Fysiek boodschappen doen biedt nog volop voordelen

Fysiek boodschappen doen biedt nog volop voordelen
  • Food-en-retail
  • 18 okt 2019 @ 11:00
  • 8803 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • FoodWeb

Food blijft met een bescheiden marktaandeel nog achter op andere branches als het gaat om online penetratie. Volgens een Amerikaanse studie heeft dat vooral te maken met het gemak van boodschappen doen in een fysieke winkel.

Het gaat daarbij om een onderzoek dat is uitgevoerd door het mondiale consultancybedrijf Bain & Company in samenwerking met Google onder achtduizend Amerikanen. Dus geen Nederlanders. En hoewel de Amerikaanse retailstructuur significant verschilt die in ons land, levert het onderzoek interessante aandachtspunten op. Om ze in vogelvlucht door te nemen:

Planning: e-commerce heeft de naam om het zoeken naar producten, het opstellen van boodschappenlijstjes en het online delen van boodschapsuggesties gemakkelijker te maken. In de praktijk blijken mensen vaak vast te houden aan het omcirkelen van aanbiedingen in folders of het noteren van lijstjes op papier.

Browsen: shoppers hebben jarenlange ervaring om in de fysieke supermarkt hun gewenste producten te vinden, nieuwe producten te ontdekken en de aankoop ervan te overwegen of prijsvergelijkingen te maken. Websites missen een duidelijke visuele navigatie om door een breed aanbod te browsen. Wie in een online koopomgeving zoekt, komt nog altijd irrelevante zoekresultaten, nutteloze productaanbevelingen en beperkte filteropties tegen.

Prijsvergelijkingen: online prijsvergelijken heeft als reputatie lekker gemakkelijk te zijn. Maar is dat ook zo bij de dagelijkse boodschappen? In de supermarkt komen we duidelijke kortingslabels tegen, zien we minder dure private lebel-producten pal naast merkartikelen liggen en weten we precies dat goedkopere opties onderaan in het schap zijn te vinden. Het vergelijken van prijzen in het schap is een fluitje van een cent. Bovendien geldt dat veel consumenten online prijzen niet meteen vertrouwen: ze denken dat die prijzen vaak te hoog zijn, bovendien krijgen ze geen real time informatie over productafprijzingen in de fysieke supermarkt.

Ervaring

Tegelijkertijd geldt ook dat online shoppers meer tevreden raken over digitaal boodschappen doen naarmate ze extra ervaring opdoen. 63 procent van de shoppers met digitale ervaring zegt dat ze tijd besparen met online boodschappen doen. Bij shoppers die dat voor de eerste keer doen, is dat slechts 21 procent.

Enthousiast

Shoppers die het afgelopen jaar geen online boodschappen hebben gedaan, worden naar eigen zeggen wel enthousiast als het digitaal gemakkelijker wordt om een boodschappenlijstje samen te stellen en prijzen te vergelijken. Dat vinden ze belangrijker dan gepersonaliseerde productsuggesties.

 

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken