Unilever past kindermarketing aan

Unilever past kindermarketing aan
  • Food-en-retail
  • 13 feb 2020 @ 11:52
  • 16599 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingMVO

Unilever stopt met reclame en marketing voor eten, drinken en ijs zoals de Magnum en de beroemde Raket voor jonge kinderen. Dat doet het bedrijf om overgewicht bij kinderen tegen te gaan.

Bij gewone reclame hanteert Unilever voortaan een minimumleeftijd van twaalf jaar en op sociale media een leeftijd van dertien. Het voedingsbedrijf stopt ook met het inhuren van influencers, socialemediasterren en andere beroemdheden. Het gebruik van tekenfilmfiguren wordt beperkt. Unilever begint de reclamestop met de ijsjes, zoals de Magnum en de Raket. Later volgen andere producten, melden NOS en Teletekst (zie onder). De ijsmarketeers binnen Unilever zijn al begonnen met het terugbrengen van de hoeveelheid calorieën en suiker in ijs. Als limiet voor kinderijs hanteert het bedrijf 110 calorieën en twaalf gram suiker.

Bredere tendens
Albert Heijn liet al enige tijd geleden weten op MarketingTribune de kindermarketing en bijvoorbeeld gebruik van striphelden op de verpakkingen van zoetigheid van de AH-huismerken te zullen beperken. Toen wilde de retailmarktleider deze interne gedragscode niet opleggen aan leveranciers. 'Goed voorbeeld doet volgen', hoopte het Zaandamse hoofdkantoor. 'Kinderen worden op slinkse wijze blootgesteld aan allerlei marketingtrucs voor ongezonde producten', stelde de Consumentbond in 2015, 'ondanks de aangescherpte regels waar de industrie mee schermt.' De Consumentenbond was sindsdien partner in de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding. Dit is een samenwerkingsverband dat de strijd aangaat tegen op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen, zie ook de video hieronder. Sindsdien hebben steeds meer marketeers en hun bedrijven stappen gezet om dergelijke marketing te beperken.
Het besluit van Unilever kan in dit licht gezien worden.
(PvWK)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken