'Inflatie en Oekraïne dwingen Frankrijk terug naar plofkip'
- Food-en-retail
- 2 okt 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodStrategie
- 2 okt 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
'Erst kommt das Fressen, dann die Moral', citeert MT Bertold Brecht in de recent verschenen print-editie over True Pricing. Actueler dan ooit. Dit principe lijkt nu ook weer in Frankrijk terrein te winnen, signaleert Foodlog.
'Hoge dierenwelzijnsstandaarden werken alleen als je iemand kunt vinden die er voor wil betalen', zei de Franse minister van Landbouw vorige week op de Space landbouwtentoonstelling in Bretagne. Het idealisme dat leidde tot meer vraag naar biologisch vlees en plantaardige alternatieven, lijkt anno 2023 geluwd, signaleert Foodlog.
'Inmiddels ziet de wereld er heel anders uit. De gele hesjes-protesten maakten duidelijk dat de gewone Fransen maar net in hun basisbehoeften kunnen voorzien. De coronacrisis en de oorlog in Oekraïne joegen de inflatie en met name de voedselprijzen gierend omhoog. Macron moest alle zeilen bijzetten om zijn nieuwe pensioenregeling door te voeren waardoor Frankrijk langer moet werken. Misschien is het daarom dat er al tijden sprake is van radiostilte vanuit het Elysée over de upgrading van de Franse landbouw. Dat leidt immers tot nog hogere uitgaven voor de dagelijkse boodschappen. De woorden die nu rondzingen zijn "voedselsoevereiniteit" en verminderen van de afhankelijkheid van import.'
Betaalbaar en bereikbaar
Nog maar 30% van de Fransen kan het zich veroorloven meer te betalen voor kwaliteit, signaleert Cécile Janssen, eindredacteur / eigenaar van Foodlog die de analyse schrijft. Frans vlees, melk en eieren moeten betaalbaar zijn en blijven voor de gewone Fransman. 'En dat betekent: zo goedkoop mogelijk produceren en importen buiten de deur houden. Uit Oekraïne komt heel betaalbare plofkip, maar Frankrijk wil zijn eigen kip.' En dan wel de (voor de massa) goedkopere plofkip van eigen bodem, net als discount varkenvlees. Waarmee de woorden van Brecht weer aan actualiteit lijken te winnen, een foodtrend die ook in Nederland waarneembaar is, zoals de nieuwe MT13/14 '23 documenteert in dossier True Pricing.
Lees hier verder.
(bron: Foodlog, beeld: Alex Haney | Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- plofkip
- True Pricing
- winnen
- terrein
- Frankrijk
- Frankrjk
- Erst kommt das fressen
- Cécile Janssen
- Foodlog
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




