Wat zijn de klassiekers van de toekomst in contentmarketing?

Wat zijn de klassiekers van de toekomst in contentmarketing?
  • Content
  • 3 sep 2018 @ 11:55
  • 10008 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • MakersContent

Weet u nog hoe het ooit begon? Toen de overheid in de jaren zeventig van de vorige eeuw diensten zoals geldzaken, de ziekenfondsen en water- en energievoorzieningen op afstand zette? Men kreeg een communicatieplicht mee en het relatiemedium was geboren. Ze werden huis aan huis verspreid.

Door Postgiro/Rijkspostspaarbank met Geldkoers, het energiebedrijf met Energie en Water en de gezamenlijke ziekenfondsen met Welzijn. Huis aan huis was stukken goedkoper dan geadresseerd. De toenmalige PTT rekende amper tien cent per voordeur. Met ruim vijf miljoen brievenbussen bereikte je voor nog geen half miljoen alle Nederlanders. De tijdschriften die meestal 24 tot 32 pagina’s dik waren kostten minder dan vijftien cent, inclusief redactie. Voor een kwartje (12,5 eurocent) per voordeur communiceerde je dus met 5,5 miljoen huishoudens in ons land. Klassiekers binnen wat we nu contentmarketing noemen. Internationaal gelauwerd.

Nederland was voorloper in deze markt. Rails van NS schreef historie toen er kamervragen gesteld werden over fotoreportages in het blad. Het magazine dat al decennia niet meer bestaat, staat bij velen nog als schoolvoorbeeld van een goedgemaakt magazine op het netvlies. Holland Herald wint nog steeds internationaal prijzen als best gemaakt inflight magazine. Safe van Robeco was jarenlang het voorbeeld van een goed gemaakt financieel magazine. Het wordt nog regelmatig genoemd als schoolvoorbeeld. Wanneer stopte die titel eigenlijk? Allerhande heeft het overleefd en heeft zich door de jaren heen gevormd tot een multimediaal contentproduct met naast het magazine vele digitale verschijningen. Zelfs internationaal. Ook het blad Boodschappen doet het nog steeds goed in al zijn verschijningsvormen.

Maar wat zijn de klassiekers van de toekomst? Mediazine van Mediamarkt is uniek in zijn soort door de knappe vertaling in redactie van commerciële boodschappen. Hoe lang nog? Aart Lensink, vurig pleitbezorger van contentmarketing, houdt deze week op een collega website een pleidooi voor meer samenwerking tussen content en reclame, een samenwerking die vanuit de makers van contentmarketing al dertig jaar wordt bepleit maar nooit serieus tot stand is gekomen. Simpelweg omdat de verdienmodellen van content en reclame zo verschillend zijn. Met content is het buffelen om een fatsoenlijke boterham te verdienen. Contentmarketing wordt gezien als meest effectieve communicatie instrument. Maar verstaan we nog de kunst om klassiekers te maken?

Platform Content roept merken en bureaus op om hun beste cases in te sturen voor de Grand Prix Content Marketing. Ze worden in november uitgereikt. Wie waren in 2017 ook alweer de winnaars? ABN Amro sleepte verschillende prijzen in de wacht. Met Amrofacet zette Amrobank in de jaren tachtig van de vorige eeuw een duidelijke trend op het terrein van contentmarketing. Het merk gelooft in content. UWV won awards en dat doet het al zo lang er awards worden uitgereikt, vanwege de hoge redactionele kwaliteit. Alleen de allerbeste content werkt. Wat worden de klassiekers van morgen? Lees hier alles over het inzenden. Inschrijven kan nog tot 27 september.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken