Griffioen (Reclamefolder.nl): 'Lokale winkeliers geven kleur aan dorp en stad'

Griffioen (Reclamefolder.nl): 'Lokale winkeliers geven kleur aan dorp en stad'
  • Food-en-retail
  • 11 jul 2019 @ 08:05
  • 9914 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Ruim 79.000 Nederlanders stemden recent op hun favoriete winkelier voor de Winkelier van het Jaar-verkiezing, een verkiezing voor lokale winkeliers. 'Dat is een bewuste keuze', vertelt Ronald Griffioen, managing director van Reclamefolder.nl.

Waarom hebben jullie gekozen om een verkiezing speciaal voor lokale winkeliers te organiseren?
'Lokale winkeliers geven sfeer en authenticiteit aan een gemeente. Deze ondernemende winkeliers die het hardst moeten werken om de consument aan zich te binden en zich staande te houden in het onrustige retaillandschap, krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Dit bracht ons op het idee om deze verkiezing speciaal voor hen in het leven te roepen.'

Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen dat meer dan 79.000 Nederlanders zijn gaan stemmen?
'Dat hebben wij niet gedaan, daar hebben de winkeliers zelf voor gezorgd.  Er is massaal gevlogd, en geflyerd en er zijn zelfs advertenties in lokale kranten gezet om klanten op te roepen om te stemmen.' 

Had je dit enthousiasme van tevoren verwacht?
'Om heel eerlijk te zijn: nee. Meedoen aan een verkiezing is niet iets waar ondernemers snel tijd voor willen en kunnen vrijmaken. Maar we kregen als feedback dat ze het erg waardeerden dat er nu eindelijk een verkiezing was die hun de aandacht gaf die ze verdienen. Daarnaast bleek het werven van stemmen voor een leuke, gezonde spanning tussen alle lokale retailers te zorgen. Iedereen probeerde de anderen te overtroeven met inzet en creativiteit om de meeste stemmen binnen te halen. "Als je dan meedoet, moet je ook wel winnen", is een opmerking die ik regelmatig voorbij heb horen komen.'

Je hebt het jezelf wel lastig gemaakt. Er waren in totaal dertien verschillende categorieën en per categorie hebben jullie een winnaar per gemeente, een winnaar per provincie en ook nog een landelijke winnaar geselecteerd.
'Het klinkt misschien niet heel gemakkelijk, maar in de praktijk viel het enorm mee. Aangezien het de eerste keer was dat we deze verkiezing organiseerden, zat de uitdaging vooral in het enthousiasmeren van winkeliers om zich voor de verkiezing op te geven. Maar het is gelukt, want uiteindelijk deden er bijna 2.000 winkels aan de verkiezing mee.'

Welke criteria hebben jullie gehanteerd?
'De winkels maakten in hun categorie en gemeente kans op een award voor de meeste stemmen en een award voor de hoogste waardering. Een winkel kon ook beide titels in de gemeente winnen. Maar om in aanmerking te komen voor een gemeente- en een provincietitel had een winkel wel minimaal 30 stemmen nodig.'

Jullie hebben gekozen voor een combinatie van consumentenstemmen en een vakjury, vertel.
'Klopt, de consument was degene die bepaalde wie de regionale en de provinciale titel wonnen. De landelijke titel is per categorie toegekend door een vakjury die vanuit verschillende invalshoeken de regionale winkeliers hebben beoordeeld. De leden van de vakjury zijn Robert van der Ham, hoofdredacteur De Ondernemer, Marije Hovestad, teamlead Projecten en Resources bij de KVK en Patrick Wessels, consumentenpsycholoog.'

De eindstand laat een paar opvallende uitkomsten zien. Zo wordt in Noord-Brabant de winkelier het meest gewaardeerd, is er vooral in de provincie Gelderland massaal gestemd en bevinden zich in Friesland de trouwste klanten ten opzichte van de rest van Nederland. Wat zeggen deze resultaten over het Nederlandse retaillandschap?
'Op dit moment zijn we nog druk bezig om alle data die we hebben verzameld te analyseren, maar de belangrijkste conclusie die we nu al kunnen trekken is dat de winkelier onmisbaar is in het Nederlandse retaillandschap. Uit alle cijfers en persoonlijke toelichtingen van de stemmers kunnen we concluderen dat consumenten, ondanks al het online geweld, nog een sterke behoefte hebben om producten in hun eigen gemeente te kopen. Het zijn deze winkels die sfeer en authenticiteit aan een gemeente geven, niet de grote ketens.'

En, voor herhaling vatbaar?
'Absoluut. Deze verkiezing was voor ons pas de eerste stap van een beweging die we samen met winkeliers in gang willen zetten om zo gezamenlijk consumenten bewuster te maken van het winkelaanbod in hun eigen gemeente. Nu is het aan ons om snel de volgende stappen te zetten.'
(PvWK i.s.m. SK)

 

Historie Reclamefolder.nl
'Met ruim 3 miljoen appdownloads, 2 miljoen gebruikers en ruim 30.000.000 folders en aanbiedingen per maand is Reclamefolder.nl het grootste platform voor digitale reclamefolders en aanbiedingen in Nederland. Reclamefolder.nl stelt consumenten in staat folders en aanbiedingen makkelijk online te bekijken. Voor retailers is Reclamefolder.nl hét platform dat hen helpt aan hun on en offline verkeer.'

(bron: Reclamefolder / www.sheishere.nl)

 

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken