Unilever past kindermarketing aan
- Food-en-retail
- 13 feb 2020 @ 11:52
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingMVO
- 13 feb 2020 @ 11:52
- Peter van Woensel Kooy
Unilever stopt met reclame en marketing voor eten, drinken en ijs zoals de Magnum en de beroemde Raket voor jonge kinderen. Dat doet het bedrijf om overgewicht bij kinderen tegen te gaan.
Bij gewone reclame hanteert Unilever voortaan een minimumleeftijd van twaalf jaar en op sociale media een leeftijd van dertien. Het voedingsbedrijf stopt ook met het inhuren van influencers, socialemediasterren en andere beroemdheden. Het gebruik van tekenfilmfiguren wordt beperkt. Unilever begint de reclamestop met de ijsjes, zoals de Magnum en de Raket. Later volgen andere producten, melden NOS en Teletekst (zie onder). De ijsmarketeers binnen Unilever zijn al begonnen met het terugbrengen van de hoeveelheid calorieën en suiker in ijs. Als limiet voor kinderijs hanteert het bedrijf 110 calorieën en twaalf gram suiker.
Bredere tendens
Albert Heijn liet al enige tijd geleden weten op MarketingTribune de kindermarketing en bijvoorbeeld gebruik van striphelden op de verpakkingen van zoetigheid van de AH-huismerken te zullen beperken. Toen wilde de retailmarktleider deze interne gedragscode niet opleggen aan leveranciers. 'Goed voorbeeld doet volgen', hoopte het Zaandamse hoofdkantoor. 'Kinderen worden op slinkse wijze blootgesteld aan allerlei marketingtrucs voor ongezonde producten', stelde de Consumentbond in 2015, 'ondanks de aangescherpte regels waar de industrie mee schermt.' De Consumentenbond was sindsdien partner in de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding. Dit is een samenwerkingsverband dat de strijd aangaat tegen op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen, zie ook de video hieronder. Sindsdien hebben steeds meer marketeers en hun bedrijven stappen gezet om dergelijke marketing te beperken.
Het besluit van Unilever kan in dit licht gezien worden.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Magnum
- socialemediaster
- minimumleeftijd
- amestop
- ik
- Unilever
- tekenfilmfiguren
- beroemdheden
- Raket
- influencers
- voedingsbedrijf
- Unilever
- ijsjes
- inhuren
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
- Doritos Loaded lanceert speciale... 10-07-2025
- Directeur Marketing Jorieke de Vries... 10-07-2025
- Dorothée Vanderbroeck van Libresse... 10-07-2025
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers