Het 'wonderbord' van Hak
- Food-en-retail
- 15 jan 2021 @ 08:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Innovatie
- 15 jan 2021 @ 08:26
- Sjaak Hoogkamer
Veel ouders kampen met het structurele probleem dat kinderen te weinig groenten eten. Hak introduceert daarom Het Helpende Bord: een bord dat kinderen helpt om onbewust meer groenten te eten.
Wageningen University & Research (WUR) bracht wetenschappelijke inzichten samen, aan de hand waarvan het ontwerp is bepaald. DDB Unlimited ontwikkelde het idee en is verantwoordelijk voor de campagne.
Uitdaging
Voor veel ouders is het een herkenbare uitdaging: hoe laat je je kind genoeg groenten eten? In de praktijk blijkt dat kinderen gemiddeld niet boven de 73 gram groenten per dag uitkomen, terwijl de gezondheidsrichtlijnen in die leeftijdsgroep (4 t/m 8 jaar) tussen de 100 en 150 gram groenten per dag adviseren. Reden voor Hak – van oudsher op een missie om Nederland te helpen meer groenten te eten – om op zoek te gaan naar creatieve oplossingen hiervoor.
Proeven met onze ogen
Dr. Betina Piqueras Fiszman, onderzoeker aan Wageningen University & Research (WUR), die meewerkte aan het bijeenbrengen van diverse wetenschappelijke inzichten: ‘Voor we een hap genomen hebben, hebben we al ‘geproefd’ met onze ogen. Hoe we ons eten presenteren, heeft een grote invloed op onze eetbeleving en ook op hoeveel we er uiteindelijk van eten.’
Intelligent design
Het Helpende Bord lijkt niet op een typisch kinderbord, en dat is precies de bedoeling. Kinderen spiegelen zich namelijk aan ouders en kopiëren hun gedrag makkelijker als ze van een vergelijkbaar bord eten. Ook de rest van het design maakt gebruik van eigenschappen die – onbewust – sturen op een grotere groenteconsumptie. Zo zorgen bijvoorbeeld het grote formaat en een verdieping voor een ‘kleinere’ indruk van de hoeveelheid groenten. En door de kleurstelling wordt de groente smaakvoller ervaren.
De meeste ouders gaven aan dat het gemakkelijker was dan normaal om de kinderen meer groenten te laten eten
Nicole Freid, directeur Marketing en Innovatie van Hak, hoopt dat ouders samen met hun kinderen simpelweg met Het Helpende Bord aan de slag gaan: ‘We kunnen niet garanderen dat het voor iedereen werkt, maar zo goed als alle gezinnen die het bord bij hun kinderen hebben getest waren positief. De meeste ouders gaven aan dat het gemakkelijker was dan normaal om de kinderen meer groenten te laten eten. Ook kinderen reageerden enthousiast op het feit dat Het Helpende Bord eruitziet als een echt grote mensen bord. Daarnaast werden de ouders zich ook meer bewust van hoeveel groenten ze eigenlijk moeten opscheppen om aan de voorgeschreven 100-150 gram/dag te komen. We zijn erg benieuwd naar de gebruikerservaringen die we de komende maanden te verzamelen.’
Innovatieve oplossing
Luuk Simonse en Leendert-Jan de Ronde, creatie bij DDB Unlimited: 'Het veranderen van gedrag bij kinderen is een flinke uitdaging. In de zoektocht naar een innovatieve oplossing ontdekten we dat er nog heel veel te verbeteren is in de manier waarop we groente aan tafel presenteren. We hebben daarom de wetenschappelijke inzichten over beïnvloeding verwerkt in het ontwerp van het bord. Zo hebben we een tastbaar product gecreëerd dat voor iedereen beschikbaar is.'
Credits
Opdrachtgever: Hak
Concept en creatieve uitwerking: DDB Unlimited
Research: Wageningen University & Research
Productdesign: Waarmakers Studio
Productie bord: Royal Goedewaagen
PR: Creative Venue en Happy Life PR
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Mr Marvis opent eerste shop-in-shop 22-06-2025
- Aldi presenteert fanwear-collectie... 20-06-2025
- Albert Heijn zet in op hybride food20-06-2025
- BMW lanceert opmerkelijke campagne... 19-06-2025
- Blokker heropent eerste dozijn winkels18-06-2025
- Creative Gym en AH Retail Media... 18-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation