Een schoenendoos als gebaksdoos

  • Food-en-retail
  • 29 sep 2015 @ 11:56
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designWinkelen

Slippers in een biertray, gebakjes in een schoenendoos en een melkpak als geschenkverpakking. Verpakkingen worden steeds vaker ingezet voor andere doeleinden, dan waarvoor ze feitelijk zijn bestemd. We kunnen oneindig variëren met verpakkingen. Ik bespreek een aantal verrassende en inspirerende voorbeelden. Voorbeelden die overigens ook wat vragen oproepen…

Dat verpakkingen een belangrijke rol spelen bij productpresentatie is geen nieuw gegeven. Maar bedrijven worden steeds creatiever met het gebruik van verpakkingen. Naast de voorbeelden uit de intro ben ik nog veel meer voorbeelden tegengekomen: kleding in een sandwichverpakking of in een aluminium shoarmabakje, ondergoed in een jampotje en sokken in een verfpotje. De presentatie is natuurlijk top. Soms misschien een beetje vreemd, maar dat is in dit geval helemaal niet erg. Consumenten willen immers graag verrast worden.

Frietzak wordt fruitzak
Ook in food zien we dezelfde trend. Zo wordt een standaard puntzak al lang niet meer alleen ingezet voor het verpakken van friet. Puntzakken worden gebruikt voor de verkoop en presentatie van onder andere worstjes, ham en vers fruit. Borrelhapjes worden verpakt in een transparante drinkbeker en we zien chocolaatjes in een typische kaasverpakking.
Bij het verpakken van food gelden natuurlijk wel regels, met oog op hygiëne en voedselveiligheid. Niet elke verpakking is automatisch geschikt om in aanraking te komen met voedsel. Of andersom: een kroket stelt andere eisen aan een verpakking dan bijvoorbeeld fruit of sap. Daarom komen we ook steeds meer nagemaakte varianten tegen. Voorbeeld hiervan is een koekdoosje in de vorm van een melkpak. Het materiaal is anders, de vorm identiek.

De ‘maars’…
Overigens is de trend best opvallend. Er worden producten verpakt, terwijl dit praktisch gezien misschien niet noodzakelijk is. Aan de andere kant komt er steeds meer vraag naar het gebruik van minder verpakkingsmateriaal. Een voorbeeld hiervan is het ontstaan van de verpakkingsloze supermarkt. De trend zal daarom ongetwijfeld discussies oproepen. Ik ben benieuwd naar jouw mening.

Huib Burggraaf
VerpakkingsXpert



bronvermelding beeld: Pinterest (klik hier).













Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken