Fysiek boodschappen doen biedt nog volop voordelen
- Food-en-retail
- 18 okt 2019 @ 11:00
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - FoodWeb
- 18 okt 2019 @ 11:00
- Hugo Schrameyer
Food blijft met een bescheiden marktaandeel nog achter op andere branches als het gaat om online penetratie. Volgens een Amerikaanse studie heeft dat vooral te maken met het gemak van boodschappen doen in een fysieke winkel.
Het gaat daarbij om een onderzoek dat is uitgevoerd door het mondiale consultancybedrijf Bain & Company in samenwerking met Google onder achtduizend Amerikanen. Dus geen Nederlanders. En hoewel de Amerikaanse retailstructuur significant verschilt die in ons land, levert het onderzoek interessante aandachtspunten op. Om ze in vogelvlucht door te nemen:
Planning: e-commerce heeft de naam om het zoeken naar producten, het opstellen van boodschappenlijstjes en het online delen van boodschapsuggesties gemakkelijker te maken. In de praktijk blijken mensen vaak vast te houden aan het omcirkelen van aanbiedingen in folders of het noteren van lijstjes op papier.
Browsen: shoppers hebben jarenlange ervaring om in de fysieke supermarkt hun gewenste producten te vinden, nieuwe producten te ontdekken en de aankoop ervan te overwegen of prijsvergelijkingen te maken. Websites missen een duidelijke visuele navigatie om door een breed aanbod te browsen. Wie in een online koopomgeving zoekt, komt nog altijd irrelevante zoekresultaten, nutteloze productaanbevelingen en beperkte filteropties tegen.
Prijsvergelijkingen: online prijsvergelijken heeft als reputatie lekker gemakkelijk te zijn. Maar is dat ook zo bij de dagelijkse boodschappen? In de supermarkt komen we duidelijke kortingslabels tegen, zien we minder dure private lebel-producten pal naast merkartikelen liggen en weten we precies dat goedkopere opties onderaan in het schap zijn te vinden. Het vergelijken van prijzen in het schap is een fluitje van een cent. Bovendien geldt dat veel consumenten online prijzen niet meteen vertrouwen: ze denken dat die prijzen vaak te hoog zijn, bovendien krijgen ze geen real time informatie over productafprijzingen in de fysieke supermarkt.
Ervaring
Tegelijkertijd geldt ook dat online shoppers meer tevreden raken over digitaal boodschappen doen naarmate ze extra ervaring opdoen. 63 procent van de shoppers met digitale ervaring zegt dat ze tijd besparen met online boodschappen doen. Bij shoppers die dat voor de eerste keer doen, is dat slechts 21 procent.
Enthousiast
Shoppers die het afgelopen jaar geen online boodschappen hebben gedaan, worden naar eigen zeggen wel enthousiast als het digitaal gemakkelijker wordt om een boodschappenlijstje samen te stellen en prijzen te vergelijken. Dat vinden ze belangrijker dan gepersonaliseerde productsuggesties.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers