Argumenten over klimaat en duurzaamheid niet doorslaggevend bij vlees-aankoop
- Food-en-retail
- 4 nov 2021 @ 08:07
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CampagnesMerkenFood
- 4 nov 2021 @ 08:07
- Peter van Woensel Kooy
In opdracht van campagnegroep 'Feedback' heeft Ipsos een peiling uitgevoerd naar de vleesconsumptie van Nederlanders, en overwegingen bij de aankoop van vlees in supermarkten.
Uit de peiling blijkt dat de kwaliteit en de prijs van vlees als meest belangrijke aspecten worden gezien, maar dat betekent niet dat de klimaatimpact helemaal niet wordt meegewogen; bijna de helft van alle consumenten zegt hier wel bij stil te staan. Bovendien koopt ongeveer 9% van alle consumenten helemaal geen vlees, waarvan ongeveer 18% van de jongeren tot 35 jaar aangeeft geen vlees te kopen.
Vier op de tien jongeren tot 35 jaar ziet een grotere rol voor de supermarkten om de vleesconsumptie te verminderen. Bijvoorbeeld door minder aanbiedingen van vlees en meer promotie van vleesvervangers. Aanhangers van GroenLinks, Partij voor de Dieren en D66 verwachten ook meer leiderschap van supermarkten op dit thema. Wanneer het gaat om het stimuleren van het beperken van vleesconsumptie dan vinden veel Nederlanders dat dit een eigen verantwoordelijkheid van consumenten betreft, waar overheden en supermarkten zich niet direct mee moeten bemoeien.
De data laat zien dat jongeren duurzaamheid belangrijker lijken te vinden dan ouderen. Zo zien jongeren meer in een actieve rol voor de overheid dan ouderen, en bovendien is een relatief groot aandeel van de jongeren enthousiast over het idee dat supermarkten het kopen van vlees zouden moeten ontmoedigen.
Resultaten
Overzicht van de resultaten.
* Wanneer u vlees koopt in de supermarkt, in hoeverre vindt u onderstaande aspecten dan belangrijk?
- Smaak/kwaliteit: 88%, Prijs: 77%, Keurmerk / label: 58%, Impact op klimaat: 46%
* Wie zou consumenten moeten stimuleren om minder vlees te kopen?
- Supermarkten; (helemaal) mee eens: 29%, (helemaal) mee oneens: 41%
- Overheid; (helemaal) mee eens: 23%, (helemaal) mee oneens: 49%
- Eigen verantwoordelijkheid; (helemaal) mee eens: 68%, (helemaal) mee oneens: 9%
* Wat moet er gebeuren met de ‘corona winst’ die supermarkten in 2020 hebben gemaakt?
- Aanbieden plantaardige en duurzame producten; (helemaal) mee eens: 38%, (helemaal) mee oneens: 24%
- Naar boeren en arbeiders; (helemaal) mee eens: 63%, (helemaal) mee oneens: 9%
- Naar supermarkten en aandeelhouders; (helemaal) mee eens: 21%, (helemaal) mee oneens: 43%
Onderzoeksverantwoording
Deze gegevens zijn gebaseerd op onlineonderzoek van Ipsos onder een representatieve steekproef van 994 stemgerechtigde Nederlanders. Afwijkingen tussen de samenstelling van de steekproef en de samenstelling van de Nederlandse stemgerechtigde bevolking op de kenmerken leeftijd, geslacht, opleiding, regio, werkzaamheid en stemgedrag bij de laatste landelijke verkiezingen (de Tweede Kamerverkiezingen van 2021) zijn door middel van een weging gecorrigeerd. De gegevens zijn verzameld van vrijdag 24 september tot en met maandag 27 september 2021. De foutmarges lopen uiteen van ongeveer 1% tot ongeveer 3%.
(PvWK, foto: Pexels /Pixabay)
Over Ipsos
'Ipsos is het grootste onafhankelijke onderzoeksbureau ter wereld. Beursgenoteerd, 18.000 medewerkers en actief in meer dan 90 landen. Ipsos heeft zich in de 45 jaar van haar bestaan toegelegd op het genereren van waardevolle insights rondom mens, maatschappij, markt en merk. Bij Ipsos Nederland werken zo’n 160 professionals in Amsterdam en Rijen, actief in diverse sectoren zoals Finance, FMCG, Retail, Healthcare, Tech, Media en de Publieke sector. Bezoek onze website hier: www.ipsos.com/nl-nl.'
(bron: Ipsos)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- aankoop
- koe
- varken
- genieten
- vlees
- vlees
- Ipsos
- carnivoor
- D66
- psychologie
- retail
- slager
- Partij voor de Dieren
- GroenLinks
- onderzoek
- kip
- Feedback
- gedragswetenschap
- argumenten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing