Argumenten over klimaat en duurzaamheid niet doorslaggevend bij vlees-aankoop
- Food-en-retail
- 4 nov 2021 @ 08:07
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CampagnesMerkenFood
- 4 nov 2021 @ 08:07
- Peter van Woensel Kooy
In opdracht van campagnegroep 'Feedback' heeft Ipsos een peiling uitgevoerd naar de vleesconsumptie van Nederlanders, en overwegingen bij de aankoop van vlees in supermarkten.
Uit de peiling blijkt dat de kwaliteit en de prijs van vlees als meest belangrijke aspecten worden gezien, maar dat betekent niet dat de klimaatimpact helemaal niet wordt meegewogen; bijna de helft van alle consumenten zegt hier wel bij stil te staan. Bovendien koopt ongeveer 9% van alle consumenten helemaal geen vlees, waarvan ongeveer 18% van de jongeren tot 35 jaar aangeeft geen vlees te kopen.
Vier op de tien jongeren tot 35 jaar ziet een grotere rol voor de supermarkten om de vleesconsumptie te verminderen. Bijvoorbeeld door minder aanbiedingen van vlees en meer promotie van vleesvervangers. Aanhangers van GroenLinks, Partij voor de Dieren en D66 verwachten ook meer leiderschap van supermarkten op dit thema. Wanneer het gaat om het stimuleren van het beperken van vleesconsumptie dan vinden veel Nederlanders dat dit een eigen verantwoordelijkheid van consumenten betreft, waar overheden en supermarkten zich niet direct mee moeten bemoeien.
De data laat zien dat jongeren duurzaamheid belangrijker lijken te vinden dan ouderen. Zo zien jongeren meer in een actieve rol voor de overheid dan ouderen, en bovendien is een relatief groot aandeel van de jongeren enthousiast over het idee dat supermarkten het kopen van vlees zouden moeten ontmoedigen.
Resultaten
Overzicht van de resultaten.
* Wanneer u vlees koopt in de supermarkt, in hoeverre vindt u onderstaande aspecten dan belangrijk?
- Smaak/kwaliteit: 88%, Prijs: 77%, Keurmerk / label: 58%, Impact op klimaat: 46%
* Wie zou consumenten moeten stimuleren om minder vlees te kopen?
- Supermarkten; (helemaal) mee eens: 29%, (helemaal) mee oneens: 41%
- Overheid; (helemaal) mee eens: 23%, (helemaal) mee oneens: 49%
- Eigen verantwoordelijkheid; (helemaal) mee eens: 68%, (helemaal) mee oneens: 9%
* Wat moet er gebeuren met de ‘corona winst’ die supermarkten in 2020 hebben gemaakt?
- Aanbieden plantaardige en duurzame producten; (helemaal) mee eens: 38%, (helemaal) mee oneens: 24%
- Naar boeren en arbeiders; (helemaal) mee eens: 63%, (helemaal) mee oneens: 9%
- Naar supermarkten en aandeelhouders; (helemaal) mee eens: 21%, (helemaal) mee oneens: 43%
Onderzoeksverantwoording
Deze gegevens zijn gebaseerd op onlineonderzoek van Ipsos onder een representatieve steekproef van 994 stemgerechtigde Nederlanders. Afwijkingen tussen de samenstelling van de steekproef en de samenstelling van de Nederlandse stemgerechtigde bevolking op de kenmerken leeftijd, geslacht, opleiding, regio, werkzaamheid en stemgedrag bij de laatste landelijke verkiezingen (de Tweede Kamerverkiezingen van 2021) zijn door middel van een weging gecorrigeerd. De gegevens zijn verzameld van vrijdag 24 september tot en met maandag 27 september 2021. De foutmarges lopen uiteen van ongeveer 1% tot ongeveer 3%.
(PvWK, foto: Pexels /Pixabay)
Over Ipsos
'Ipsos is het grootste onafhankelijke onderzoeksbureau ter wereld. Beursgenoteerd, 18.000 medewerkers en actief in meer dan 90 landen. Ipsos heeft zich in de 45 jaar van haar bestaan toegelegd op het genereren van waardevolle insights rondom mens, maatschappij, markt en merk. Bij Ipsos Nederland werken zo’n 160 professionals in Amsterdam en Rijen, actief in diverse sectoren zoals Finance, FMCG, Retail, Healthcare, Tech, Media en de Publieke sector. Bezoek onze website hier: www.ipsos.com/nl-nl.'
(bron: Ipsos)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Feedback
- Partij voor de Dieren
- kip
- onderzoek
- argumenten
- retail
- koe
- slager
- Ipsos
- GroenLinks
- aankoop
- genieten
- carnivoor
- gedragswetenschap
- vlees
- varken
- psychologie
- D66
- vlees
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- [interview] Joyce Bierman (AH): 'Affordable luxury en...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- [column] Alle 13 goed: Foodtrends 2026 volgens Friends & Forks
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




