marketeers aan die 'iets met influencer marketing' willen maar niet weten waar te beginnen?

Verdiep je écht in de materie, lees relevante artikelen en onderzoeken uit binnen- en buitenland, praat met mensen uit de branche en zorg ervoor dat de DMU's ook de noodzaak in zien. En mijn deur staat natuurlijk ook altijd open.

Wat is een valkuil in samenwerkingen tussen merk en influencer?

De match. Die moet er wel echt zijn. En die match kun je bepalen door vooraf goed onderzoek te doen. Als een influencer íets tot zijn beschikking heeft, dan is het data. Wees kritisch als merk, maar laat ook de oordelen los die er zijn omtrent influencer marketing. Scheer niet iedereen over één kam. Verder is het belangrijk om te analyseren wat voor jou als merk het juiste platform is. Er is geen heilige graal, het is en blijft maatwerk.

Waar staat influencer marketing als vakgebied over vijf jaar?

Ik denk dat er dan meer controle is. En daar bedoel ik mee dat de fake influencers snel door de mand vallen.  Gekochte volgers, abonnees, views en likes kunnen dan door software beter gefilterd worden. Verder hoop ik dat influencers zichzelf steeds meer als merk gaan zien en zich ook zo gaan opstellen. Inderdaad: professionalisering. Ook denk ik dat steeds meer merken zelf influencer zullen worden. Uiteindelijk zal elk bedrijf ook een mediabedrijf moeten worden. Vanzelfsprekend met de juiste partners.

 

Ga voor meer informatie naar de website en scoor hier een early bird-ticket.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken