Steeds stillere winkelstraten
- Food-en-retail
- 27 mrt 2020 @ 08:28
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 27 mrt 2020 @ 08:28
- Peter van Woensel Kooy
De maatregelen die de overheid heeft genomen om het coronavirus in te dammen hebben een groot effect op de winkelstraat. Was de afname op maandag 16 maart 2020 nog ‘slechts’ 43% ten opzichte van de week ervoor, aan het eind van de week liep die afname op tot 58%, becijfert bureau RMC Smart Retailing.
Als je de drukte vergelijkt met dezelfde week vorig jaar was er vorige week een afname van 69,6%. Steeds meer winkels sluiten of hebben beperkte openingstijden. Daarnaast werpen de herhaaldelijke oproepen van het RIVM en de overheid om grote groepen te vermijden, anderhalve meter afstand te houden en bij milde verkoudheidsklachten thuis te blijven zijn vruchten af, memoreert RMC. 'Wat opviel was dat de drukte beduidend sterker afneemt in de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, red.) dan in kleinere steden als Alkmaar en Hengelo. Het ziet ernaar uit dat er een minimum aantal passanten per dag ontstaat die voor iedere locatie ongeveer gelijk is.'
Rustiger
Zo was de afname op de Lijnbaan (Rotterdam) en Kalverstraat (Amsterdam) vorige week respectievelijk 75 en 77%, terwijl de afname in de Jongemastraat (Bolsward) 24% en die in de Torenstraat (Castricum) 26%. 'Aan het eind van de week zie we dat er ook een afname ontstaat in plaatsen waar de afname aan het begin van de week nog beperkt was. Zo was de Middelweg in Uitgeest op donderdag 19 maart 25% rustiger dan vorig jaar, terwijl de afname tot en met woensdag nog geen 10% was. De doelgerichte winkelgebieden kennen verhoudingsgewijs de minste afname, met 40%', meldt Huib Lubbers, directeur van Bureau RMC.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- maatregelen
- Huib Lubbers
- RMC Smart Retailing
- effect
- coronavirus
- overheid
- winkelstraat
- onderzoek
- week
- corona
- afname
- retail
- bureau
- marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing