Zoku Amsterdam wint Dutch Hotel Award 2021

Zoku Amsterdam wint Dutch Hotel Award 2021
  • Food-en-retail
  • 2 jul 2021 @ 08:25
  • 12582 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingAward

Zoku Amsterdam is na een voor iedereen - en zakelijk gezien vooral de hospitality en reisbranche extra - uitdagende periode de trotse winnaar van de Dutch Hotel Award 2021.

Aan het eind van de Independent Hotel Show maakte de jury bekend dat Zoku de 17e Dutch Hotel Award in ontvangst mag nemen. Een beloning voor een jaar vol veerkracht en verbinding.

'Dit team sprankelt en straalt trots uit. Ze zijn éérst Zoku, en pas daarna wat hun functieomschrijving zegt. Ze zijn oprecht verbonden met hun leden en de vaste gasten: in good times en in bad times. Heel knap hoe ze hun community betrekken en members bij laten dragen aan het succes van het bedrijf. Ook de onderlinge band en betrokkenheid tussen collega’s is voelbaar sterk', aldus de jury. 

Zoku Amsterdam bewees met haar komst in 2016 al geen standaard hotel te zijn. Zoku Amsterdam biedt een unieke combinatie van Social Spaces, vergader- en evenementenruimte en groene dakterrassen in het centrum van Amsterdam. Daarnaast zijn de Zoku Lofts  flexibele home-office hybrids waar het bed niet centraal staat maar kan worden weggewerkt, waardoor ze tevens ideaal zijn voor lang verblijf en relocations. Destijds lanceerden Hans Meyer en Marc Jongerius het concept als ‘the end of the hotel room as you know it’. In de tussentijd won Zoku een groot aantal internationale prijzen en werd het door Forbes erkend als 'één van de 25 coolste hotels ter wereld.'

Waar in 2020 veel hospitality bedrijven ervoor kozen om de deuren gesloten te houden, werd Zoku juist in deze tijd nog meer de broodnodige thuisbasis en plek van verbinding voor iedereen op zoek naar een veilige en plezierige werk- en verblijfplaats. Tijdens de lockdowns bleek hoe slim de innovatieve inrichting van de Lofts was: deze konden in mum van tijd omgetoverd worden tot WorkLofts, overdag te huur voor mensen die thuis niet goed konden werken. Ook bleken de Lofts geschikt voor de grootste collectie privé-restaurants van Nederland en micro-theaters waaruit de pop-ups met Joris Bijdendijk en zijn RIJKS en WILS, een samenwerking met de Foodhallen en theaterfestival De Parade ontstonden. In een tijd waarin niet locatiegebonden werken wint aan standaard, was Zoku al voorbereid op het faciliteren van leven en werken op één plek en springt zij in op de veranderende behoeften en de arbeidsmarkt van de toekomst.

Mensen eerst
Bij Zoku staan mensen centraal: het is niet alleen een thuis voor internationale gasten die voor een langere periode of een weekend de stad aan doen. Het is een plek waar buurtbewoners komen en zelfstandigen en bedrijven zonder kantoor een werkplek vinden in bijvoorbeeld de co-working ruimte. Daarnaast zet Zoku zich in tegen eenzaamheid; door een hechte community van locals, gasten, events en vrijwilligerswerk te faciliteren. Tijdens de lockdowns werd social distancing slechts fysieke afstand. 

'Niets was onmogelijk en dankzij een geweldig positief, creatief en flexibel team heeft Zoku bewezen dat het in staat is om kansen te creëren in een sterk veranderende markt. Een veilige maar sociale werkplek buitenshuis dankzij iets simpels als een praatje via de gang. Lokale partners, BN’ers, community members, iedereen werkte belangeloos mee. Als Zoku team bleken we in staat om deze crisis ook in ons voordeel te laten werken, de Dutch Hotel Award op onze naam mogen zetten en met een voorzichtige glimlach aan deze tijd terugdenken', aldus Reinier Bunnik, Operations Director Zoku Amsterdam, trots.
(PvWK)

Over Zoku
'Zoku heeft een nieuwe categorie uitgevonden binnen de hotelbranche met haar home-office hybride concept en bekroonde Zoku Loft design. Geopend in 2016 door de Nederlandse ondernemers Hans Meyer en Marc Jongerius, is Zoku vernoemd naar het Japanse woord voor familie, stam of clan. Zoku faciliteert internationaal wonen en werken voor de groeiende populatie van globetrottende professionals, locatie ongebonden flexwerkers en digital nomads. Het gedurfde concept, dat veel verder gaat dan de standaard hotel propositie ‘putting heads in beds’, heeft talloze prijzen gewonnen, lovende recensies van gasten ontvangen en wordt geroemd  om de levendige Social Spaces en unieke community die echte verbindingen tussen bewoners vergemakkelijkt. Zoku behaalde in 2018 een B Corp-certificering en werd daarmee een van de eerste hotels in de wereld dat deze erkenning kreeg. Na de succesvolle opening in Amsterdam, is Zoku uitgebreid met twee onlangs geopende nieuwe locaties: Kopenhagen en Wenen.'

(bron: Zoku)

Over Dutch Hotel Awards
'Dutch Hotel Awards is een onderscheiding voor hotels die zich op een unieke manier manifesteren. Het is de bedoeling dat de prijsuitreiking de creativiteit en het professionalisme in de hotelbranche vergroot middels een drietal finale opdrachten.'

(bron: DHA)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken