500 jaar oude 'oertomaat' pakt het podium in popzalen

  • Food-en-retail
  • 13 jun 2023 @ 08:48
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Kunst & CultuurFood

Speciaal voor het diner, kunst- en muziekbelevings project ‘Kitchen Concert’ serveert Creative Chef Studio in samenwerking met professor Koos Biesmeijer 'de smaak van een 500 jaar oude oertomaat'.

Wat is de originele smaak, wat kan het ons vertellen én hoe klinkt deze wilde oertomaat? Kunstenaar Jasper Udink ten Cate (alias Creative Chef) laat bezoekers de antwoorden zelf ervaren tijdens de unieke Kitchen Concerts. Special guest is Koos Biesmeijer, de wetenschappelijk directeur van Naturalis. De oertomaten verwijzen naar de zestiende eeuw waarin tomaten in allerlei kleuren en vormen Europa binnenkwamen, zoals Naturalis in dit interessante artikel meldt.

Bij popzalen Metropool in Enschede, Bibelot Dordrecht, Hedon Zwolle en het Amersfoortse Fluor wordt het verhaal van de oertomaat ervaren tijdens een culinaire, visuele en muzikale performance. Elke mogelijkheid van de concertzalen wordt naar eigen zeggen 'benut voor een zinneprikkelende beleving'. Het publiek wordt onderdeel van deze food-voorstelling.

De Kitchen Concert Tour is een multimediaal spektakel waarbij kunstwerken, performances, wetenschappelijke feiten en 'OEReten' samenkomen in een vernieuwd avondvullend programma. Het idee komt van creatief denker Jasper Udink ten Cate, kunstenaar, chefkok en muzikant en wordt geproduceerd door Creative Chef Studio.

Elke gang een verhaal
De gasten krijgen een bijzonder vegetarisch viergangendiner geserveerd met groenten die grotendeels uit een eigen speciaal ontwikkelde moestuin komen. Elke gang vertelt een uniek verhaal, verpakt in visuele verrassingen, geur belevingen, meeslepende Spoken Word performances en videokunstwerken waar de bezoekers zelf onderdeel van worden.




Eén van die verhalen gaat over de 500 jaar oude 'oertomaat'. Waar die vandaan komt, wat de smaak is, maar bijvoorbeeld ook ‘hoe die klinkt’. Koos Biesmeijer, wetenschappelijk directeur van Naturalis: 'Dit is een unieke, vernieuwende en hele gave mogelijkheid om onze wetenschappelijke kennis te delen. De combinatie van kunst, muziek en oeroud (lekker) eten in een popzaal, echt te gek!'

Infotainment, Soulshow én albumpresentatie
Tussen de gangen door speelt de band nummers die aansluiten bij de verhalen die verteld worden, zo meldt de organisatie. Voor het spectaculaire grand dessert komt alles samen tot een groot eetbaar kunstwerk waarna afgesloten wordt met een spetterend optreden van de veertien koppige Kitchen Collective, ook een initiatief van Udink ten Cate.


De Kitchen Collective band bestaat uit verschillende vooraanstaande Nederlandse muzikanten, waaronder de zangeressen Berenice van Leer (Kraak & Smaak) en Francien van Tuinen, saxofonist Hervé Létor en trompettist David Rockefeller (o.a. New Cool Collective). Het Kitchen Collective presenteert naast een wervelende soulshow deze avond ook nog het kersverse nieuwe album in samenwerking met Dox Records.
(PvWK)


Kitchen Concert Tour
Verschillende data in september t/m november. Entree: +/- € 65,- incl. diner.
Deur open & start: 19.00 uur. Meer info & tickets staat hier.




Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken