HelloFresh en Naomi van As tegen voedselverspilling in Nederland

HelloFresh en Naomi van As tegen voedselverspilling in Nederland
  • Content
  • 12 jul 2023 @ 15:11
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

 Jaarlijks verspilt een Nederlander gemiddeld 33,4 kilo aan voeding. Maaltijdboxleverancier HelloFresh daagde voormalig hockeyster Naomi van As uit een work-out te maken gebaseerd op die 33,4 kilo om Nederlanders in beweging te krijgen tegen voedselverspilling.

Nederlandse huishoudens verspillen gezamenlijk meer dan 570.000 ton voedsel per jaar. Uit onderzoek* in opdracht van HelloFresh blijkt dat twijfel of een product nog goed genoeg is of omdat deze over de datum is de twee grootste redenen zijn voor voedselverspilling. Vervolgens hebben Nederlanders er ook een handje van om te veel te koken, in te kopen en op te scheppen.

HelloFresh is ervan overtuigd dat voedselverspilling in Nederland nog sterk verminderd kan worden. Victor Smits, duurzaamheidsmanager bij HelloFresh, vertelt: ‘Door tastbaar te maken hoeveel voedsel ieder van ons gemiddeld verspilt, willen we (nog) meer bewustzijn creëren, én iedereen mee in beweging krijgen.’

Voor Naomi van As bleek het dan ook een eyeopener: ‘Toen ik het gemiddelde gewicht van voedselverspilling om me heen kreeg via het sportvest, schrok ik; dat kan ik niet dragen! Ik wist niet dat we jaarlijks zoveel eten per persoon weggooien.’

Beter voor de portemonnee
Victor Smits concludeert: ‘Als heel Nederland zou stoppen met de onnodige verspilling van voedsel, zou dit per persoon 138 euro per jaar besparen, omgerekend 2,4 miljard euro voor heel Nederland. Vaak geeft een goede maaltijdplanning hierbij de doorslag. Door het koken met maaltijdboxen wordt gemiddeld 38% minder voeding verspild dan wanneer men zelf op traditionele manier boodschappen doet.’

‘Het is bijna onmogelijk om in de winkel van alle producten porties op maat te kopen’, licht Smits toe. ‘Dat zorgt jammer genoeg voor heel wat verspilling, maar dat jaagt ook de rekening omhoog. Daarom kiezen we voor afgemeten porties en werken we binnen de leveranciersketen met bestellingen van ingrediënten op aanvraag, waardoor er vrijwel niets over blijft.’

Voorkomen
HelloFresh werkt samen met Samen Tegen Voedselverspilling, een stichting die ernaar streeft om in 2030 ruim 11 kilo per persoon per jaar minder te verspillen. Toine Timmermans, directeur van de stichting vult aan: ‘Slim kopen, op maat koken en goed bewaren van eten helpt om thuis minder voedsel te verspillen. Zo maken we Nederland steeds meer verspillingsvrij. Het is goed dat bedrijven als HelloFresh zich actief inzetten om voedselverspilling in de hele keten te verminderen. Elk broodkapje en overrijp stuk fruit dat we kunnen redden van de verspilling, telt.’

*Onderzoek uitgevoerd door Multiscope in opdracht van HelloFresh in juni 2023 onder 1.036 Nederlanders.



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken