Mastercard lanceert nieuwe podcastserie 'The Pride Side'

  • Content
  • 7 jul 2023 @ 13:17
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Mastercard lanceert de podcast ‘The Pride Side’ in aanloop naar Pride Amsterdam begin augustus. In zijn podcastdebuut gaat Fred van Leer in gesprek met vier mensen uit de queer community over de drijfveren en obstakels in het (queer) leven en wat hen gelukkig maakt.

Mastercard wil door middel van deze podcasts een platform geven aan verhalen uit de queer community. In de vierdelige podcastserie zijn de hoofdrollen weggelegd voor drag queen Ma’MaQueen, activist Deen Groothuizen, actrice en danseres Marie-Léa en internationaal topmodel Gia Bab: vier rolmodellen uit de community die ieder hun eigen verhaal vertellen. Fred van Leer stelt zich kwetsbaar op in zijn rol als interviewer: ‘Toen ik hiervoor gevraagd werd en hoorde wie de gasten zouden zijn, werd ik nieuwsgierig. Het zijn alle vier bijzondere mensen, met een net zo bijzonder verhaal. Het heeft mij in ieder geval geraakt en aan het denken gezet. Door te luisteren en vragen te stellen hoop ik bij te dragen aan meer begrip en vooral liefde voor de queer community.’

De podcast is een verzameling van verhalen die draaien om het zijn van jezelf en om gezien en gewaardeerd te worden voor wie je bent. Voor mensen uit de queer community is dat nog niet altijd even vanzelfsprekend. Zo vertelt Marie-Léa dat zij als trans vrouw regelmatig te maken krijgt met stereotyperingen. ‘Dat wij ‘doen alsof’, dat het iets is waar je voor kiest.’ Volgens de actrice en danseres zit dat anders. ‘Dat werkt niet zo. Als het een keuze zou zijn, dan kies je voor hetgeen wat makkelijk is en queer zijn is ongelofelijk zwaar.’

Volgens Jan-Willem van der Schoot, Country Manager bij Mastercard Nederland, is deze podcast bedoeld voor iedereen. ‘Iedereen verdient het om te zijn wie die is. Ik ben er trots op dat wij deze inspirerende verhalen kunnen delen, waar we allemaal veel van kunnen leren. Er is immers nog een lange weg te gaan op het gebied van acceptatie.’ Hij vervolgt: ‘Als jarenlange bondgenoot van de LGBTQIA+-gemeenschap hebben we de kans om verandering teweeg te brengen. Onder andere middels deze podcast willen wij een steentje bijdragen aan de acceptatie van je true self door inzicht te geven in de persoonlijke levens van mensen uit de community.’

Onderzoek van Mastercard toont aan dat 5,3% van Gen Z zich identificeert als non-binair.* Voor veel mensen in de LGBTQIA+-gemeenschap geeft de naam op hun creditcard of betaalpas níét hun ware identiteit weer. Daarom biedt Mastercard samen met partners de mogelijkheid om de gekozen naam op de kaart te zetten in plaats van de geboortenaam. Hiermee wordt een groot pijnpunt voor transgender en non-binaire personen verzacht.

In de eerste aflevering gaat Ma’MaQueen in op het ontstaan en de acceptatie van drag. In aflevering 2 geeft Deen zijn visie op masculiniteit en het belang van het hebben van een rolmodel. De derde aflevering draait om Marie-Léa, die vertelt over stereotyperingen waar zij mee te maken krijgt. De laatste aflevering is met Gia Bab, waarin ze vertelt over haar internationale modellencarrière als trans vrouw en de obstakels en mispercepties die ze hier heeft meegemaakt.

De vier afleveringen zijn te beluisteren in alle podcastapps (o.a. Spotify, Apple Podcasts, Podimo). De podcasts duren tussen de 30 en 45 minuten en zijn ook als YouTube-video te bekijken.

*Op basis van True Name onderzoek uitgevoerd in 2022 door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Mastercard.



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken