Wedstrijdbal WK-finale moet gendergelijkheid stimuleren

  • Content
  • 16 dec 2022 @ 14:34
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Adidas presenteert de ‘Half Ball’ Al Hilm, de officiële wedstrijdbal waarmee de WK-finale tussen Frankrijk en Argentinië gespeeld gaat worden op 18 december. De bal onderstreept het belang van de twee helften die het voetbal kent: het mannenvoetbal én het vrouwenvoetbal.

De WK-bal Al Hilm staat volgens het sportmerk symbool voor een belangrijk moment: terwijl het ene toernooi ten einde loopt, is de FIFA Women’s World Cup in 2023 het volgende belangrijke evenement op de voetbalkalender.

Uit onderzoek van Adidas blijkt dat slechts 14% van alle Gen-Z volgers van het WK voor mannen ook de speelsters van de Women’s World Cup support. Om die reden gebruikt het merk de spotlights van de finale om te strijden voor gendergelijkheid en een gelijkwaardige benadering van een mannen- en een vrouwentoernooi.

 De lancering van de finalebal markeert de volgende stap van Adidas’ samenwerking met Common Goal – gericht op grassroot initiatieven die de toegang tot voetbal vergroten voor meisjes en vrouwen wereldwijd. 1% van de netto-omzet van de WK-ballen Al Rihla en Al Hilm gaat naar het Common Goal-initiatief 'Global Goal 5 Accelarator’: een collectief project om de participatie, vertegenwoordiging en leiderschap van vrouwen in het voetbal te vergroten. Het programma richt zich op het verhogen van de deelname van meisjes in gemeenschapsprojecten en het vergroten van het aandeel vrouwelijke coaches in die projecten, zodat meiden een vrouwelijk rolmodel hebben in hun community.

Common Goal
Adidas is sinds 2021 partner van Common Goal. De aankondiging van vandaag is het nieuwste initiatief in het kader van het Adidas Football Collective - een beweging die zich inzet voor verandering door sport. Via het Collective bundelt het sportmerk de krachten met community partners en activisten, evenals met profclubs en atleten om ‘via voetbal blijvende sociale veranderingen voor achtergestelde gemeenschappen te bewerkstelligen, voor een betere en meer inclusieve toekomst.’  

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken