Nieuw en toch vertrouwd
- Food-en-retail
- 6 okt 2014 @ 09:44
- Link
-
Marja Ruigrok
directeur
Ruigrok | NetPanel - OnderzoekWinkelen
- 6 okt 2014 @ 09:44
- Marja Ruigrok
Oude vertrouwde formules moeten zo nu en dan vernieuwen en dat doen ze dan ook. We konden niet om de veranderingen van de HEMA heen, maar ook andere oude bekenden zijn bezig met een vernieuwing. Retail Safari bracht ons van Hoogvliet naar V&D en vervolgens naar Blokker; drie pilots van traditionele merken. Exclusief tekst- en beeldverslag.
In Hendrik Ido Ambacht staat de nieuwe pilotstore van Hoogvliet. Als antwoord op alle omnichannel ontwikkelingen heeft Hoogvliet een gemakswinkel neergezet. De nadruk ligt op vers en maaltijden. Er is maar een gering aanbod kruidenierswaren (DKW) en je kan op elke hoek van een schap of een keukenblok producten proeven. Heb je wel kruidenierswaren of wasmiddel nodig, dan bestel je ze online in de winkel en haal je ze de volgende dag af in een grote boodschappentas. Het zag er allemaal spik en span uit, maar toch had ik het gevoel dat het concept niet helemaal doorgevoerd was. Er stonden wel kruidenierswaren, maar de zogenaamde ‘’noodproducten’’ zoals wc-papier en tampons zag ik niet. De maaltijden zagen er erg lekker uit, maar de versuitstraling bleef achter doordat de appels in cellofaan waren verpakt. Maar de klanten waren blij. Ik zag verschillende klanten met de grote shopper de deur uit gaan. Ik ben heel benieuwd naar de uitrol, want ik vind het altijd goed als een supermarktketen aan het experimenteren slaat en aan het uitproberen is hoe de klant nog beter bediend kan worden.
De V&D in Leiden is de afgelopen twee jaar stevig onder handen genomen. Een prachtig trappenhuis, veel licht en een nieuwe indeling en aankleding zijn daarvan het resultaat. Het meest onder de indruk was ik van La Place. Niet echt vernieuwd, maar helemaal op zijn plek op het dak van het warenhuis. De versbeleving spat er van af en er staat zelfs een kas met kruiden in het atrium, hoe leuk is dat? De rest van de etages vond ik zelf minder overtuigend. Ik voelde de beleving van het Shop-in-Shop karakter niet echt en ook het assortiment sloot niet echt aan bij mijn verwachting. Alleen bij de boeken en de cosmetica kwam het belevingsaspect goed naar voren. Een prachtige leeskamer in een alkoof en een plek om je nagels te doen en je haren te stylen voor een feestje. Een echte ‘’stop-and-blow’’!
De laatste stop van de retailbus was bij een van de nieuwe vestigingen van de Blokker. In de bus kregen we al toelichting van de bouwer en de interimmanager van Blokker. De pilot store is eerst uitgetest in een loods en daarna uitgerold op verschillende locaties, waar de Jodenbreestraat in Amsterdam er een van is. Het uitgangspunt van de operatie was om de winkel eens helemaal lekker op te ruimen en dat zag je! Heerlijk licht en de verschillende categorieën waren overzichtelijk terug te vinden in de winkel. Een wand voor ‘’wassen en strijken’’, maar ook ‘’wonen en sfeermaken’’ en ‘’opbergen en organiseren’’. Sommige producten waren er een beetje met de haren bij gesleept, maar in het algemeen vond ik de winkel fris en inderdaad lekker opgeruimd! Ook hier kan de klant online bestellen en het morgen in huis hebben. De DE-winkels hebben herkenbaar onderdak gekregen en ook al is alles aan de winkel nieuw, het voelt er toch als een echte Blokker. Knap gedaan. Ik ben benieuwd over deze make-over op tijd is voor de strijd met Action en de nieuwe Hema.
Marja Ruigrok
Hieronder de safari in beeld, foto's zijn van Marja.
Meer info over de Retail Safari, klik hier.
-
Marja Ruigrok
- Werkt bij: Ruigrok | NetPanel
- Functie: directeur
- Website:http://www.ruigroknetpanel.nl/
- Profiel »
- vernieuwing. Retail Safari
- retail
- Blokker
- V&D
- Hoogvliet
- HEMA
- pilotstore
- Marja Ruigrok
- Ruigrok | Netpanel
- strategie
- trends
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Sophie Vermolen van Westland Salades: 'Grootste misverstand is...
- [marketeer 206] Anne en Esther Vedder - founders Vedder & Vedder
- Lidl lanceert twee nieuwe campagnes
- Het nieuwe VanMoof mobiliseert gepasseerde oude klant
- Ochama bezorgt binnen het uur in Amsterdam
- [onderzoek] Zes op tien Nederlanders wil seizoensvoedsel eten...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Guaraná Antarctica sponsort 40ste... 26-07-2024
- Wehkamp.nl doet nieuwe poging in... 26-07-2024
- [marketeer 207] Brenda Smith - cmo... 26-07-2024
- Jumbo lanceert als eerste super... 25-07-2024
- Blue Band mag naam 'Roombeter' niet... 24-07-2024
- CBL-supermarkten willen per 2030 de... 24-07-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing