Jumbo geeft startsein voor experiment met slimme winkelwagen

Jumbo geeft startsein voor experiment met slimme winkelwagen
  • Food-en-retail
  • 12 mrt 2021 @ 07:04
  • 15905 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenInnovatieMarketing

Maakt een slimme winkelwagen het boodschappen doen voor de klant leuker en gemakkelijker? Deze vraag staat centraal tijdens een bijzonder experiment waarvoor Jumbo het startsein heeft gegeven.

In de Jumbo Foodmarkt in Veghel wordt deze maand een slimme winkelwagen met camera’s, aanraakscherm en kunstmatige intelligentie fysiek getest. Tijdens deze pilot wordt bekeken of deze technologische innovatie toegevoegde waarde heeft voor klanten en hoe de slimme winkelwagen in de toekomst het beste kan worden ingezet. 

Boodschappen doen wordt met de slimme winkelwagen een heel nieuwe ervaring. Als klanten de producten in het wagentje leggen, worden deze automatisch gescand. Een ingebouwde camera registreert namelijk alle producten die in de kar worden gelegd en het wagentje heeft een scherm waarop het boodschappenlijstje zichtbaar is. Via dit aanraakscherm ziet de klant in één oogopslag het bedrag en welke producten in de aanbieding zijn. Het is in de toekomst zelfs mogelijk dat zij hun boodschappen met behulp van het scherm op de slimme winkelwagen kunnen afrekenen.

Het verschil tussen wortel en banaan
Tijdens deze experimentele pilotfase wordt de slimme winkelwagen fysiek getest om te kijken waar kansen en beperkingen liggen. Het systeem is eerst in een gesimuleerde omgeving getraind om producten te herkennen, waardoor het bijvoorbeeld verschillende groenten en fruit van elkaar kan onderscheiden. De volgende stap is het testen op de winkelvloer door collega’s en klanten. Deze nieuwe pilotfase is bedoeld om vast te stellen of dit de klantreis ook echt eenvoudiger, sneller en prettiger maakt. De geleerde lessen bepalen vervolgens of deze innovatie op termijn ook echt wordt toegepast in de winkels.

Klanten verrassen en inspireren
'We kijken voortdurend hoe we de allerlaatste innovaties en technologieën kunnen toepassen om onze dienstverlening aan klanten te verbeteren en hen te blijven verrassen en inspireren', zegt Tim Hehenkamp, directeur Technology & Data van Jumbo. 'Deze pilot is een mooi voorbeeld van onze visie op de supermarkt van de toekomst en hoe we onze klanten in de komende jaren nóg beter kunnen bedienen.'
(PvWK)

Iedere dag de leukste boodschap, al 100 jaar
'2021 staat in het teken van het 100-jarig bestaan van het familiebedrijf de Jumbo Groep. Een belangrijke mijlpaal die wordt gevierd samen met klanten, ondernemers, partners, leveranciers en alle 100.000 medewerkers. Jumbo kijkt vol vertrouwen naar de toekomst en blijft elke dag op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden om in te investeren en van klanten fans te maken. Dat is de passie die in het hele bedrijf wordt doorgegeven.'

(bron: Jumbo)
 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken