Steeds stillere winkelstraten

Steeds stillere winkelstraten
  • Food-en-retail
  • 27 mrt 2020 @ 08:28
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

De maatregelen die de overheid heeft genomen om het coronavirus in te dammen hebben een groot effect op de winkelstraat. Was de afname op maandag 16 maart 2020 nog ‘slechts’ 43% ten opzichte van de week ervoor, aan het eind van de week liep die afname op tot 58%, becijfert bureau RMC Smart Retailing.

Als je de drukte vergelijkt met dezelfde week vorig jaar was er vorige week een afname van 69,6%. Steeds meer winkels sluiten of hebben beperkte openingstijden. Daarnaast werpen de herhaaldelijke oproepen van het RIVM en de overheid om grote groepen te vermijden, anderhalve meter afstand te houden en bij milde verkoudheidsklachten thuis te blijven zijn vruchten af, memoreert RMC. 'Wat opviel was dat de drukte beduidend sterker afneemt in de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, red.) dan in kleinere steden als Alkmaar en Hengelo. Het ziet ernaar uit dat er een minimum aantal passanten per dag ontstaat die voor iedere locatie ongeveer gelijk is.'

Rustiger
Zo was de afname op de Lijnbaan (Rotterdam) en Kalverstraat (Amsterdam) vorige week respectievelijk 75 en 77%, terwijl de afname in de Jongemastraat (Bolsward) 24% en die in de Torenstraat (Castricum) 26%. 'Aan het eind van de week zie we dat er ook een afname ontstaat in plaatsen waar de afname aan het begin van de week nog beperkt was. Zo was de Middelweg in Uitgeest op donderdag 19 maart 25% rustiger dan vorig jaar, terwijl de afname tot en met woensdag nog geen 10% was. De doelgerichte winkelgebieden kennen verhoudingsgewijs de minste afname, met 40%', meldt Huib Lubbers, directeur van Bureau RMC.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken