[winkeldiefstal] Action staakt zelfscankassa in sommige filialen
- Food-en-retail
- 2 jun 2023 @ 12:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - KassabonFood
- 2 jun 2023 @ 12:30
- Peter van Woensel Kooy
Action haalt in sommige winkels de zelfscankassa weg. De retailketen ontkent dat de actie iets te maken heeft met een toenemend aantal winkeldiefstallen. Intussen rukken compleet personeelsvrije winkels op.
In de retail wordt geklaagd over de negatieve customer journey die zelfscankassa-controles opleveren: wantrouwen als laatste indruk bij het verlaten van de winkel. Ook zouden de wachttijden soms oplopen. En inderdaad: het zelfscansysteem zou leiden tot meer proletarisch winkelen (diefstal), al zou dit nog opwegen tegen de bespaarde personeelskosten. Nu lijkt bij Action de maat vol of althans: de kosten wegen niet meer tegen de baten op.
Action maakt niet bekend in hoeveel winkels de zelfscankassa’s verdwijnen. 'En het is ook zo dat het in de ene winkel verdwijnt, maar in een andere winkel juist weer wordt geïntroduceerd', citeert het AD. Op basis van informatie van medewerkers meldde RTL Nieuws vanmorgen dat het verdwijnen van de zelfscankassa’s wél te maken heeft met diefstal, maar dat wordt door de winkel zelf ontkend. 'De zelfscan is relatief nieuw, zeker voor Action. Wij, en onze klanten, moeten hier nog van leren en door het te testen leren wij wat de beste manier is.'
Het kan ook anders, zeker met de nu oprukkende AI-technieken. MarketingTribune berichtte recent al over compleet personeelsvrije winkels van Amazon Go en Amazon Fresh. Bekijk hier de reportage en bijbehorende video.
(PvWK, bronnen: RTL Nieuws, AD, MT en RetailRadar)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- [interview] Joyce Bierman (AH): 'Affordable luxury en...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [column] The most terrible time of the year
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




