HelloFresh en Naomi van As tegen voedselverspilling in Nederland

- Content
- 12 jul 2023 @ 15:11
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 12 jul 2023 @ 15:11
- Michiel van Zaane
Jaarlijks verspilt een Nederlander gemiddeld 33,4 kilo aan voeding. Maaltijdboxleverancier HelloFresh daagde voormalig hockeyster Naomi van As uit een work-out te maken gebaseerd op die 33,4 kilo om Nederlanders in beweging te krijgen tegen voedselverspilling.
Nederlandse huishoudens verspillen gezamenlijk meer dan 570.000 ton voedsel per jaar. Uit onderzoek* in opdracht van HelloFresh blijkt dat twijfel of een product nog goed genoeg is of omdat deze over de datum is de twee grootste redenen zijn voor voedselverspilling. Vervolgens hebben Nederlanders er ook een handje van om te veel te koken, in te kopen en op te scheppen.
HelloFresh is ervan overtuigd dat voedselverspilling in Nederland nog sterk verminderd kan worden. Victor Smits, duurzaamheidsmanager bij HelloFresh, vertelt: ‘Door tastbaar te maken hoeveel voedsel ieder van ons gemiddeld verspilt, willen we (nog) meer bewustzijn creëren, én iedereen mee in beweging krijgen.’
Voor Naomi van As bleek het dan ook een eyeopener: ‘Toen ik het gemiddelde gewicht van voedselverspilling om me heen kreeg via het sportvest, schrok ik; dat kan ik niet dragen! Ik wist niet dat we jaarlijks zoveel eten per persoon weggooien.’
Beter voor de portemonnee
Victor Smits concludeert: ‘Als heel Nederland zou stoppen met de onnodige verspilling van voedsel, zou dit per persoon 138 euro per jaar besparen, omgerekend 2,4 miljard euro voor heel Nederland. Vaak geeft een goede maaltijdplanning hierbij de doorslag. Door het koken met maaltijdboxen wordt gemiddeld 38% minder voeding verspild dan wanneer men zelf op traditionele manier boodschappen doet.’
‘Het is bijna onmogelijk om in de winkel van alle producten porties op maat te kopen’, licht Smits toe. ‘Dat zorgt jammer genoeg voor heel wat verspilling, maar dat jaagt ook de rekening omhoog. Daarom kiezen we voor afgemeten porties en werken we binnen de leveranciersketen met bestellingen van ingrediënten op aanvraag, waardoor er vrijwel niets over blijft.’
Voorkomen
HelloFresh werkt samen met Samen Tegen Voedselverspilling, een stichting die ernaar streeft om in 2030 ruim 11 kilo per persoon per jaar minder te verspillen. Toine Timmermans, directeur van de stichting vult aan: ‘Slim kopen, op maat koken en goed bewaren van eten helpt om thuis minder voedsel te verspillen. Zo maken we Nederland steeds meer verspillingsvrij. Het is goed dat bedrijven als HelloFresh zich actief inzetten om voedselverspilling in de hele keten te verminderen. Elk broodkapje en overrijp stuk fruit dat we kunnen redden van de verspilling, telt.’
*Onderzoek uitgevoerd door Multiscope in opdracht van HelloFresh in juni 2023 onder 1.036 Nederlanders.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Inschrijving Grand Prix Content... 08-07-2025
- Campagne Nestlé draait om verhalen... 08-07-2025
- Stayokay speelt met vooroordelen in... 03-07-2025
- Decathlon viert zomerse klassiekers... 02-07-2025
- Fietsersbond lanceert campagne voor... 24-06-2025
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers