Slimme spiegels: uitkomst of zinloos?

  • Food-en-retail
  • 26 jan 2016 @ 11:56
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • InnovatieWinkelen

Binnen de (fashion)retail zijn de laatste jaren veel nieuwe technologieën beschikbaar*. Veruit de meeste technologieën die bedoeld zijn voor de retail, lijken in het leven te zijn geroepen om het winkelen voor de consument leuker of efficiënter te maken. De slimme spiegel speelt duidelijk in op tijdsbesparing en gemak voor de consument. Geen verkeerde ontwikkeling, aangezien de fysieke winkel een zware periode doormaakt. Maar in hoeverre is een slimme spiegel nou echt een uitkomst voor de fysieke winkel?

En zijn er wellicht ook voordelen te bedenken voor de online spelers? Om te proeven hoe het winkelend publiek hier over denkt, zijn er consumenten geïnterviewd. Dit is gebeurd op initiatief van het Lectoraat Crossmedia, van de Hogeschool van Amsterdam.

Wat zijn slimme spiegels?
Een slimme spiegel is een spiegel die naast het laten zien van hoe je eruit ziet, ook één of meer andere digitale functies heeft. Zo zijn er slimme spiegels die foto’s kunnen maken. Deze foto’s kun je vervolgens rondsturen naar vrienden en familie of op social media zetten (de zogeheten Tweet mirror). Ook zijn er spiegels die alle foto’s van door de consument geprobeerde outfits op een rij kunnen zetten, zodat de consument een weloverwogen keuze kan maken in welk kledingstuk hij of zij het beste vindt staan. De slimme spiegel die in deze blog centraal staat heeft echter weer een andere functie. Consumenten kunnen met deze spiegel virtueel kleding passen.

Virtueel kleding passen houdt in dat je als consument niet daadwerkelijk de kleding aan hoeft te doen om te zien hoe deze staat, maar dat het betreffende kledingstuk virtueel op je spiegelbeeld ‘geprojecteerd’ wordt. Hierbij zijn twee mogelijkheden: 1) De consument kan de kleur van het gedragen item virtueel veranderen, waardoor deze dus kan zien in hoeverre een kleur goed bij de eigen huidskleur staat. 2) De consument kan verschillende kledingstukken met verschillende pasvormen virtueel passen, waardoor deze daadwerkelijk ziet hoe het kledingstuk om het lichaam valt. Bij beide toepassingen kan je, net zoals bij een echte spiegel, draaien om bijvoorbeeld de achterkant van het kledingstuk te bekijken. Het spiegelbeeld van de consument draait dan gewoon mee, inclusief het kleding stuk dat virtueel gepast wordt.

Voor de minor Fashion in Marketing & Retail, aangeboden door het Amsterdam Fashion Institute in samenwerking met het Lectoraat Crossmedia, hebben studenten twaalf  consumenten geïnterviewd over de slimme spiegel waarmee virtueel gepast kan worden. Hieronder zijn de belangrijkste en opvallendste uitkomsten beschreven. De ondervraagde consumenten waren op het moment dat het interview plaatsvond tussen de 20 en 40 jaar oud.

Realisme en gebruiksvriendelijkheid
Niemand van de geïnterviewden kende de technologie ‘slimme spiegel’ al voordat het interview begon. Dit is niet verwonderlijk, aangezien de spiegel nog niet in veel Nederlandse winkels staat of heeft gestaan. De Bijenkorf heeft haar klanten wel al kennis laten maken met een slimme spiegel, wat naar eigen zeggen een primeur in Nederland was.

Na een uitleg te hebben gegeven aan de geïnterviewde consumenten over de slimme spiegel en het virtuele passen, zijn de reacties wisselend. Sommige consumenten zijn heel enthousiast en geven aan de spiegel zeker te gebruiken als hij in de Nederlandse modewinkel zou staan: “Ja, ik zie mijzelf deze spiegel zeker gebruiken!” (man, 20), “Ik zou het zeker willen proberen, omdat ik echt een hekel heb aan omkleden” (vrouw, 28), “Wow. That really is a great idea” (vrouw, 36). Andere consumenten geven heel duidelijk aan niets voor de spiegel te voelen: “I would not use the mirror” (vrouw, 23), “Als ik voor een specifieke kleur ga, bijvoorbeeld zwart, en hij hangt er alleen nog maar in het wit (…), is het dus een optie om hem te passen in het wit en hem via de spiegel te zien in het zwart. (..) Ik zie mezelf dat niet zo snel doen. Dan zou ik persoonlijk  gewoon wachten totdat de zwarte kleur op voorraad is en dan terugkomen om hem te passen” (vrouw, 40). Echter, het overgrote deel van de reacties zit er tussenin. Uit de meeste reacties blijkt dat consumenten de spiegel wel zouden willen uitproberen, maar alleen als het spiegelbeeld en de virtuele kleding realistisch genoeg weergegeven worden: “Als ik een truitje aan het passen ben die fijn zit, en die ik ook in andere kleuren zou willen, dan zie ik mezelf de spiegel zeker gebruiken. Want dan hoef ik die andere kleuren niet te passen. Maar nogmaals, het moet wel realistisch overkomen” (vrouw 40), “Ja ik zou het zeker zelf gebruiken maar wel pas als het verbeterd is” (vrouw 23), “(…) maar niet om zelf te gebruiken. Daarvoor vind ik de kwaliteit nog niet hoog genoeg” (vrouw, 28).

Eén van de belangrijkste nadelen van deze spiegel dat genoemd wordt door de consumenten, is dan ook het realisme. De ondervraagden hebben twijfels of de technologie echt goed werkt of kan gaan werken: “Ik vertrouw op voorhand niet dat de pasvorm die op beeld verschijnt, overeenkomt met de werkelijke pasvorm” (man, 24), “Wat ik mij afvraag is hoe betrouwbaar zo’n interactieve spiegel zou kunnen zijn. In hoeverre komt de pasvorm overeen met de werkelijkheid?” (vrouw, 24).

Behalve dat de slimme spiegel een realistisch beeld moet voorschotelen, blijkt uit de reacties ook dat de spiegel snel moet werken: “Als de uitwerking betekent dat ik in een paar seconden zou kunnen zien hoe een kledingstuk mij staat, zou ik er blij mee zijn” (man, 24), “Ik zou de spiegel zeker uitproberen. Als de spiegel sneller werkt dan zou ik deze zeker vaker gebruiken. Maar als ik even lang bezig ben voor de interactieve spiegel als in het ouderwetse pashokje dan vind ik het geen nuttig product en dan zal ik het zeker niet nog een keer gebruiken” (vrouw 24), “Als ik 40 handelingen moet verrichten om te zien hoe een bepaald kledingstuk mij staat, zal ik het niet gebruiken. De klantvriendelijkheid bepaalt of het een succes wordt of niet. Als het een half uur duurt voordat ik in beeld kom in mijn kledingstuk dan vind ik het helemaal niks. Dan is het een leuk idee maar dan heb je er helemaal niets aan. Het is totaal afhankelijk van de uitwerking” (man, 24).

Waar techneuten wellicht al heel verrukt zijn over het feit dat er technisch iets mogelijk is geworden wat voorheen nog niet kon, lijken consumenten pas echt enthousiast te worden wanneer iets vlekkeloos werkt. De spiegel moet niet alleen een realistisch beeld weergeven, hij moet ook snel en makkelijk in gebruik zijn, aldus de geïnterviewde consumenten.

Kleur versus pasvorm
Door verschillende consumenten wordt als voordeel genoemd dat de spiegel ideaal is om te bekijken welke kleur goed bij zichzelf staat: “Nou waar ik eigenlijk gelijk aan moet denken is dat  het heel handig is, dat van kleuren kunnen veranderen” (vrouw, 27), “Nou de voordelen zullen zijn, dat je door deze spiegel in een oogopslag kan zien of de kleur bij je huid past, en hij je wel of niet staat” (vrouw, 40). Daarnaast zijn er ook reacties gegeven waaruit blijkt dat de spiegel vooral als handig wordt gezien voor wat betreft het ‘passen’ van kleding, mits het goed werkt: “Voor mij zou het heel goed zijn om spijkerbroeken in verschillende modellen en maten te zien. Zodat Ik de spijkerbroek kan passen, zonder dat ik me telkens hoef om te kleden” (man, 20), “Misschien is model nog wel belangrijker. Want dat scheelt je echt tijd! Als je in de winkel staat, en ze kunnen heel snel switchen tussen modellen, dan zie je dus ook de voor-­‐ en nadelen van bijvoorbeeld een high waist jeans enzovoorts. Dat lijkt me nu echt een hele goede ontwikkeling!” (vrouw, 40).

Efficiëntie
Tijdbesparing wordt regelmatig als één van de mogelijke voordelen benoemd door de geïnterviewde consumenten. Daarom zien ze de spiegel graag terug in drukke winkels: “Ik zou het zeker bij grote winkels graag zien, daar kruipt altijd iedereen door elkaar en moet je eindeloos wachten om te passen” (vrouw, 22). Naast tijdbesparing worden er nog een aantal uiteenlopende voordelen genoemd: “Ik denk dat dit  heel erg goed is voor de kwaliteit van de kleding. Als mensen de kleding namelijk zullen vergelijken door middel van de spiegel, in plaats van telkens verschillende kledingstukken te passen, dan blijft de kleding onbeschadigd” (man, 20), “Ja dat ik nooit meer die vervelende hokjes in hoef” (vrouw, 28), “Het is op zich heel erg leuk” (man, 24), “Een voordeel dat je sneller kunt passen en kunt kijken welke outfits bij elkaar passen” (vrouw, 24).

De slimme spiegel voor thuis
Opvallend is dat alle consumenten een slimme spiegel (ook) heel handig lijkt voor thuis, terwijl de spiegel daar in eerste instantie niet voor bedoeld is. “Als het regent dan zou ik graag achter mijn computer kleren willen kopen. En als de interactieve spiegel dan ook online beschikbaar is, dan weet ik of de kleren passen en zou ik eerder tot een aankoop overgaan” (man, 24), “Ik denk dat als dit een goed lopend product is, dan kan dit ook online ingezet worden” (vrouw, 24), “Als ik bijvoorbeeld online zou winkelen, wat ik overigens nog niet doe, wil ik eigenlijk altijd de kleding eerst aan zien, voordat ik het zomaar koop. Dus dan zou deze spiegel echt een super oplossing zijn” (vrouw, 27), “Waarom maken ze zoiets niet dat je thuis kunt zien hoe het eruit ziet, hoef ik ook niet speciaal naar de winkel” (vrouw, 22). De consument, die wat winkelen betreft (terecht) meer bezig is met het eigen winkelgemak en -plezier dan met de overlevingskansen van fysieke winkels, heeft hier natuurlijk een punt. Een punt waar niet veel retailers in fysieke winkels blij mee zullen zijn, maar wel een terechte opmerking. Want als deze technologie zich verder ontwikkeld en tevens thuis ingezet kan worden, dan zullen veel online spelers de kans niet laten liggen om het aantal retouren te kunnen beperken. Dat gezegd hebbende, bestaan er nu ook al partijen die bezig zijn om het online ‘passen’ te verbeteren door bijvoorbeeld gebruik te maken van op maat gemaakte avatars van de consument. Denk hierbij aan partijen zoals Metail en My Virtual Model.

Privacy
Uit de interviews komt verder naar voren dat consumenten gemengde gevoelens hebben bij de slimme spiegel waarmee virtueel gepast kan worden. Een groot deel staat er wel voor open, maar geeft dus tegelijkertijd aan sceptisch te zijn wat betreft de kwaliteit en ‘echtheid’ van het spiegelbeeld en de gepresenteerde kleding. Slimme spiegels zullen nagenoeg perfect moeten werken voordat consumenten hiervan de meerwaarde inzien tijdens het winkelen in fysieke kledingwinkels en online. Opvallend is dat alle consumenten zeer enthousiast zijn over een slimme spiegel in het eigen huis. Een belangrijke kanttekening die gemaakt wordt door de consumenten, zowel geldig voor het gebruik in fysieke winkels als thuis, is de privacy. Consumenten lijken naast enthousiast en kritisch, ook waakzaam en huiverig te zijn als het gaat om de implementatie van de slimme spiegel: “Dat als je voor de spiegel staat, je gefilmd/gefotografeerd kan worden” (man, 20), “Ik denk dat privacy echt wel een gevoelig punt is, omdat als de spiegel de informatie daadwerkelijk opslaat, er echt een foto van jou kan worden gemaakt” (man, 20), “Eigenlijk kan je het dan vergelijken met de webcam op je laptop, daar plakken ook veel mensen, waaronder ikzelf, stickertjes voor privacy. Hoe zou het dan met zo’n spiegel moeten? Nee, als ik er zo over nadenk krijg ik een heel negatief beeld van dit product.” (vrouw, 27), “If I go to a shop I would like to remain anonymous” (vrouw, 24). De angst dat een retailer beelden opslaat of dat er op een andere manier de privacy geschonden wordt door gebruik te maken van een slimme spiegel heerst.

Uitkomst of zinloos
Slimme spiegels zouden wellicht een uitkomst kunnen zijn. Dit geldt zowel voor de fysieke winkel die hierdoor consumenten een efficiëntere manier van passen aan kunnen bieden, als voor online spelers die het aantal retouren hiermee zouden kunnen beperken. Echter worden er door de consumenten twee belangrijke voorwaarden gesteld aan de slimme spiegel:
1) De spiegel geeft een realistisch en accuraat beeld, en
2) De consument wordt overtuigd dat de privacy gewaarborgd wordt.



Anne Moes en Harry van Vliet
onderzoeker resp. lector Crossmedia CREATE-IT applied research
Kenniscentrum DMCI / Hogeschool van Amsterdam


P.S. Wilt u meer lezen over nieuwe ontwikkelingen binnen de retail? Download dan onze gratis publicatie ‘The Fashion Retailscape: Innovations in Shopping’.


Voorbeeld van een intelligente spiegel van Intel (bron: site HvA)
 







 

* = Voor een overzicht van nieuwe retailtechnologieën zie www.fashionretailfuture.com.

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken