Next Gen Foods introduceert plantaardige kip Tindle
- Food-en-retail
- 26 okt 2021 @ 11:15
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - InnovatieMarketing
- 26 okt 2021 @ 11:15
- Peter van Woensel Kooy
De snelgroeiende Singaporese food-tech startup Next Gen Foods - opgericht in 2020 - maakt dit jaar zijn Europese debuut en start daarbij in Amsterdam.
De onderneming heeft in Nederland een ultramoderne productiefaciliteit, waar zijn belangrijkste product - plantaardige kip met de naam Tindle - wordt gemaakt.
Tindle is volgens de makers al met succes gelanceerd in Azië en het Midden-Oosten en onlangs vond ook een sneak preview plaats tijdens The New York City Wine & Food Festival, waar het product op lovende kritieken kon rekenen.
Op dit moment bereidt Next Gen Foods zich voor op haar debuut in Amsterdam, de stad die volgens NGF wereldwijd geldt als toonaangevende hub voor voedselinnovatie en -technologie. Eerder dit jaar haalde de onderneming 30 miljoen dollar aan groeikapitaal op. Ook de Engelse topvoetballer Dele Alli trad toe als investeerder.
Na Europa de Verenigde Staten
Tindle, gemaakt van negen eenvoudige ingrediënten, is het eerste product van Next Gen Foods, dat zich tot doel heeft gesteld het wereldwijde voedselsysteem duurzamer te maken met heerlijk eten. Tindle is veelzijdige, makkelijk te verwerken en te bereiden plantaardige kip, die tot elk gerecht kan worden verwerkt. Van saté tot schnitzel, als gebraden kip of kip cordon bleu. De plantaardige kip bevat geen antibiotica, hormonen, cholesterol of genetisch gemodificeerde ingrediënten. Tindle wordt inmiddels geserveerd in meer dan 150 restaurants, die zich bevinden in Singapore, Hong Kong, Macau, Kuala Lumpur en de Verenigde Arabische Emiraten. Naar verwachting betreedt Tindle begin 2022 de Amerikaanse markt, maar eerst is Europa aan de beurt, met Amsterdam als startpunt.
Uitvinder van Tindle John Seegers (NGF)
Foodmakers en innovatie
De Nederlander John Seegers is Chief Technology Officer van Next Gen Foods (foto). Hij stond aan de wieg van Tindle en heeft de textuur, de smaak, het aroma en de sappigheid van het product geperfectioneerd door uitgebreid onderzoek te doen naar wat nu precies de smaak en beleving van kip zijn. Seegers is verantwoordelijk voor de productontwikkeling van Next Gen Foods en heeft ruim twintig jaar ervaring in de plantaardige vleesindustrie. Met de introductie van Tindle op de Nederlandse markt gaan Seegers en zijn team nauw samenwerken met chef-koks en horecaexploitanten om deze smaakvolle en veelzijdige plantaardige kip bekend te maken bij het grote publiek.
'Next Gen Foods is een natuurlijke match met Nederland, waar consumenten al een sterke interesse hebben in plantaardige voeding", zegt Seegers, 'Amsterdam is de thuisbasis van een aantal van de beste restaurants ter wereld - met een community van experts die begrijpen hoe belangrijk het is om duurzaamheid integraal onderdeel te maken van het menu. Echte foodmakers hebben hier altijd al opengestaan voor innovatie, dus we kijken er zeer naar uit om Tindle naar Amsterdam te brengen en samen te werken met culinaire trendsetters.'
De USP van Tindle
Tindle bootst naar eigen zeggen de exacte geur, smaak en textuur van kip na en kent eindeloze bereidingsmogelijkheden, net als echte kip. Het product wordt kneedbaar aangeleverd, maar krijgt een stevige structuur wanneer ermee wordt gekookt. Hierdoor kan een grote variatie aan gerechten met het product worden gemaakt, van dumplings tot kebab of burgers.
Wereldwijde groei
Next Gen Foods werd in 2020 opgericht door de in Brazilië geboren exporteur van gevogelte en veteraan van de voedingsindustrie Andre Menezes en de in Duitsland geboren Timo Recker, wiens familiebedrijf al drie generaties lang schnitzel en andere vleesproducten maakt. De ondernemers vonden elkaar in de ambitie om voedselproducten te maken die de afhankelijkheid van de veehouderij en de negatieve impact op mensen en milieu zouden verminderen. Ze noemden hun eerste product Tindle. Next Gen Foods startte met een investering van 30 miljoen dollar van Aziatische en Amerikaanse durfkapitalisten, de grootste startronde ooit voor een startup in plantaardige voeding. Tot de investeerders behoren Temasek, K3 Ventures, NX-Food en Global Fund GGV Capital - maar ook prominenten als zakengoeroe Chris Yeh en topvoetballer Dele Alli. Next Gen Foods wendt de eerste kapitaalinvestering aan voor wereldwijde groei en uitbreiding van het team.
(PvWK)
Over Tindle
'Tindle is een sappige, plantaardige kip die overheerlijke smaak, textuur en veelzijdigheid biedt. Tindle is gemaakt zonder dieren en met een fractie van land, water en energie die wordt gebruikt om vlees van vogels te produceren. Tindle brengt mensen samen voor een verbluffende smaakervaring die ook de planeet ten goede komt. Tindle is het eerste merk van Next Gen Foods, een voedseltechnologiebedrijf met het hoofdkantoor in Singapore dat innovatieve, duurzame voedingsmiddelen ontwikkelt en verkoopt. Ga voor meer informatie naar www.tindle.com of volg @tindlefoods op Instagram.'
(bron: Tindle)
Over Next Gen Foods
'Next Gen Foods, opgericht in 2020, is een food-tech-startup die innovatieve en duurzame plantaardige voedingsproducten ontwikkelt en verkoopt, waaronder flagship product TiNDLE. Next Gen Foods wordt ondersteund door een team met bewezen ervaring in plantaardige voedseltechnologie, wereldwijde merkontwikkeling en opschaling van wereldwijde distributie. In 2021 stelde de onderneming Alex Ward aan als Chief Operating Officer (voorheen hoofd regionale innovatie APAC bij de wereldwijde smaak- en geurmaker Giva udan), Rohit Bhattacharya als Chief Financial Officer (voorheen directeur bij Temasek), Charlotte Teo als Global Marketing Director (voorheen marketing lead bij Johnson & Johnson) en Rachel Konrad als het eerste onafhankelijke lid van de Board (voorheen hoofd communicatie bij Tesla en Impossible Foods). Daarnaast heeft Next Gen Foods zijn in Europa gevestigde leiderschapsteam uitgebreid met Borna Bayat als Global Director of Marketing (voormalig directeur bij Coty en Procter & Gamble) en Christian Kraus als Head of Sales and Business Development (voormalig sales en customer marketing lead bij SC Johnson) voor de regio.'
(bron: Next Gen Foods)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kinderboekenweek: McDonalds komt opnieuw met boekje bij Happy...
- Frans Bauer rapt voor Uber Eats
- Levi's lanceert wereldwijde campagne met Beyoncé
- [onderzoek] Jongeren waarderen discount, luxe en tweedehands
- Michelin voorziet tien nieuwe restaurants van ster
- Commissarisjes bepalen nieuwe koers van de Koffiejongens
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Dirk introduceert nieuwe producten... 11-10-2024
- Spar lanceert landelijke Spar... 11-10-2024
- Uniqlo opent flagshipstore op... 10-10-2024
- Albert Heijn komt met fluitschaal... 09-10-2024
- Donutketen Dunkin’ in Nederland... 09-10-2024
- Rituals breidt wellbeing-concept... 09-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing