[onderzoek] 'Tieners overmoedig over veilig betalen en online betaalfraude'

[onderzoek] 'Tieners overmoedig over veilig betalen en online betaalfraude'
  • Content
  • 22 aug 2023 @ 14:25
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

76% van de jongeren geeft aan dat ze weten waar ze op moeten letten om veilig te betalen. Maar WhatsApp-fraude herkennen ze niet altijd en wat een geldezel is, is een raadsel. Dit en meer blijkt uit onderzoek naar het betaalgedrag onder 1.614 jongerentussen 11 en 17 jaar in opdracht van RegioBank.

Driekwart van de ondervraagde tieners zegt goed te weten waar ze op moeten letten om veilig te betalen. Toch herkent eén derde WhatsApp-fraude niet en twee derde weet niet wat een geldezel is. Terwijl steeds meer mensen slachtoffer worden van deze vorm van fraude. Ook geeft een kwart aan dat ze nooit of soms hun pincode afschermen en houdt 15% hun pincode niet geheim. Van de tieners praat 1 op de 4 ook niet met ouders over de verschillende manieren van betalen die er zijn.

Met het gebruik van betaalmiddelen komt een verantwoordelijkheid om hier veilig mee om te gaan. Vooral bij digitale betaalmiddelen zijn er allerlei manieren waarop cybercriminelen slachtoffers kunnen maken. Meer dan tweederde (68 procent) van alle Nederlanders van 15 jaar of ouder zegt dan ook in een jaar tijd ten minste één keer een telefoontje, e-mail- of ander bericht te hebben ontvangen, waarschijnlijk van een oplichter (Bron: CBS). 

Rein Wispelweij, directeur van RegioBank: ‘Kinderen zouden de verschillende risico’s moeten herkennen die betaalverzoeken, betalen met betaalpas en andere betaalmethoden met zich meebrengen. Nu de scholen weer gaan beginnen zullen jongeren meer betalingen en terugbetalingen gaan verrichten. Een goed moment om eens het gesprek hierover met je tiener aan te gaan. Schermen ze bijvoorbeeld wel hun pincode af bij het betalen en hoe herkennen ze een echt betaalverzoek? Met het Jongwijs-educatieprogramma geven we via brieven en e-mails voorlichting over veilig betalen en betaalfraude om jongeren weerbaarder te maken en ouders hierbij te helpen. Ook geven onze zelfstandig adviseurs gratis lessen over omgaan met geld op scholen en in de bankkantoren. Tijdens de eerste helft van 2023 hebben zij samen al 244 lessen verzorgd over het omgaan met geld aan 5.612 kinderen.’

Betaalmiddelen
Kinderen komen op verschillende manieren in aanraking met geld. Vanaf 11 jaar gebruiken ze vooral contant geld en maakt slechts 17% gebruik van hun betaalpas. Oudere kinderen (16-17 jaar) gebruiken deze betaalpas een stuk meer (40%). Met name in Zeeland en Limburg gebruiken de meeste tieners contant geld. Bijna de helft (45%) van de ondervraagde tieners tussen 11 en 17 jaar heeft nog nooit contant geld gepind voor zichzelf. Een kwart (26%) van de respondenten die op hun smartphone een app met wallet heeft, gebruikt deze vaak. De digitale betaalpas op de telefoon wordt bijna net zo vaak gebruikt als de betaalpas (30%), die ze het vaakst gebruiken. Kinderen zijn bekend met de nieuwste betaalmiddelen zoals wearables, crypto en Klarna, maar kunnen dit 9 op de 10 keer niet zelf gebruiken. 

 Top 5 betaalmethoden waar tieners toegang toe hebben:

1.            Contant geld (93%)

2.            Betaalpas (88%)

3.            Betaalverzoek (51%)

4.            Mobiele app van de bank (40%)

5.            App/wallet op smartphone (15%)

Terugbetalen
84% van de 16-17 jarigen geeft de voorkeur aan een betaalverzoek voor terugbetalingen tegenover tweederde van alle ondervraagden. Kinderen in de provincie Utrecht gebruiken het meest een betaalverzoek in vergelijking met andere provincies (76%). En ondanks de toenemende populariteit van het betaalverzoek kiest toch meer dan de helft van de 11-12 jarigen voor terugbetalen in contant geld.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken