Jongvolwassenen kiezen moeilijkste financiële term van 2022
- Content
- 14 dec 2022 @ 08:04
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 14 dec 2022 @ 08:04
- Michiel van Zaane
Volgens Nederlandse jongvolwassenen is ‘bereidstellingsprovisie’ de moeilijkste financiële term van 2022 is. Het woord – de kosten die je moet betalen aan je hypotheekverstrekker als je je hypotheekofferte wilt verlengen - wordt op de voet gevolgd door ‘volatiel’ en ‘eigenwoningforfait’.
Dit blijkt uit onderzoek van SNS onder meer dan 1.000 jongvolwassenen (18-35 jaar) in Nederland. De top 5 moeilijkste financiële termen van 2022 is als volgt:
1. Bereidstellingsprovisie
2. Volatiel
3. Eigenwoningforfait
4. Stagflatie
5. Minten
Marieke Tiesinga, adviseur Maatschappelijke Impact bij SNS, geeft aan: ‘ Je ziet dat er onduidelijkheid is over de betekenis van bepaalde termen die niet vanzelfsprekend zijn, maar ook dat trendwoorden van het afgelopen jaar hoog scoren. We horen veel over minten, maar wat is het nu eigenlijk? We lezen dat de markt volatiel is, maar wat betekent dit? We vinden dat we als bank een rol hebben om financiële termen nog duidelijker uit te leggen. Naast zo eenvoudig mogelijk taalgebruik in al onze eigen communicatie, hebben we ook een begrippenlijst waar je altijd op terecht kan om een duidelijke uitleg te krijgen van diverse financiële termen.’
Vrouwen vinden financiële teksten ingewikkelder en saaier
Volgens de SNS hebben jongvolwassen vrouwen minder interesse dan mannen in hun persoonlijke financiën. Dit onderzoek laat een mogelijke reden zien. Maar liefst een kwart van de vrouwen bestempelt financiële teksten als ingewikkeld (tegenover 12,5% van de mannen), waar bijna 40% van de mannen deze teksten vooral interessant vindt (tegenover 16% van de vrouwen). ‘Het is belangrijk om te realiseren hoe groot deze verschillen zijn’, aldus Marieke Tiesinga. ‘Dit zijn belangrijke inzichten om mee te nemen zodat we echt goed kunnen werken aan ons doel; we willen iedereen betrekken en zorgen dat heel Nederland de juiste toegang krijgt tot financiële kennis’
Meldpunt
SNS heeft een meldpunt - ditbegrijpikniet@sns.nl - waar consumenten direct aan hen duidelijk kunnen maken waar ze onbegrijpelijke taal van SNS tegenkomen. ‘We roepen andere instanties in Nederland op om ook dit soort meldpunten te openen, zodat we actief met elkaar aan de slag kunnen met de feedback die bij iedereen binnenkomt’, aldus Tiesinga.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Inschrijving Grand Prix Content... 08-07-2025
- Campagne Nestlé draait om verhalen... 08-07-2025
- Stayokay speelt met vooroordelen in... 03-07-2025
- Decathlon viert zomerse klassiekers... 02-07-2025
- Fietsersbond lanceert campagne voor... 24-06-2025
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers