Chat GPT blijkt niet LHBTIQA+ vriendelijk

Chat GPT blijkt niet LHBTIQA+ vriendelijk
  • Food-en-retail
  • 4 aug 2023 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PolitiekStorytelling

Een romantische passage met een transgender of een queer? Dit schrijft Chat GPT niet zonder nadrukkelijk te worden geïnstrueerd door de gebruiker. Achter dit feit kwam Storytel.

Het was de redactie van MarketingTribune al opgevallen dat het in 2023 groot geworden beeldmanipulatie-programma Dall-E op basis van AI nog vaak in oude archetypen 'denkt' en daartoe handmatig door de Dall-E ambassadeurs wordt aangepast.

Nu blijkt dat ook Chat GPT zonder expliciet te worden geïnstrueerd met prompts door de gebruiker nogal conservatief reageert. 'Wanneer je Chat GPT de opdracht geeft om een liefdesverhaal te schrijven, wordt dit in eerste instantie altijd tussen een man en een vrouw geschreven. Om inclusieve verhalen te kunnen vertellen, hebben we menselijke auteurs nodig. Dat Chat GPT het werk van velen makkelijker kan maken, hebben we de afgelopen periode ondervonden. Het platform vindt snel antwoorden op vragen en inspireert ons wanneer wij binnen dezelfde gedachtegang blijven hangen. Dat Chat GPT door machine learning alle verhalen van ons verleden pakt en daardoor altijd heterosexuele liefdes fabriceert, laat ook zien dat we vroeger niet goed bezig waren. We zitten nu in een wereld van transitie waar we steeds inclusiever worden. Chat GPT zou daarin mee moeten gaan en niet terugkijken.'

Menselijke auteurs brengen emoties over en beschikken over het vermogen om boeken te schrijven die resoneren met het leven zelf, stelt Storytel, dat het 'vertraagde algoritme' ontdekte. 'Verhalen die inspireren, ons aan het denken zetten en ons anders naar de wereld laten kijken: een AI programma zoals Chat GPT mist dit vermogen, waardoor het nooit in eerste instantie een inclusief liefdesverhaal zal schrijven.'

Tijdens de Amsterdam Pride die momenteel loopt, zijn door de hele stad posters zichtbaar waar wordt verwezen naar klassieke liefdesverhalen, in een LHBTIQA+ omgebouwde versie, zoals Adam & Evert, Tirza & Jane, Romeo & Julius. 'Verhalen die nooit door AI zouden zijn ontwikkeld.'

Met deze campagne wil Storytel nu naar eigen zeggen aantonen dat het bedrijf zich actief inzet om hun brede aanbod aan luisterboeken en e-boeken inclusief te houden. Het platform stelt bovendien een van de grootste collecties aan LHBTIQA+ luisterboeken te bezitten en nodigt gebruikers uit 'om de diverse verhalen te ontdekken die de schoonheid van inclusieve romantiek belichten.' Om de Amsterdam Pride te vieren, biedt Storytel tijdelijk een langere proefperiode aan. Via de QR-code op de posters kunnen consumenten 30 dagen gratis naar verhalen luisteren. Bekijk hieronder ook de bijbehorende film.
(PvWK)


Voorbeeld uit de campagne



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken