Jongvolwassenen kiezen moeilijkste financiële term van 2022

  • Content
  • 14 dec 2022 @ 08:04
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Volgens Nederlandse jongvolwassenen is ‘bereidstellingsprovisie’ de moeilijkste financiële term van 2022 is. Het woord – de kosten die je moet betalen aan je hypotheekverstrekker als je je hypotheekofferte wilt verlengen - wordt op de voet gevolgd door ‘volatiel’ en ‘eigenwoningforfait’.

Dit blijkt uit onderzoek van SNS onder meer dan 1.000 jongvolwassenen (18-35 jaar) in Nederland. De top 5 moeilijkste financiële termen van 2022 is als volgt:

1.            Bereidstellingsprovisie

2.            Volatiel

3.            Eigenwoningforfait

4.            Stagflatie

5.            Minten

Marieke Tiesinga, adviseur Maatschappelijke Impact bij SNS, geeft aan: ‘ Je ziet dat er onduidelijkheid is over de betekenis van bepaalde termen die niet vanzelfsprekend zijn, maar ook dat trendwoorden van het afgelopen jaar hoog scoren. We horen veel over minten, maar wat is het nu eigenlijk? We lezen dat de markt volatiel is, maar wat betekent dit? We vinden dat we als bank een rol hebben om financiële termen nog duidelijker uit te leggen. Naast zo eenvoudig mogelijk taalgebruik in al onze eigen communicatie, hebben we ook een begrippenlijst waar je altijd op terecht kan om een duidelijke uitleg te krijgen van diverse financiële termen.’

Vrouwen vinden financiële teksten ingewikkelder en saaier
Volgens de SNS hebben jongvolwassen vrouwen minder interesse dan mannen in hun persoonlijke financiën. Dit onderzoek laat een mogelijke reden zien. Maar liefst een kwart van de vrouwen bestempelt financiële teksten als ingewikkeld (tegenover 12,5% van de mannen), waar bijna 40% van de mannen deze teksten vooral interessant vindt (tegenover 16% van de vrouwen). ‘Het is belangrijk om te realiseren hoe groot deze verschillen zijn’, aldus Marieke Tiesinga. ‘Dit zijn belangrijke inzichten om mee te nemen zodat we echt goed kunnen werken aan ons doel; we willen iedereen betrekken en zorgen dat heel Nederland de juiste toegang krijgt tot financiële kennis’

Meldpunt
SNS heeft een meldpunt - ditbegrijpikniet@sns.nl -  waar consumenten direct aan hen duidelijk kunnen maken waar ze onbegrijpelijke taal van SNS tegenkomen. ‘We roepen andere instanties in Nederland op om ook dit soort meldpunten te openen, zodat we actief met elkaar aan de slag kunnen met de feedback die bij iedereen binnenkomt’, aldus Tiesinga.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken