'Nooit eerder stonden start-ups zo krachtig op tegen ouderwetse voedingsindustrie'

'Nooit eerder stonden start-ups zo krachtig op tegen ouderwetse voedingsindustrie'
  • Food-en-retail
  • 27 aug 2021 @ 10:36
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOKlanten

‘Gamechanging voedingsmerken bundelen krachten voor échte verandering in de voedingsindustrie’, stelt Annabel Hoogendoorn, brand manager Sunt Food die campagne voert voor nieuw aanbod.

Ruim een derde van de CO2 uitstoot wordt gegenereerd door de huidige voedselsystemen, signaleert Hoogendoorn. 'Met wat je dagelijks in je boodschappenmandje legt heb je dus een enorme impact op een betere wereld. Toch bepalen slechts zo’n tien internationale voedingsbedrijven voor 90% wat er in supermarkt verkrijgbaar is en daarmee dus ook de inhoud van dat mandje. Meer dan 45 onafhankelijke, Nederlandse voedingsmerken hebben de krachten gebundeld om te laten zien dat er een beter alternatief is voor veel “ouderwetse” producten in de huidige supermarktschappen.' Zij openen begin september 2021, als onderdeel van een landelijke campagne, de SUPER-markt' (hierna te schrijven als Super-markt, red.) van de toekomst waar je voor vrijwel ieder ouderwets product een nieuwerwets en duurzamer alternatief vindt.

'We change the game, you make the change!'
Hoewel de consument kritischer is dan ooit, onderschat zij/hij vaak de macht van het boodschappenlijstje of zijn alternatieven (nog) niet overal verkrijgbaar. “Hoog tijd om ons als nieuwe spelers met betere producten sterk te maken voor échte verandering. Eerlijke lonen voor boeren, vis zonder bijvangst, het weglaten van palmolie, meer plantaardig eten, verspilling tegengaan, noem maar op. 'Er zijn initiatieven genoeg, maar hun impact op het schap wordt nog te vaak onderschat. Zeker nu we op een zijn punt beland dat duurzame verandering op basis van trends niet langer voldoende is. Er is geen keuze meer tussen “OF vegan OF een eerlijke keten”, het is EN EN. Daarom vormt de Super-markt een front van merken met uiteenlopende missies met gezamenlijk hetzelfde doel', aldus Laura Hoogland, oprichter van Sunt; initiatiefnemer van de campagne.

Out with the old, in with the new
In ‘s werelds eerste Super-markt vind je voor veel ‘gevestigde producten’ een beter alternatief. Zo weet je met de koffie van Moyee zeker dat je zonder bittere bijsmaak van de oneerlijke verdeling in de keten van je kopje geniet. Eet daar gerust een iconisch bammetje met palmolievrije pindakaas van Mister Kitchen bij zonder een hap regenwoud. Met een plak bananenbrood van Sunt als tussendoortje help je miljoenen bananen te redden die anders onnodig verspild worden. Maak tenslotte nog een tuna melt met tonijn zónder bijvangst van Fish Tales als lunch en dineer met een plantaardige kant-en-klaar maaltijd van Lazy Vegan. Zo makkelijk én smakelijk kan impact maken zijn!

Naast voedingsmerken vind je in deze Super-markt o.a. ook vegan skincare producten van the Lekker company en pepermunt van Max’s organic mints, maar ook ijs van gered fruit van Skoop, bierborstel repen en broodjes van Magie Creations, zeewierchips van Seamore en vegan kaas alternatieven van Wild West Land. Van tandpasta tot bananen en van bier tot schoonmaakmiddel, en alles daartussenin. Ieder product met een eigen duurzame missie.

'Super serious impact!'
De jonge merken willen met de campagne de grote merken in de voedingsindustrie uitdagen. ‘'We zijn blij met Albert Heijn als partner van onze Super-markt. Albert Heijn staat bekend om zijn ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en geeft graag een podium aan duurzame initiatieven. Meer dan vijftien van de merken die je in onze Super-markt ziet, zijn al verkrijgbaar bij Albert Heijn, en hopelijk zijn ze dat straks allemaal', aldus Hoogland. 

Een overzicht van alle betrokken merken die zich inzetten voor een duurzamere, gezondere en eerlijkere keten is volgens de initiatoren terug te vinden op wechangethegame.nl en zijn o.a. verkrijgbaar in de pop-up Super-markt op de Herenstraat 12, in Amsterdam van 3 t/m 19 september 2021.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken