[designpanel] Pluggerz voor je oren

[designpanel] Pluggerz voor je oren
  • Design
  • 23 feb 2016 @ 09:30
  • 9006 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • PackagingConcept

Pepper Design heeft in samenwerking met Comfoort en Ontwerpburo Verhoeven een meeneemverpakking ontwikkeld waarin twee oorplugs makkelijk en hygiënisch opgeborgen kunnen worden en die bijvoorbeeld aan je sleutelbos bevestigd kan worden. Wat vindt ons designpanel van dit ‘etui’ voor de zogeheten Pluggerz? De retailverpakking - overigens niet van Pepper Design - wordt meteen ook maar even beoordeeld, want zo komt het toch in de schappen te hangen. De cijfers zijn dit keer dus een gemiddelde.


Ronald Lewerissa, Flex/the Innovationlab
Het is wat lastig te bepalen welk deel van de verpakking hier beoordeeld moet worden en misschien is dat ook wel symbolisch voor het probleem. Er zijn nogal wat verpakkingslagen en die lijken allemaal weinig met elkaar te maken te hebben. Als we bij de kern beginnen is er het sympathieke meeneemdoosje voor de oordopjes. De functionaliteit is natuurlijk niet uniek, maar de vormgeving springt eruit en het merk heeft een mooie plek gekregen op het langwerpige doosje. Die langwerpige vorm is een goede keuze wanneer de dopjes inderdaad aan een sleutelbos worden meegenomen. Fijn dat er eens goed wordt nagedacht over de functionele eigenschappen van de fysieke verpakking in het gebruik. De volgende verpakkingslaag is de transparante blister, die zowel het doosje als de dopjes zelf moet laten zien. Had het doosje niet transparant gemaakt kunnen worden? Had die blister niet half zo groot gekund of helemaal vermeden kunnen worden? Scheelt kosten en verspilling van materiaal. Komen we uiteindelijk bij de laatste laag aan, de kartonnen doos. Nu is mijn sympathie voor deze verpakking echt verdwenen. De oordopjes lijken mij een ‘sophisticated’ product maar staan in schril contrast met de manier waarop de verpakking het product aanprijst en geloofwaardig maakt. Gemiddeld een voldoende met uitschieters naar boven en beneden.

Rapportcijfer: 6

 

Marcel Jansen, Waacs
Ik vind het bewaardoosje wel handig. Fijn ook dat het strak om de oordoppen heen zit en gemakkelijk in je broekzak past en je geen lucht aan het vervoeren bent. Dat is wel anders met de retailverpakking. De vormgeving van het bewaardoosje is rustig en functioneel gehouden. Ik ben benieuwd of er ook voorstellen geweest zijn met een meer opvallende/iconische vormgeving. Het is toch een klein billboardje dat je aan je sleutelbos draagt.

Rapportcijfer etui: 8

In de retailverpakking wordt - als ik het goed inschat - 10-15 keer het eigenlijke productvolume aan lucht mee verpakt. Ik weet niet waar er geproduceerd en verpakt wordt (China?), maar het kost natuurlijk allemaal extra (geld, ruimte, CO2 et cetera). Er moeten toch slimmere manieren zijn om een grotere facing te creëren. Ik weet ook niet of je consumenten blij maakt met een kunststof vacuümvorm tray plus venster die direct na aankoop weggegooid worden. Gelukkig lijkt het kunststof in ieder geval niet verlijmd met het karton waardoor het makkelijk te scheiden is door een betrokken en verantwoordelijke consument. De beoordeling van het grafisch ontwerp laat ik graag aan de andere experts over ;)

Rapportcijfer retailverpakking: 5

Pieter Steenaert, Brum
Pluggerz gehoorbescherming is een mooi initiatief en de compacte sleutelhangerverpakking zal zeker meehelpen de doppen vaker in te pluggen. Ik kan mij goed voorstellen dat er naast deze grijze onopvallende sleutelhanger ook een kekke versie komt waarmee je trots laat zien hoe goed je bezig bent met je Pluggerz.

'GOED BEGONNEN, ALLEEN NOG GOED AFMAKEN'

De verkoopverpakking stelt helaas teleur. Ondanks het venster zie je niet wat je koopt. Het mooi vormgegeven product valt weg tegen de zwarte achtergrond en de drukke kleuren, teksten en het onduidelijke icoon creëren verwarring. Het logo op de backcard valt weg bij hangpresentatie. Product, merk en verpakking zouden elkaar moeten versterken, maar dat is niet gelukt. Het doosje had ook een wat opvallender vorm kunnen krijgen, passend bij de ronde plugs. Deze verpakking voldoet niet aan de drie criteria: 1. Opvallen in een druk schap, 2. Snel vertellen wat het is, 3. Herinneringswaarde creëren door eigenheid. Conclusie: Goed begonnen, alleen nog goed afmaken.

Rapportcijfer: 5


 

Ons panel van marketeers heeft ook hun oordeel geveld en ook hun cijfers zijn een gemiddelde van het etui en de retailverpakking. Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 4, 23 februari 2016.


Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: 5

Marc van Eck, partner Business Openers: 5,5

Tessa van Breugel, brand manager Pepsico: 7

 

Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.


Eerder beoordeelde designs:

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum




 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken