Een schoenendoos als gebaksdoos
- Food-en-retail
- 29 sep 2015 @ 11:56
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designWinkelen
- 29 sep 2015 @ 11:56
- Huib Burggraaf
Slippers in een biertray, gebakjes in een schoenendoos en een melkpak als geschenkverpakking. Verpakkingen worden steeds vaker ingezet voor andere doeleinden, dan waarvoor ze feitelijk zijn bestemd. We kunnen oneindig variëren met verpakkingen. Ik bespreek een aantal verrassende en inspirerende voorbeelden. Voorbeelden die overigens ook wat vragen oproepen…
Dat verpakkingen een belangrijke rol spelen bij productpresentatie is geen nieuw gegeven. Maar bedrijven worden steeds creatiever met het gebruik van verpakkingen. Naast de voorbeelden uit de intro ben ik nog veel meer voorbeelden tegengekomen: kleding in een sandwichverpakking of in een aluminium shoarmabakje, ondergoed in een jampotje en sokken in een verfpotje. De presentatie is natuurlijk top. Soms misschien een beetje vreemd, maar dat is in dit geval helemaal niet erg. Consumenten willen immers graag verrast worden.
Frietzak wordt fruitzak
Ook in food zien we dezelfde trend. Zo wordt een standaard puntzak al lang niet meer alleen ingezet voor het verpakken van friet. Puntzakken worden gebruikt voor de verkoop en presentatie van onder andere worstjes, ham en vers fruit. Borrelhapjes worden verpakt in een transparante drinkbeker en we zien chocolaatjes in een typische kaasverpakking.
Bij het verpakken van food gelden natuurlijk wel regels, met oog op hygiëne en voedselveiligheid. Niet elke verpakking is automatisch geschikt om in aanraking te komen met voedsel. Of andersom: een kroket stelt andere eisen aan een verpakking dan bijvoorbeeld fruit of sap. Daarom komen we ook steeds meer nagemaakte varianten tegen. Voorbeeld hiervan is een koekdoosje in de vorm van een melkpak. Het materiaal is anders, de vorm identiek.
De ‘maars’…
Overigens is de trend best opvallend. Er worden producten verpakt, terwijl dit praktisch gezien misschien niet noodzakelijk is. Aan de andere kant komt er steeds meer vraag naar het gebruik van minder verpakkingsmateriaal. Een voorbeeld hiervan is het ontstaan van de verpakkingsloze supermarkt. De trend zal daarom ongetwijfeld discussies oproepen. Ik ben benieuwd naar jouw mening.
Huib Burggraaf
VerpakkingsXpert
bronvermelding beeld: Pinterest (klik hier).
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- presentatie
- chocola
- borrelhap
- kaasverpakking
- verkoop
- verpakt
- vers fruit
- doos
- puntzak
- drinkbeker
- design
- worstjes
- transparant
- ham
- friet
- Van Der Windt
- blog
- taart
- verpakken
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing