Echt scharrelen of kakelen als een kip?
- Food-en-retail
- 6 jan 2015 @ 09:11
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designWinkelen
- 6 jan 2015 @ 09:11
- Huib Burggraaf
Mooie praatjes, een tikkeltje overdreven, waarbij je je soms afvraagt waar het nou werkelijk over gaat. Marketeers maken zich hier weleens schuldig aan, bewust of onbewust. Het doel van zo’n mooi praatje mag duidelijk zijn: men wil verkopen. En dan mag de waarheid best een beetje rooskleuriger worden verteld. Uiteraard binnen de grenzen van de regels van de Reclame Code Commissie (RCC), maar we zoeken de grenzen graag op.
Ditzelfde geldt voor sommige verpakkingen. Een plaatje met vrolijk rondscharrelende kippen op een doosje eieren geeft de indruk van een gelukzalig kippenleven. Helaas blijkt dit niet altijd het geval. De code op het ei zelf geeft de kwaliteit van het leven van de kip aan.
Een begincijfer 0 betekent dat het ei afkomstig is van een kip die veel ruimte heeft en naar buiten mag. Begincijfer 2 staat voor een scharrelei. Dat betekent dat de kip (samen met acht lotgenoten!) een binnenverblijf heeft van één(!) vierkante meter. Begrensd scharrelen dus… De term scharrelen is op zich al onjuist gekozen vind ik. Maar goed, dat is een andere discussie.
Waar het om gaat is dat je dus eigenlijk de verpakking moet openen om de juiste inhoud te ontdekken. Met andere woorden: de verpakking klopt niet met de inhoud.
Zo zijn er nog meer voorbeelden te bedenken waarbij verpakkingen hun verwachtingen omtrent de inhoud niet waarmaken. Een ander product dan je verwacht. Niet de kwaliteit waarop je had gehoopt. Een bewuste keuze die achteraf helemaal niet zo bewust lijkt. Regelrechte tegenvallers.
Mag dit? Waar ligt de grens? Ken jij voorbeelden van een onjuiste match tussen verpakking en inhoud?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Meer over dit onderwerp? Lees dan ook eens mijn MarketingTribune-blog ‘Tegen het zere been: de verpakking als misleider’.
Scharrelt u ook of is het enkel gekakel?
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- schuldig
- regels
- duidelijk zijn
- marketeers
- Huib Burggraaf
- blog
- bewust
- scharrel
- merkbelofte
- bio
- rooskleurig
- kip
- loze praatjes
- ei
- Reclame Code Commissie
- packaging design
- onbewust
- VerpakkingXpert
- waarheid
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers