Het 'wonderbord' van Hak
- Food-en-retail
- 15 jan 2021 @ 08:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Innovatie
- 15 jan 2021 @ 08:26
- Sjaak Hoogkamer
Veel ouders kampen met het structurele probleem dat kinderen te weinig groenten eten. Hak introduceert daarom Het Helpende Bord: een bord dat kinderen helpt om onbewust meer groenten te eten.
Wageningen University & Research (WUR) bracht wetenschappelijke inzichten samen, aan de hand waarvan het ontwerp is bepaald. DDB Unlimited ontwikkelde het idee en is verantwoordelijk voor de campagne.
Uitdaging
Voor veel ouders is het een herkenbare uitdaging: hoe laat je je kind genoeg groenten eten? In de praktijk blijkt dat kinderen gemiddeld niet boven de 73 gram groenten per dag uitkomen, terwijl de gezondheidsrichtlijnen in die leeftijdsgroep (4 t/m 8 jaar) tussen de 100 en 150 gram groenten per dag adviseren. Reden voor Hak – van oudsher op een missie om Nederland te helpen meer groenten te eten – om op zoek te gaan naar creatieve oplossingen hiervoor.
Proeven met onze ogen
Dr. Betina Piqueras Fiszman, onderzoeker aan Wageningen University & Research (WUR), die meewerkte aan het bijeenbrengen van diverse wetenschappelijke inzichten: ‘Voor we een hap genomen hebben, hebben we al ‘geproefd’ met onze ogen. Hoe we ons eten presenteren, heeft een grote invloed op onze eetbeleving en ook op hoeveel we er uiteindelijk van eten.’
Intelligent design
Het Helpende Bord lijkt niet op een typisch kinderbord, en dat is precies de bedoeling. Kinderen spiegelen zich namelijk aan ouders en kopiëren hun gedrag makkelijker als ze van een vergelijkbaar bord eten. Ook de rest van het design maakt gebruik van eigenschappen die – onbewust – sturen op een grotere groenteconsumptie. Zo zorgen bijvoorbeeld het grote formaat en een verdieping voor een ‘kleinere’ indruk van de hoeveelheid groenten. En door de kleurstelling wordt de groente smaakvoller ervaren.
De meeste ouders gaven aan dat het gemakkelijker was dan normaal om de kinderen meer groenten te laten eten
Nicole Freid, directeur Marketing en Innovatie van Hak, hoopt dat ouders samen met hun kinderen simpelweg met Het Helpende Bord aan de slag gaan: ‘We kunnen niet garanderen dat het voor iedereen werkt, maar zo goed als alle gezinnen die het bord bij hun kinderen hebben getest waren positief. De meeste ouders gaven aan dat het gemakkelijker was dan normaal om de kinderen meer groenten te laten eten. Ook kinderen reageerden enthousiast op het feit dat Het Helpende Bord eruitziet als een echt grote mensen bord. Daarnaast werden de ouders zich ook meer bewust van hoeveel groenten ze eigenlijk moeten opscheppen om aan de voorgeschreven 100-150 gram/dag te komen. We zijn erg benieuwd naar de gebruikerservaringen die we de komende maanden te verzamelen.’
Innovatieve oplossing
Luuk Simonse en Leendert-Jan de Ronde, creatie bij DDB Unlimited: 'Het veranderen van gedrag bij kinderen is een flinke uitdaging. In de zoektocht naar een innovatieve oplossing ontdekten we dat er nog heel veel te verbeteren is in de manier waarop we groente aan tafel presenteren. We hebben daarom de wetenschappelijke inzichten over beïnvloeding verwerkt in het ontwerp van het bord. Zo hebben we een tastbaar product gecreëerd dat voor iedereen beschikbaar is.'
Credits
Opdrachtgever: Hak
Concept en creatieve uitwerking: DDB Unlimited
Research: Wageningen University & Research
Productdesign: Waarmakers Studio
Productie bord: Royal Goedewaagen
PR: Creative Venue en Happy Life PR
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing