Fysiek boodschappen doen biedt nog volop voordelen
- Food-en-retail
- 18 okt 2019 @ 11:00
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - FoodWeb
- 18 okt 2019 @ 11:00
- Hugo Schrameyer
Food blijft met een bescheiden marktaandeel nog achter op andere branches als het gaat om online penetratie. Volgens een Amerikaanse studie heeft dat vooral te maken met het gemak van boodschappen doen in een fysieke winkel.
Het gaat daarbij om een onderzoek dat is uitgevoerd door het mondiale consultancybedrijf Bain & Company in samenwerking met Google onder achtduizend Amerikanen. Dus geen Nederlanders. En hoewel de Amerikaanse retailstructuur significant verschilt die in ons land, levert het onderzoek interessante aandachtspunten op. Om ze in vogelvlucht door te nemen:
Planning: e-commerce heeft de naam om het zoeken naar producten, het opstellen van boodschappenlijstjes en het online delen van boodschapsuggesties gemakkelijker te maken. In de praktijk blijken mensen vaak vast te houden aan het omcirkelen van aanbiedingen in folders of het noteren van lijstjes op papier.
Browsen: shoppers hebben jarenlange ervaring om in de fysieke supermarkt hun gewenste producten te vinden, nieuwe producten te ontdekken en de aankoop ervan te overwegen of prijsvergelijkingen te maken. Websites missen een duidelijke visuele navigatie om door een breed aanbod te browsen. Wie in een online koopomgeving zoekt, komt nog altijd irrelevante zoekresultaten, nutteloze productaanbevelingen en beperkte filteropties tegen.
Prijsvergelijkingen: online prijsvergelijken heeft als reputatie lekker gemakkelijk te zijn. Maar is dat ook zo bij de dagelijkse boodschappen? In de supermarkt komen we duidelijke kortingslabels tegen, zien we minder dure private lebel-producten pal naast merkartikelen liggen en weten we precies dat goedkopere opties onderaan in het schap zijn te vinden. Het vergelijken van prijzen in het schap is een fluitje van een cent. Bovendien geldt dat veel consumenten online prijzen niet meteen vertrouwen: ze denken dat die prijzen vaak te hoog zijn, bovendien krijgen ze geen real time informatie over productafprijzingen in de fysieke supermarkt.
Ervaring
Tegelijkertijd geldt ook dat online shoppers meer tevreden raken over digitaal boodschappen doen naarmate ze extra ervaring opdoen. 63 procent van de shoppers met digitale ervaring zegt dat ze tijd besparen met online boodschappen doen. Bij shoppers die dat voor de eerste keer doen, is dat slechts 21 procent.
Enthousiast
Shoppers die het afgelopen jaar geen online boodschappen hebben gedaan, worden naar eigen zeggen wel enthousiast als het digitaal gemakkelijker wordt om een boodschappenlijstje samen te stellen en prijzen te vergelijken. Dat vinden ze belangrijker dan gepersonaliseerde productsuggesties.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Chicken Sensation terug dankzij fanactie
- 'Albert Heijn toont geen integer merkleiderschap met blauwe...
- Productie a-merk Haagsche Hopjes stopt
- [Horecava] Cijfers foodmarkt 2024-2025 en nieuwe FSIN...
- De Koffiejongens verdriedubbelt marktaandeel biologisch
- Holland & Barrett: aandacht voor breingezondheid
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo legt na crisisjaar solide... 17-01-2025
- [marketeer 213] Thijs Gussenhoven -... 17-01-2025
- 'Albert Heijn toont geen integer... 16-01-2025
- Station Takeover bij Shell voor... 16-01-2025
- Chadli Hachani van TopParken: 'Als... 15-01-2025
- Otrium behaalt B Corp certificering15-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day