Nieuw schooljaar, nieuwe campagne Veilig Verkeer Nederland

Nieuw schooljaar, nieuwe campagne Veilig Verkeer Nederland
  • Content
  • 22 aug 2023 @ 08:26
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Om het aantal ongevallen bij de start van het nieuwe schooljaar terug te dringen start Veilig Verkeer Nederland (VVN) met spandoeken en posters de jaarlijkse campagne 'Onze scholen zijn weer begonnen', waarmee de organisatie de automobilist oproept om de snelheid aan te passen.

De start van het nieuwe schooljaar betekent meer verkeersdrukte en doorgaans helaas ook een ongevalspiek onder fietsende scholieren. De campagne, met de welbekende blauwe spandoeken, heeft een bewezen positief effect op het veiligheidsgevoel van ouders in de schoolomgeving. De campagne werkt natuurlijk twee kanten uit. Auto's moeten niet te hard rijden en fietsende kinderen moeten mobielvrij rijden.

‘Het einde van de zomervakantie betekent meer kinderen en ouders op de weg. Extra kwetsbaar zijn de kinderen die een nieuwe route fietsen of die voor het eerst zelfstandig naar school gaan. Zowel de scholieren en hun ouders als de automobilisten moeten elk jaar weer in augustus en september zoeken naar de juiste balans op de weg. De campagne ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ helpt daarbij, dus heel goed dat die er weer is. Hiermee worden de automobilisten herinnerd aan de nieuwe situatie, tegelijkertijd wordt aan scholieren geleerd dat verkeersveiligheid niet vanzelfsprekend is. Veilig gedrag hebben we immers samen in de hand’ aldus minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

Vraag van de dag
Verkeersveiligheid is volgens Veilig Verkeer Nederland niet het eerste onderwerp waar men aan denkt zodra men de deur uitstapt. Om ook kinderen te attenderen op een veilige verkeersdeelname na de zomervakantie komt VVN met ‘de vraag van de dag’; een gratis set verkeersvragen voor alle groepen van de basisschool om de verkeerskennis van de leerlingen op te frissen. De verkeersvragen zijn hier te downloaden. Leerkrachten kunnen de vragen gebruiken bij de dagstart tijdens de eerste lesweek na de zomervakantie om zo het gesprek met leerlingen aan te gaan over verkeer. Hiermee frissen zij de verkeerskennis van de leerlingen op en maken ze hen extra bewust van hun rol in het verkeer.

Verkeersopvoeding
Veilig Verkeer Nederland adviseert ouders om de route vaak te oefenen met hun kinderen. Hoe meer verkeerservaring de jonge scholieren op doen, hoe veiliger zij door het verkeer gaan. Zo draagt verkeersopvoeding bij aan de zelfstandigheid van kinderen in het verkeer.

Automobilisten kunnen fietsende scholieren helpen door schoolzones en -omgevingen te mijden. Als dat echt niet kan dan vraagt Veilig Verkeer Nederland de bestuurders om met gepaste snelheid te rijden. Tot slot roept Veilig Verkeer Nederland scholieren en hun ouders op om de fiets te controleren op gebreken, zodat kinderen met een veilige fiets naar school gaan. 

Jonge fietsers de dupe
De ongevallen piek onder scholieren na de zomer is nog steeds zichtbaar, maar voornamelijk onder 11/12 jarigen. Onder deze groep scholieren die fietsend naar school gaan vallen in de weken na de zomervakantie bijna twee keer zoveel slachtoffers als in andere maanden. In 2021 werden er 6.700 8-14 jarigen naar aanleiding van een fietsongeval behandeld op een afdeling Spoedeisende Hulp. In bijna twee derde van de gevallen had het slachtoffer ernstig letsel (61%). Bijna één vierde (23%) van de fietsongevallen vond plaats in de maanden augustus en september samen (1.500). 

Te hard rijden is een belangrijke veroorzaker van veel verkeersongevallen. Naar schatting wordt een derde van alle dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is snelheidsreductie door gemotoriseerd verkeer daarom één van de effectiefste maatregelen om de veiligheid van scholieren in het verkeer te vergroten. Het campagnebeeld bestaat daarom uit een snelheidsmeter waar scholieren aan hangen. De boodschap: 'Onze scholen zijn weer begonnen. Pas je snelheid aan.'

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken