'Gratis is het gouden woord'
- Food-en-retail
- 13 dec 2018 @ 10:25
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Acties
- 13 dec 2018 @ 10:25
- Hugo Schrameyer
Supermarktacties in deze kerstperiode zijn aan de orde van de dag. AH Valkeniersplein in Breda doet daar nog een schepje bovenop. Klanten maken er kans op een jaar lang gratis autorijden in een Renault Twingo.
Een prijsvraag om een auto te winnen. Gratis benzine of een jaar lang gratis toeren. Hartstikke leuk natuurlijk, maar om nu te spreken van een baanbrekende stunt? ‘Nou, als ik af ga op het aantal deelnemers tot nu toe, dan is dat voor mij het bewijs dat er nog volop belangstelling bestaat voor een autoprijsvraag. Gratis is het gouden woord’, stelt supermarktmanager André Boersma, die inderdaad geen ondernemer is, maar zich wel als zodanig gedraagt.
Betrokkenheid
Wat de AH-vestiging bijzonder maakt, is dat er telkens wordt gezocht naar nieuwe inspiratie om betrokkenheid met de buurt te vergroten. En dat geldt tevens voor het verbinden van klanten onderling. De filosofie van Boersma is dat een retailer ook wat terug mag doen voor de eigen omgeving. ‘Elk jaar tegen de kerst aan komen we met een medewerker of dertig bij elkaar om ons te beraden op een nieuw initiatief. Dit jaar werd er geopperd om een auto weg te geven aan onze klanten’, vertelt Boersma, wiens reactie ‘even kijken of dat past’ nu is doorvertaald naar de actie zelf. Op een Facebook-filmpje is te zien hoe de auto met veel passen en meten de winkel is ingereden.
Laagdrempelig
‘Het gaat me niet eens zozeer om het weggeven van een jaar lang gratis autorijden. Het is vooral leuk dat er reuring ontstaat onder klanten. Het is hartstikke spannend om af te wachten wie uiteindelijk met de prijs naar huis gaat’, aldus Boersma, die vertelt dat hij de actie met opzet laagdrempelig heeft gehouden. ‘Iedereen die voor 25 euro boodschappen doet, kan een kassabon inleveren bij een grote ton. Zowel vaste klanten als de toevallige passant maken kans om de prijs te winnen.’
Kerstperiode
De witte Renault Twingo staat sinds 10 december opgesteld in de Albert Heijn-winkel. Tussen kerst en 6 januari, de einddatum van de actie, verhuist de auto naar Renault-dealer Auto Indumij, die verschillende vestigingen heeft in West-Brabant. De auto komt in de actieperiode te staan bij de Renault-dealer in Oosterhout. André Boersma: ‘In de kerstperiode is het vechten om elke vierkante centimeter in de supermarkt, vandaar dat we de wagen verplaatsen. Iedere dealerklant die een Renault Twingo in die periode koopt, wordt door ons getrakteerd op een boodschappenpakket.’
Emmi en Bertolli
Niet alleen de supermarkt en de dealer zijn bij de actie betrokken. Fabrikanten Emmi (van de kaas) en Bertolli (van de olijfolie) ondersteunen het initiatief eveneens. In ruil daarvoor krijgen ze een naamsvermelding met sticker op de auto. ‘We staan altijd wel open voor winkelvloeractivaties. Beide merken stellen het op prijs dat we altijd ruimte hebben voor opvallende promoties. Vandaar dat ze ook bereid waren om mee te denken.’
Promotie
Tot slot: Boersma heeft ook brand- en shopperactivationbureau Young Perfect bij de promotie betrokken, die onder andere het winkelvloermateriaal heeft verzorgd. ‘Young Perfect is mijn creatieve bureau om promoties extra impact te geven. Juist de winkelvloer is een plek die volop aandacht verdient om de actie te ondersteunen.'
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- EasyToys en Kesbeke lanceren augurkvormige vibrator
- Unilever verkoopt The Vegetarian Butcher aan Vivera
- Marit van Egmond vertrekt bij Albert Heijn, Etos en Gall&Gall:...
- Dr. Oetker lanceert exclusief 'niet-bestaand' evenement Club...
- Just Eat Takeaway gaat farmaceutische producten thuisbezorgen
- Ekoplaza uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nescafe presenteert opmerkelijke mix... 27-03-2025
- Circana Merken Top 100: 'Positie... 26-03-2025
- Claire van Beek (Moodiesundies):... 26-03-2025
- Hans im Glück opent eerste... 25-03-2025
- Thuiswinkel Markt Monitor: China... 25-03-2025
- Gazelle introduceert nieuwe campagne24-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center