Steeds stillere winkelstraten
- Food-en-retail
- 27 mrt 2020 @ 08:28
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 27 mrt 2020 @ 08:28
- Peter van Woensel Kooy
De maatregelen die de overheid heeft genomen om het coronavirus in te dammen hebben een groot effect op de winkelstraat. Was de afname op maandag 16 maart 2020 nog ‘slechts’ 43% ten opzichte van de week ervoor, aan het eind van de week liep die afname op tot 58%, becijfert bureau RMC Smart Retailing.
Als je de drukte vergelijkt met dezelfde week vorig jaar was er vorige week een afname van 69,6%. Steeds meer winkels sluiten of hebben beperkte openingstijden. Daarnaast werpen de herhaaldelijke oproepen van het RIVM en de overheid om grote groepen te vermijden, anderhalve meter afstand te houden en bij milde verkoudheidsklachten thuis te blijven zijn vruchten af, memoreert RMC. 'Wat opviel was dat de drukte beduidend sterker afneemt in de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, red.) dan in kleinere steden als Alkmaar en Hengelo. Het ziet ernaar uit dat er een minimum aantal passanten per dag ontstaat die voor iedere locatie ongeveer gelijk is.'
Rustiger
Zo was de afname op de Lijnbaan (Rotterdam) en Kalverstraat (Amsterdam) vorige week respectievelijk 75 en 77%, terwijl de afname in de Jongemastraat (Bolsward) 24% en die in de Torenstraat (Castricum) 26%. 'Aan het eind van de week zie we dat er ook een afname ontstaat in plaatsen waar de afname aan het begin van de week nog beperkt was. Zo was de Middelweg in Uitgeest op donderdag 19 maart 25% rustiger dan vorig jaar, terwijl de afname tot en met woensdag nog geen 10% was. De doelgerichte winkelgebieden kennen verhoudingsgewijs de minste afname, met 40%', meldt Huib Lubbers, directeur van Bureau RMC.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Huib Lubbers
- overheid
- week
- bureau
- coronavirus
- maatregelen
- marketing
- corona
- winkelstraat
- retail
- effect
- RMC Smart Retailing
- onderzoek
- afname
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
- Doritos Loaded lanceert speciale... 10-07-2025
- Directeur Marketing Jorieke de Vries... 10-07-2025
- Dorothée Vanderbroeck van Libresse... 10-07-2025
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers