[Ammerlaan] Concurrentie uit onverwachte hoek

[Ammerlaan] Concurrentie uit onverwachte hoek
  • Food-en-retail
  • 11 apr 2016 @ 10:41
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • WinkelenInnovatieFood

Banken overladen ons met rapporten over de toekomst van de foodretail en foodservice en hoe die twee op elkaar ingrijpen. Sommige ceo’s vinden dat supermarkten juist geen restaurants moeten hebben en andere ceo’s weer wel.

De toekomst van de retail is spannend en die van de foodretail in het bijzonder. En niemand weet wat het nu echt gaat worden. Iedereen kijkt naar elkaar, naar dezelfde concepten in het buitenland, maar vergeet te kijken naar wat er gewoon om de hoek gebeurt. Dat wordt afgedaan als te klein, te niche, niet relevant… En juist daar zitten pareltjes van vernieuwing tussen en – om maar een modewoord te gebruiken – ‘blurring’-pareltjes. Want waar er eerst werd gedacht dat de supermarkt de consument volledig zou bedienen rond eten, inclusief de kook- en keukenbenodigdheden, gebeurt er in Hilversum het omgekeerde: daar heeft onlangs een marktpartij voor kook- en keukenbenodigdheden  – de kookwinkel van Oldenhof – een juweeltje van een foodafdeling met verswaren geopend. Niet groot, maar met een assortiment dat helemaal aansluit op de foodie van nu. En met een interieur dat naadloos bij deze ontwikkeling past; witte metrotegels, koelingen en rijpingskasten waar je het vlees in ziet hangen en kistjes voor de groenten. En met winkelmedewerkers die weten waar ze het over hebben, met wie je kunt overleggen hoe je een bepaald stuk vlees het beste bereidt of je groente op de juiste manier ‘dood’ kookt (een nieuwe trend, ja). Direct toegankelijk van buiten én vanuit de winkel.

Wat de blur zoveel kans van slagen geeft, is dat Oldenhof niet zelf het wiel heeft willen uitvinden, maar de foodexpertise van de Lindenhoff uit Baambrugge heeft opgezocht. De mensen van de Lindenhoff hebben de kennis, leveren de producten, leiden het personeel op, maar hebben bovendien al een uitstekende reputatie bij de doelgroep, die ook al bij Oldenhof komt om keukenspullen te kopen. Driedubbel voordeel dus. Voor Oldenhof omdat de klanten vaker een reden hebben om naar de winkel te komen, voor de Lindenhoff omdat het een perfecte verkoopplek in het centrum van Hilversum heeft en voor de Hilversummers omdat ze nu écht een winkel hebben waar ze bijzondere producten kunnen kopen.

In de kookwinkel van Oldenhof zit al sinds de opening een kookschool. Dat is dus de derde culinaire poot. Met de vierde poot, de horeca, is ook al een begin gemaakt. In historische kiosk van de architect Dudok, tegenover de winkel, hebben ze ‘lunchspot’ ingericht. Het zou me niet verbazen als er, op termijn, ook nog een restaurant bij zou komen. Zo verandert Hilversum van een culinaire woestijn langzaam een culinaire hotspot. Een echte ‘food destination’ en dat trekt de totale omgeving mee.

Buiten het zicht bevindt zich de vijfde poot, de webwinkel, www.kookwinkel.nl. Zo weet Oldenhof op elk front de culinaire klant te bedienen en steeds weer naar zich toe te trekken. Petje af voor directeur Barry Voorhorst.

Anneke Ammerlaan
strateeg food & retail

Ammerlaan Vision on Food, Weesp

Check hier haar site

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken