Albert Heijn en fruitleverancier Vogelaar Vredehof leggen voedselbos aan
- Food-en-retail
- 5 jun 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - KlantenFood
- 5 jun 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Samen met de vaste appel- en perenleverancier Vogelaar Vredehof legt Albert Heijn een voedselbos in Enspijk aan. Kinderen kunnen deze plek bezoeken om te leren over biodiversiteit en waar voedsel vandaan komt.
Deze week werden bij de opening fruit- en notenbomen, planten en struiken geplant.
Het voedselbos van Albert Heijn en Vogelaar Vredehof groeit aan de Polderdijk langs de Linge in Enspijk en gaat bestaan uit een avontuurlijk voedselbos en een ‘golvend’ -bos. In het avontuurlijke voedselbos kronkelen paadjes tussen bomen en planten die in de vorm van een ‘gilde’ geplant zijn: bomen staan in een cirkel rond een hoofdboom en groeien goed samen omdat ze dezelfde grondbehoefte hebben. Naast de verschillende bomen, planten en struiken die er gaan groeien, wordt het ook een gebied voor vogels en andere dieren. In het ‘golvende’ stuk voedselbos staan combinaties van fruitbomen en struiken die in rijen volgens het Agroforestry-principe in een golvend patroon zijn geplant. De voedselbomen, -struiken en planten versterken elkaar en dragen zo bij aan onder andere biodiversiteit. De komende jaren komt alles op volle sterkte en in balans.
Vandaag waren Albert Heijn, Vogelaar Vredehof, de wethouder economie van de gemeente West Betuwe en leerlingen van groep 8 aanwezig op de plek waar straks het voedselbos groeit. De kinderen leerden welke planten, bomen en struiken hier gaan groeien en wat het nut van een voedselbos is.
'Medewerkers van onze vaste appel- en perenleverancier Vogelaar Vredehof – waar we al 55 jaar mee samenwerken – en een aantal enthousiaste jonge Albert Heijn collega’s kwamen met het idee van een voedselbos. Met als resultaat dat we hier vandaag staan. De komende tijd gaat alles groeien en bloeien en leren we hoe het voedselbos een bijdrage kan leveren aan biodiversiteit. Daarnaast vervult het een educatieve rol voor kinderen. Ze kunnen er leren over de natuur en waar voedsel vandaan komt', aldus Marit van Egmond, CEO Albert Heijn.
Sier van den Brand van Vogelaar Vredehof: 'In de afgelopen decennia is natuurlijk veel veranderd waarbij de laatste jaren steeds meer aandacht is voor duurzaamheid. In ons voedselbos wordt de link gelegd naar moderne fruitteelt door middel van Agroforestry. Het doel is met deze verschillende teeltvormen te ervaren hoe de fruitteelt nog meer in balans met de natuur kan worden gebracht en om positieve inzichten breder toe te passen. Daarnaast kijken we welke soorten het goed doen in het veranderende klimaat. Het voedselbos heeft ook een sociale functie: we gaan regelmatig oogstfeesten houden en schoolklassen uitnodigen.'
(PvWK)
Voor meer informatie over het voedselbos: vogelaar.com/voedselbos en ah.nl/voedselbos
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing