Royal Swinkels Family Brewers neemt belang in Georgische brouwer Argo
- Food-en-retail
- 31 jul 2019 @ 15:44
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodOvernameMarketing
- 31 jul 2019 @ 15:44
- Peter van Woensel Kooy
Royal Swinkels Family Brewers kondigt vandaag aan een minderheidsbelang van 40 procent te hebben verworven in de Georgische brouwerij Argo.
Door de investering in Argo, een van de vier leidende brouwerijen in Georgië, bouwt het familiebedrijf haar huidige marktaandeel van 15 procent in deze lokale markt verder uit. In 2016 kreeg Royal Swinkels Family Brewers voet aan de grond in Georgië door een licentieovereenkomst met lokale brouwerij Zedazeni voor het Bavaria-merk. Vervolgens werd in 2017 ook een licentieovereenkomst afgesloten met Argo voor Hollandia, een van de merken van Royal Swinkels Family Brewers, melden de ondernemers uit Lieshout.
Volgende stap naar nieuwe thuismarkt
Met het minderheidsbelang geeft Royal Swinkels Family Brewers verder invulling aan haar groeistrategie. Al vele jaren is export vanuit Nederland en België van verschillende biermerken uit het portfolio een belangrijke groeipijler onder de strategie van het bedrijf. Daarnaast wil de brouwer in een aantal belangrijke markten haar groei versnellen met lokale productie. Het minderheidsbelang in Argo onderstreept deze strategie en versterkt het lange termijn belang van Royal Swinkels Family Brewers in Georgië. Het minderheidsbelang in Argo geeft de mogelijkheid een meerderheidsbelang te verwerven. Georgië wordt hiermee op termijn een nieuwe thuismarkt voor Royal Swinkels Family Brewers.
Peer Swinkels, ceo van Royal Swinkels Family Brewers: 'Dit is wederom een goede stap in onze groeistrategie. Georgië is een markt met groeipotentieel voor onze merken. Mede door de opkomst van het toerisme zal de biermarkt zich verder positief blijven ontwikkelen. Daarnaast heeft het land een interessante ligging op de grens van Europa en Azië, waardoor het goede exportmogelijkheden biedt. Middels dit minderheidsbelang bevestigen we onze succesvolle samenwerking met Argo en zien we er naar uit om onze samenwerking met het managementteam uit te breiden. We zijn erg blij met de samenwerkingen die we hebben met zowel Zedazeni als Argo. Twee sterke partners in een van onze belangrijkste regio’s die lokaal voor ons produceren.'
'Georgië kent een groeiende en dynamische biermarkt. De uitbreiding van de samenwerking met Royal Swinkels Family Brewers geeft ons de kans om hier een nog grotere rol in nemen,” voegt Vasili Sulkhanishvili, ceo van Argo toe.
(PvWK)
Over Argo
In 1994 begon de Castel Brewery met het brouwen van het eerste nationale biermerk van Georgië, Argo. Inmiddels heeft de brouwerij, nu ‘The Argo Brewing Company’ geheten een portfolio van vier bieren: het gelijknamige Argo, Herzog, het nummer één tapbier in Georgië, Hollandia via de licentie met Swinkels Family Brewers, en König Pilsener. Er zijn 335 mensen werkzaam en de brouwerij heeft een productiecapaciteit van 1 miljoen hectoliter. Naast Royal Swinkels Family Brewers hebben de heer Sulkhanishvili en Coca-Cola een belang in de brouwerij.
(bron: RSFB)
Over Royal Swinkels Family Brewers
'Royal Swinkels Family Brewers Holding N.V. is de holdingmaatschappij van de Swinkels Family Brewers groep. Swinkels Family Brewers is een 100% onafhankelijk familiebedrijf. Al zeven generaties lang leidt de familie Swinkels een groep van ondernemingen die inmiddels beschikt over verschillende brouwerijlocaties: brouwerij Bavaria in Lieshout (Nederland), brouwerij de Molen in Bodegraven (Nederland), brouwerij Palm en De Hoorn in Steenhuffel (België), brouwerij Rodenbach in Roeselare (België) en brouwerij Habesha in Debre Birhan (Ethiopië). Daarnaast werkt de familie nauw samen met bierbrouwerij de Koningshoeven in Berkel-Enschot (Nederland). Gezamenlijk waren deze brouwerijen in 2018 goed voor de productie van acht miljoen hectoliter bier en 856.000 hectoliter frisdrank. Met Holland Malt beschikt de groep over twee eigen mouterijen, welke samen in 2018 goed waren voor de productie van 336.000 ton mout. Daarnaast produceert CereX jaarlijks zo’n 4.000 ton moutextracten en compounds. Bier&cO, een van de grootste importeurs van speciaalbier van Europa, werd in 2018 onderdeel van Swinkels Family Brewers, waardoor de lokale relevantie van haar portfolio verder toeneemt. Wereldwijd werken zo’n 1.800 medewerkers binnen Swinkels Family Brewers aan een gezamenlijk doel: de consument voor ieder moment een passend bier bieden. Op 27 maart 2019 ontving de holding het Predicaat Koninklijk. Sindsdien wordt het bedrijf met trots Royal Swinkels Family Brewers genoemd. Voor meer informatie:
www.swinkelsfamilybrewers.com'.
(bron: RSFB)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- marktaandeel
- lokale markt
- Georgië
- Argo
- Royal Swinkels Family Brewers
- investering
- brouwerij
- huidig
- Georgisch
- familiebedrijf
- Bavaria
- Peter Swinkels
- Peer Swinkels
- brouwerijen
- Vasili
- bier
- Zedazeni
- Argo
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers