'Stip op de horizon is WeChat-gemak'

'Stip op de horizon is WeChat-gemak'
  • Food-en-retail
  • 27 nov 2019 @ 11:00
  • 9464 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • WinkelenInnovatie

De OK-app is nu nog gebaseerd op puur gemak als kernbelofte. Uiteindelijk moet dit multi-purpose platform uitgroeien naar enerzijds een datatool voor retailers en anderzijds vooral ook een onmisbare app voor consumenten.

De OK-app is dit voorjaar live gegaan, groeit eind dit jaar door naar een half miljoen gebruikers en naar circa één miljoen in de eerste helft van 2020. Niet zozeer deze cijfermatige opsomming, maar veel eerder de ontwikkelingsgeschiedenis van de app is interessant om te volgen. Gistermiddag gaf Bart Hendriksz, business development manager van OK, een uitgebreide toelichting op de route die de organisatie voor ogen staat. Dat deed hij op een bijeenkomst van RetailRadar in Amsterdam, waar een selecte groep van professionals uitgebreid in discussie ging met de inleider.

Doelgericht

Kern van zijn verhaal is dat consumenten en retailers in de basis eigenlijk hetzelfde willen. De consument wil geïnspireerd worden en is op zoek naar de beste deals. Retailers hebben op hun beurt de beste deals en leveren inspiratievolle content. ‘Maar er wordt met hagel geschoten. Elkaar vinden is lastig. Dankzij OK krijgen shopper een tool in handen waarmee ze altijd hun retailpassen bij zich hebben en nooit meer een aanbieding of spaarzegel missen. En retailers krijgen de mogelijkheid om shoppers doelgericht te benaderen, terwijl er relevante content rondom voordeel wordt gecommuniceerd.’

Amazon

Als de woorden Amazon of Alibaba vallen in retailkringen, dan ontstaat er veelal een lichte huivering, terwijl volgens Hendriksz genoeg veerkracht in eigen kringen bestaat om deze concurrentie vanuit het buitenland te weerstaan. Wat Nederlandse retailers voor hebben op grote buitenlandse concurrenten is de binding met de consument. Nederlanders kennen tal van retailmomenten en –aankopen (denk: tompouce of rookworst) die verankerd liggen in ons collectieve geheugen.

Cross merchant data

Om die binding nog dieper uit te nutten, moet de retail wel een volgende stap durven zetten, benadrukt Hendriksz. En dan heeft hij het over collectief delen van data: cross merchant data, waarbij retailers elkaar bovendien kunnen aanvullen op datagebied en dus meer relevantie voor de consument kunnen zoeken. In feite is dat ook de basis waarop de OK-app is gebouwd. 'Als je data met elkaar deelt, kun je beter ontdekken waar interessevelden liggen van shoppers. Dan kun je ontdekken door welke interesses klanten gedreven zijn, waar ze hun aankopen doen en voor welke aanbiedingen ze belangstelling hebben.'

Klantenprofielen

Nu is de OK-app daar nog niet, maar het uiteindelijke doel is om basis van het gebruik zo volledig mogelijke klantenprofielen op te bouwen. De app wordt door shoppers momenteel grotendeels gebruikt voor het beheren van verschillende retailpassen. Zelfs ook op basis daarvan ontstaan verschillende datacontactmomenten om shopperprofielen te voeden. 'Het doel is om content toe te voegen waarmee retailers shoppers in de voorbereidingsfase, dus pre-store, maar ook in store kunnen benaderen. Voordat je naar de winkel gaat, kun je folders, aanbiedingen en exclusieve kortingen en deals bekijken, terwijl dat moet toegroeien naar een model waarbij we de gebruikers op maat gesneden voordeel kunnen aanbieden. Ook wat je in de winkels doet, welke klantenpassen je gebruikt en wanneer, welke kortingen je verzilvert, giftcards je gebruikt, wat je bij Hema, Blokker of Expert koopt, levert een bijdrage op aan het bouwen van interessante klantprofielen.’

WeChat-gemak

De stip op de horizon is het gemak zoals wordt geboden door de Chinese app WeChat. Voor wie het nog niet kent: één app waarop alles, maar dan werkelijk alles mogelijk is. Je kunt er (spraak)berichten mee versturen (zoals WhatsApp), betalingen mee doen, hotelkamers boeken, foto’s delen, noem maar op. Als we dat lijstje leggen naast de mogelijkheden van OK, dan bestaan er al verschillende overeenkomsten. OK is één app voor klantenkaarten, kortingen, tickets, punten sparen én betalen.

Hendriksz: ‘Waar we naar toe willen, is een scenario waarbij de klant altijd alles bij zich heeft. Niet alleen zijn klantenpassen, maar ook zijn spaarzegels, giftcards of kortingvouchers. Ons verdienmodel zit ‘m in het wegzetten van content voor shoppers met gedeelde interessevelden. Retailers kunnen cross merchant data inzetten om juist die shoppers binnen een bepaald aandachtsveld te bereiken.’

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken