Oekraïense mega kippenfokker opent fabriek in Veenendaal
- Food-en-retail
- 8 aug 2016 @ 09:00
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodPolitiek
- 8 aug 2016 @ 09:00
- Redactie Food en Retail
Een van de grootste kippenfokbedrijven ter wereld, het Oekraïense Myronivsky Hliboproduct (MHP), opent in september een fabriek in Veenendaal. Nederlandse kippenboeren zijn bang dat de aanwezigheid van deze grote kippenfabriek het kwaliteitsimago van de Nederlandse Pluimveesector kapot zal maken.
MHP is een beursgenoteerd bedrijf, verdooft, slacht, bevriest en verpakt jaarlijks 332 miljoen kippen, voornamelijk in Oekraïne. Een derde van de productie is bestemd voor de export. Doel van het bedrijf in Veenendaal is in te haken op toenemende export. Partner in Nederland wordt vleeshandelsbedrijf Jan Zandbergen, dat al zaken doet met Oekraïne, zo meldt De Volkskrant.
Vrijhandelsverdrag
MHP levert vooral aan landen in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Centraal Europa. West Europa was moeilijker, vanwege strenge dierenwelzijnseisen en importheffingen binnen de EU. Met het vrijhandelsverdrag met Oekraïne in de pijpleiding heeft de EU inmiddels meer invoerheffingsvrije kip toegelaten, namelijk 40 duizend ton. Vorig jaar werd al 65 procent meer Oekraïnse kip geïmporteerd dan het jaar daarvoor. Dat we daarmee minder diervriendelijke kip in huis halen, lijkt er niet toe te doen. MHP maakt zich overigens niet druk over het nee-stemmen van Nederland tegen het associatieverdrag.
Zorgwekkend
De Nederlandse pluimveesector maakt zich uiteraard wel druk. Nederlandse boeren hebben zich te houden aan strenge dierenwelzijnseisen. Het is niet te verkroppen als Oekraïne deze regels ontloopt. Hennie de Haan, voorzitter van de Nederlandse Vakbond voor Pluimveehouders, legt uit: ‘Het Landbouw Economisch Instituut meldde mij eerder deze week dat de kostprijs in Oekraïne voor een kilo kip zo'n 40 procent lager ligt dan in Nederland. 'Dat komt door onze hogere lonen, het kwalitatief andere voer, de andere eisen voor de gezondheid van dieren, de andere maatschappelijke en politieke voorkeuren. Wij lopen in Nederland echt voorop. Wij kunnen 70 procent van ons kippenvlees exporteren omdat wij synoniem staan voor voedselveiligheid en dierenwelzijn.’ De Haan vreest dat op het etiket van Oekraïnse plofkip nu ook ‘geproduceerd in Nederland mag staan. Hij noemt dit de nagel aan de doodskist van de Nederlandse pluimveehouder.
Reactie MHP
Directielid Anastasia Sobotjoek van MHP zegt dat haar bedrijf zich houdt aan alle eisen en regels van de EU en investeert in nieuwere, betere technologie. MHP sloot eerder dit jaar een overeenkomst met het Nederlandse certificeringsbedrijf Gezondheidsdienst voor Dieren, dat ervoor moet zorgen dat de kippen een bestaan krijgen dat meer in lijn ligt met de Europese regels. (Bron: De Volkskrant)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing