[Ondernemer van der Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

[Ondernemer van der Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
  • Food-en-retail
  • 20 nov 2015 @ 00:01
  • 10982 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieFood

In het 73ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Saira Mamadeus, drijvende kracht en marketeer achter start up de Hennep Burger. Word je er high van? En kiest ze voor supermarkten, foodtrucks of groothandel als distributiekanaal? 'Mijn doel is natuurlijk om meer mensen te kunnen laten genieten van een gezonde burger, maar dan moet hij eerst wat bekender worden.'

 1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over de De Hennep Burger en het ontstaan ervan?
Ik ben Saira Mamadeus en ben reeds jaren bezig met 'gezonde' voeding. Mijn interesse in voeding is lang geleden ontstaan in verband met een lactose intolerantie. Misschien is deze ooit ontstaan omdat ik heel veel kaas en melkproducten at ter compensatie van vlees bij de maaltijden. Vanaf mijn geboorte eet ik namelijk geen vlees.  De zoektocht naar de combinatie voeding en wat het met je gezondheid doet heeft mij geïnspireerd om een burger te ontwikkelen op basis van eerlijke voedingsstoffen. Een power-food burger is het resultaat.  Al twee jaar houd ik me bezig met de Hennep-burger. Die bestaat uit hennepzaad, bieten, kidneybonen en chia- en lijnzaad. Is grotendeels biologisch en 100% veganistisch, dat wil zeggen er wordt ook geen ei in gebruikt om te binden. Op het oog lijkt het op een tartaartje, krokant van buiten als je hem in goed hete olie bakt en rood van binnen. Verder is de smaak ietwat pittig, door de pepertjes. Er zit haver en boekweit in dus mensen met een gluten intolerantie kunnen hem ook eten.

2. OK, de De Hennep Burger-case, wij begrepen dat retailers en horeca-ondernemers de producten kunnen inkopen. In de supermarkt liggen ze (nog) niet. Kun je het concept verder uitleggen?
Op het moment wordt de hennep-burger in cafe's en restaurants verkocht. Ze staan dan op de kaart als alternatief voor de hamburger of ze worden geserveerd met een salade en patatjes. In een cafe waar hij op de kaart staat, is het zelfs een trend om hem met extra topping bacon en kaas te bestellen. Ik vind dat wel grappig.  In de supermarkt ligt hij nog niet, ik weet dat als hij daar drie keer over de kop moet gaan, hetgeen te duur zou uitpakken. Niet dat ze veel kosten, maar dan prijs je jezelf wel uit de markt in vergelijking bij de vegetarische producten die al in de schappen liggen. Die worden machinaal geproduceerd en wat wij doen is echt handgemaakt en authentiek. Ik ben wel eens met een grote producent gaan praten. Die was in eerste instantie erg geïnteresseerd, maar wilde later toch zelf hun eigen (zaden)burgers op de markt brengen. Dat vond ik wel erg jammer.
Op foodmarken staan we ook wel eens, laatst nog bij Sail. Maar een foodtruck aanschaffen en alle markten afgaan is wel leuk voor een keer, maar dat is niet ons concept. We leveren liever als groothandel.

3. Hoe zijn de smaken ontwikkeld? Gelden daarbij nog bepaalde principes? Word je er high van?
Je wordt er zeker niet high van, hennepzaad is niet hallucinerend. De 'industriële' hennep bevat wettelijk minder dan 0,2% THC en is niet vergelijkbaar met cannabis oftewel marihuana die je in de koffieshop aantreft. Hennep-zaad is enorm eiwitrijk, er zitten heel veel omega 3, 6 en 9 in, die je nodig hebt bij een vegetarisch dieet. De hennepplant kan overal groeien waardoor het niet nodig is om zoals bij soja nu gebeurd oerwouden te kappen voor productie. De vee-industrie wordt ook onder andere met soja gevoed.
Een klant vroeg mij de burger groen te maken, dat heb ik toen gedaan, in plaats van bieten hebben we spinazie gebruikt. Met deze productie ben ik inmiddels gestopt, maar als er wensen zijn, zoals bijvoorbeeld nog iets pittiger of een groter formaat dan kunnen we dat zo aanpassen. De groene burger begon wel erg op de Weed-burger te lijken. Die overigens niet van hennep is gemaakt maar van zeewier. Zij zijn iets eerder dan wij begonnen.

4. Hebben jullie voor de lancering en promotie van De Hennep-Burger samengewerkt met bureaus? 
We hebben niet samengewerkt met een bureau, wel is er een organisatie waar we bij aan zijn aangesloten, die de industriële hennep weer op de kaart willen zetten. Omdat hennep een zeer veelzijdige plant is waarvan je kleding, huizen, carrosserie van auto's en voeding van kunt maken en niet te vergeten alle medicinale toepassingen. Wel heb ik hulp gekregen bij de flyer van een graficus/ontwerper. De burgers worden in een professionele keuken gemaakt, waar ook gekookt wordt door vrijwilligers. Je kan daar voor 9,00 euro een veganistisch drie gangenmenu krijgen, op maandag en donderdag. Het zou voor de marketing wel beter zijn om een bureau in de arm te nemen. Vooral om budgettaire redenen, proberen we het nog zelf.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Ik ben blij dat de burger lekker gevonden wordt ook door verstokte vleeseters, dat merk je dus als je op een markt staat dan krijg je rechtstreeks feedback. Wat ik een groot compliment vond is dat ik in het Vondelpark, Blauwe Theehuis, stond en er twee Oost Europese mannen de hennep-burger bestelden. Ze leken mij niet het type vegetariër, dus ik vermeldde dat het een 'no meat' burger was, waarop ze in gebrekkig Engels toch 'two burgers' bestelden. Ik vroeg mij af of ik geen commentaar zou krijgen als ze door hadden dat de burger geen vlees bevatte, maar ze bleken uiterst tevreden te smikkelen aan het tafeltje verderop.
Het duurt best een tijd voordat mensen je product leren kennen en er is ook nog wat huiver, vanwege de naam en associatie. Maar wat ik natuurlijk hoop is dat mensen het normaler gaan vinden om een paar dagen per week geen vlees te eten. Vleesproductie is erg belastend voor ons milieu en als er prima alternatieven zijn, zouden meer mensen daar bewust voor kunnen kiezen. Zo'n veertig jaar geleden waren deze producten niet op de markt, dus dat is een goede zaak.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Zijn er behalve De Hennep-Burger nog andere merken / producten die jullie gaan verkopen? Export?
We kregen ooit een verzoek uit de VS om burgers op te sturen. Dat is lastig, want we leveren ze ingevroren en eer dat in de VS is met de gewone post. Wie weet natuurlijk als we een export lijn opkunnen zetten, heel graag, mijn doel is natuurlijk om meer mensen te kunnen laten genieten van een 'gezonde' burger, maar eerst moet hij maar wat bekender worden binnen en buiten Amsterdam om te beginnen.  Hoe nu verder, wij kunnen een flinke productie aan, maar als het om wekelijks duizenden stuks zou gaan, moeten we een vervolgplan trekken. Ook hier zijn we momenteel over aan het nadenken. Tuurlijk hoop ik dat we daar in gaan slagen.

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy

Hennep Burger op Facebook, klik hier.

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

72. [Ondernemer van de week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes


70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten&Thomas de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duits en Marco Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan van de Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken